Χτες, είχαμε την 76η Συνάντηση Επενδυτών της Nintendo και παρακάτω μπορείτε να βρείτε όλες τις λεπτομέρειες για τα θέματα που συζητήθηκαν!

Αρχικά, να σας ενημερώσουμε πως οι παρευρισκόμενοι είχαν ένα κέρασμα. Μια πετσέτα Mario, κουλουράκια Pikachu και πράσινο τσάι.

Και τώρα που τελειώσαμε όλα αυτά, πάμε στο ψητό.

Τα πρώτα νέα λοιπόν ήταν πως οι πωλήσεις του 3DS ήταν χαμηλές, καθώς δεν υπήρχαν τρομεροί τίτλοι για την κονσόλα. Τα Splatoon, Mario Maker, Twilight Princess HD τα πήγαν καλά, με τα amiibo έφτασαν τα 24,7 εκατομμύρια πωλήσεις ενώ το miitomo έκανε καλή αρχή. Τα λειτουργικά έσοδα επανήλθαν, ωστόσο εξαιτίας του ισχυρού yen, τα συνήθη και καθαρά έσοδα μειώθηκαν.

Τα συνολικά κεφάλαια: 1 τρις 296,9 δις yen, καθαρά κεφάλαια μείον ευθυνών ισούνται με 1 τρις, 160,9 δις yen. 6,6 δις yen λιγότερα από πέρσι.

Ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι πως ως τώρα ο στόχος ήταν να επεκταθεί ο gaming πληθυσμός ασχέτως ηλικίας, φύλου ή εμπειρίας. Τωρα στόχος είναι να αυξηθεί ο πληθυσμός που έρχεται σε επαφή με τα ΙΡ της Nintendo.

O στόχος για το 3DS είναι να ξαναγίνει ενεργή πλατφόρμα, με τα Pokemon Sun/Moon να κυκλοφορούν παγκοσμίως το Νοέμβριο μαζί με πολλά άλλα παιχνίδια. Το ΝΧ επιβεβαιώθηκε και πάλι πως θα κυκλοφορήσει το Μάρτιο του 2017 και οι αφοσιωμένες κονσόλες θα συνεχίσουν να είναι το επίκεντρο με τα amiibo και DLC να συνεχίσουν έχουν σημασία.

Τα Fire Emblem και Animal Crossing έρχονται σε smart devices το φθινόπωρο. Όσον αφορά το My Nintendo, σκοπός είναι να δημιουργηηθεί συνέργεια μεταξύ κονσόλας και smart device. Τα Nintendo IP θα αξιοποιηθούν σε θεματικά πάρκα, προϊόντα και ταινίες. Το Wii U θα συνεχίσει να παλεύει, αλλά μόνο το Zelda αναμένεται για του χρόνου.

Για την ερχόμενη χρονιά ελήφθησαν 6 αποφάσεις που θα καθοδηγήσουν την πορεία της εταιρείας.

76 ετήσια συνάντηση μετόχων Nintendo

Q&A

Q1. Kατέχω μετοχές εδώ και 20 χρόνια. Θέλω να διαμαρτυρηθώ στο Δ.Σ. διότι είναι όλοι άντρες. Θυμηθείτε πως η μισή αγορά είναι γυναίκες. Επίσης δε χρησιμοποιώ ένα PC και θα ήθελα αυτού του είδους οι μέτοχοι να λαμβάνονται υπόψιν.

A1. Kimishima: Δεν έχουμε γυναίκες στο Δ.Σ. Για τους ξένους, ο Reggie είναι ένας εκ των επικεφαλής. Υπάρχουν πολλές γυναίκες εργαζόμενες και οι απόψεις τους εφαρμόζονται στην παραγωγή των προϊόντων. Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να ακούμε τις απόψεις τους στην ανάπτυξη.

Q2. Κοιτώντας τα οικονομικά, πιστεύω πως αυτή είναι μια καλή εταιρία, αλλά η τιμή της μετοχής είναι χαμηλή και πρέπει να ανέβει. Για παράδειγμα, εστιάζοντας στο VR, ανάπτυξη λογισμικού για μεγαλύτερους για να ασκούνται και να αποφύγουν το λήθαργο και άλλες τέτοιες προσπάθειες. Θα ήθελα επίσης ένα νέο ηλικιακά διευθυντή.

A2. Kimishima:Οι παρουσιάσεις του VR των άλλων εταιριών στην Ε3 έγινε θέμα συζήτησης. Κέρδισε το ενδιαφέρον των πελατών και, παρόλο που το ερευνούμε, δεν έχουμε κάτι να συζητήσουμε κάτι παραπάνω. Για να αυξήσουμε την τιμή των μετοχών μας, θα αξιοποιήσουμε τα IP, ερευνούμε τα QOL, ετοιμάζουμε το ΝΧ και αναλαμβάνουμε πολλές τέτοιες προκλήσεις.

Q3. Λέγεται πως η Μ. Βρετανία φεύγει από την Ευρώπη. Επηρεάζει αυτό τη Nintendo και, αν ναι, τι κάνετε γι’ αυτό;

Kimishima: Οι αγορές βρίσκονται έτσι κι αλλιώς σε αναβρασμό. Για την ώρα, το yen ενισχύεται, κάτι που προκαλεί την πτώση της αξίας των κεφαλαίων μας στο εξωτερικό. Έχουμε τη Nintendo UK και τα πρότυπα ασφαλείας και τους κανονισμούς ιδιωτικών πληροφοριών από την Ε.Ε. τα οποία μπορεί να αλλάξουν. Παρακολουθούμε την κατάσταση και ετοιμαζόμαστε.

Q4. Σχετικά με την περσινή αλλαγή ηγεσίας. Τον περασμένο Ιούλιο, ο Iwata-san απεβίωσε και το Σεπτέμβριο, ο Πρόεδρος Kimishima τον διαδέχτηκε. Υπήρχε ένα πρόβλημα με την έλλειψη ηγεσίας για δύο μήνες. Θέλω να μάθω γιατί συνέβη αυτό. Τι θα γίνει με τα [Iwata] Asks; Πολλοί επίσης απαιτούν παιχνίδια δράσης ως smartphone applications, οπότε σκέφτεστε να δημιουργήσετε κάποιου είδους χειριστήριο;

Kimishima: Όσον αφορά τα [Iwata] Asks, δεν έχω παρασκήνιο ως game dev. οπότε δε θα κάνω ενδιαφέρουσες ερωτήσεις. Ο πρώην πρόεδρος Iwata μπήκε στο νοσοκομείο και έθεσε επικεφαλής τους Takeda, Miyamoto κι εμένα. Ωστόσο, δεν περίμενε να πεθάνει τόσο σύντομα, οπότε χρειαστήκαμε χρόνο να αποφασίσουμε την οργάνωση και κατευθύνσεις.

Miyamoto: Ευχαριστώ για την τελευταία ερώτηση. Σχετικά με τα Iwata Asks, ακόμα και ο ίδιος (Iwata) είπε, “χτύπησε σε ύφαλο.” Για την ώρα θα επικεντρωθούμε στο Morimoto. Θα κάνουμε πολλά καινούργια πράγματα. Για την μην παρουσία γυναικών σε διευθυντικές θέσεις έχει ασκηθεί κριτική αλλά η προσφοράς τους στην παραγωγή είναι παγκοσμίου κλάσης.

Shinya Takahashi: Υπάρχουν χειριστήρια για έξυπνες συσκευές αλλά σκοπός της Nintendo είναι να φτιάξει παιχνίδια χωρίς την αναγκαιότητα αυτών..

Q5. Miitomo πηγαίνει καλά αλλά θα ήθελα να ακούσω την απάντηση σας για την παραγωγή περιεχομένου σε άλλες πλατφόρμες.

A5. Kimishima: Νομίζω πως ακόμα προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στο περιβάλλον της παραγωγής τίτλων για smart συσκευές. Θα υπάρξουν 5 τίτλοι μέχρι τον Μάρτιο. Κάθε IP θα χρησιμοποιηθεί στο μέγιστο.

Shinya Takahashi: Όσο για το αν θα βγάλουμε παιχνίδια πέρα από κονσόλες της Nintendo, θεωρούμε περισσότερο σημαντικό να επεκτίνουμε τις κονσόλες και το περιεχόμενό μας σε αγορές και χώρες που δεν το έχουμε κάνει ήδη.

Q6. Μέχρι σήμερα η παρουσίασή στους μετόχους γίνονταν από τον ίδιο τον πρόεδρο, αυτή την φορά είχαμε ένα βίντεο παρουσίασης. Θέλω να μάθω πόσο χρόνο αφιερώνει ο πρόεδρος στην Nintendo

A6. Kimishima: Μπορεί αυτό να ακουστεί δύσκολο αλλά προσπαθώ με την μέθοδο λάθους και επανάληψης. Μπορεί να είναι καλύτερα να κάνω εγώ την παρουσίαση από εδώ και πέρα όποτε θα το λάβουμε υπ’ όψιν

Q7. Τα έξοδα για marketing διορθώθηκαν όπως και ο ισοσκελισμένος προϋπολογισμός αλλά η απουσία ενημέρωσης είναι αισθητή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

A7. Kimishima: Αναθεωρήσαμε το marketing ανάλογα με τις πωλήσεις. Σαν αποτέλεσμα είχαμε έσοδα σε σχέση με δύο ή τρία χρόνια πριν. Δεν είναι ποτέ καλό να κόβουμε προϋπολογισμό για αυτό το κομμάτι. Για αυτό προσπαθούμε να βρούμε και άλλους διαύλους προώθησης πέρα από την τηλεόραση.Πρέπει να βρούμε το σωστό χρόνο ώστε να πλησιάσουμε τον πελάτη που δεν μας παρακολουθεί. Για κάθε πελατειακό κομμάτι πρέπει να βρούμε και το ανάλογο προωθητικό σχέδιο ώστε να καλύψουμε όσο μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς..

Q8. Υπήρχε μια αλλαγή στο σχεδιασμό της εταιρίας με την προσθήκη «οικιακών και ιατρικών συσκευών», παρακαλώ εξηγήστε.

A8. Kimishima: Είναι σχετικό με το QoL αλλά προστέθηκε λόγω της επέκτασης της εταιρίας και σε άλλους τομείς που θα εξηγήσουμε στο μέλλον.

Q9. Με την κυκλοφορία του Wii U η εταιρία είχε πρόβλημα στην συχνή κυκλοφορία τίτλων. Τώρα με την κυκλοφορία του NX και την κυκλοφορία των VR συσκευών πως θα αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο θέμα και πως είναι δομημένη η παραγωγή του NX; ( Η ερώτηση δεν είναι σαφής για το NX)

A9. Kimishima: Καταλαβαίνω την ερώτηση για την αρνητικότητα μου σε σχέση με το Wii U. Μερικοί νόμιζαν πως το Wii U θα πουλήσει καλά λόγω του Wii, αυτό που δεν κατάλαβαν ήταν πως αν κάποιος ήταν ήδη ευχαριστημένος με το Wii γιατί να αγοράσει το Wii U.

Miyamoto: Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο πουλούσαμε ένα μηχάνημα με το gamepad για 30,000 yen. Αλλά δεχτήκαμε μεγάλο ανταγωνισμό από εταιρίες που πουλούσαν tablet σε πολύ χαμηλές τιμές..

Miyamoto: Μιλήσαμε για το καινούργιο Zelda στο Wii U και το NX στην E3. Θα ήθελα να σας δείξω το βίντεο από την παρουσίαση, Reggie: Αυτό που μπορούμε να σας δείξουμε από την παρουσίαση είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι. (η δήλωση είναι από το βίντεο ο Reggie δεν είναι στην παρουσίαση.) Το Breath of the Wild είχε τεράστιες ουρές.

Shinya Takahashi: Αυτό το βίντεο είναι από την 3 μέρα της E3. Πολλοί ήρθαν για να παίξουν Zelda. Συνήθως η τελευταία μέρα δεν έχει τόσο κόσμο. Τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν αμέσως, Πολλοί περιμένουν πολλά από το παιχνίδι. Επίσης εργαζόμαστε σκληρά για την έκδοση του NX.

Miyamoto: Το παιχνίδι The Legend of Zelda γίνεται 30 ετών και έχει πολλούς οπαδούς στην δύση. Σκεφτόμασταν πως να βγάλουμε το Zelda εκτός αδιεξόδου. Το λέμε τώρα «καθαρός αέρας». Χρησιμοποιώντας φυσικές για ρεαλισμό ή τον ανοιχτό κόσμο που δεν αποκόπτεται από τίποτα. Θα έχετε την ίδια εμπειρία με το NX. Φυσιολογικά θα δείχναμε την έκδοση του NX στην E3, αλλά δεν το κάναμε. Ανησυχούμε πολύ για τους αντιγραφείς των ιδεών μας. Αυτή την χρονιά είχαμε μόνο το Zelda στην παρουσίαση. Μιας και δεν είναι παιχνίδι που παίζεις για μικρό διάστημα το δείξαμε μόνο 30 λεπτά. Βαθμολογήθηκε από πολλά περιοδικά σαν το καλύτερο παιχνίδι στην Ε3.

Miyamoto: Άκουσα πως το VR ήταν μεγάλο θέμα στην Ε3 και πήγα να ρίξω μια ματιά. Ήταν προς επίδειξη αλλά δεν ήταν αυτό που περίμενα. Ερευνούμε επίσης την τεχνολογία VR οπότε έχουμε το αρχικό πρωτότυπο. Υπάρχει πρόβλημα με τα παιχνίδια μεγάλης διάρκειας. Θέλουμε να κυκλοφορήσουμε κάτι που να παίζεται για μεγάλη διάρκεια, να δίνει αξία και οι γονείς να αισθάνονται ασφάλεια.

Miyamoto: Οι αντιδράσεις ήταν καλές, αλλά…(το σχόλιο αφαιρέθηκε μιας και ο κ.Μιγιαμότο είπε πως ήταν για τους μετόχους και όχι για τον τύπο)

Q10. Υπάρχουν πολλές ερωτήσεις που οπαδοί των παιχνιδιών θα ήθελαν να κάνουν αλλά εγώ έχω δύο, πότε θα γίνουν οι πληρωμές από τα κέρδη και αν θα υπάρξει κάποιο παιχνίδι πάνω σε αυτή την ιδέα (το κοινό γελάει)

A10. Πριν δύο συναντήσεις αναφέραμε πως οι ενημερώσεις μετόχων είναι σημαντικές. Ερωτήσεις πάνω σε επενδύσεις θεωρούνται δεδομένες, αλλά και η ευκαιρία για ερωτήσεις που έχουν σχέσεις τα παιχνίδια είναι σημαντικές. Θα το σκεφτούμε να κάνουμε την ιδέα πραγματικότητα.

Q11: Σχετικά με την παραγωγή του NX, άκουσα πως το κόστος παραγωγής στην Κίνα αυξάνεται και πως η ρομποτική παραγωγή βελτιώνεται. Προσπαθώντας να κλείσετε συμβόλαια παραγωγής θα ήθελα να μάθω πως θα διατηρήσετε το κόστος σε χαμηλά επίπεδα.

Hirokazu Shinshi: Είμαι ο υπεύθυνος παραγωγής. Το εργατικό κόστος εκτοξεύτηκε υπερβολικά τα 10 χρόνια που περάσαν όχι μόνο στην Κίνα αλλά και τα υπόλοιπα κράτη της Ασίας. Η ρομποτική παραγωγή εφαρμόζεται δεκαετίες τώρα στην Ιαπωνία, τώρα ξεκίνησε και στην Κίνα. Εν το μεταξύ μπορεί να κατασκευάζουμε το ίδιο προϊόν για πολύ καιρό αλλά η παραγωγή ανεβαίνει ανάλογα την χρονική περίοδο όπως τα Χριστούγεννα. Είναι εύκολο να παράγεις συγκεκριμένη ποσότητα ρομποτικά αλλά είναι δύσκολο όταν αλλάζει η ποσότητα αργότερα. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους συνεργάτες μας για τυχών αλλαγές. Σχετικά με το NX είμαστε στα σταδία σχεδιασμού της παραγωγής τα πόσα θα μπουν στην ρομποτική παραγωγή δεν έχει αποφασιστεί ακόμα.

Q12. Για την χρησιμοποιήσει των IP σας. Είδα μια αναφορά για το πως ετοιμάζεται ταινίες και άλλα όπως θεματικά πάρκα. Αυτό που με απασχολεί είναι πως θα χρησιμοποιήσετε το ανθρώπινο δυναμικό σας. Μπορεί ο κύριος Μιγιαμότο να θέλει να εργαστεί πάνω σε ταινίες αλλά οι υπόλοιποι παραγωγοί σε ποιο κλάδο θα δουλέψουν;

A12. Kimishima: Είμαστε σε συζητήσεις με τους συνεργάτες μας πάνω σε αυτό το κομμάτι, είμαστε ενήμεροι πως κάθε στέλεχος πρέπει να εκπαιδευτεί και να αποδίδει τα μέγιστα. Όλα τα σχετικά ζητήματα τα έχουν αναλάβει οι συνεργάτες μας.

Miyamoto: Είμαι ο Μιγιαμοτο και είμαι ενθουσιασμένος να κάνω ταινίες. (το κοινό γελάει) Οι ταινίες είναι ένα ενδιαφέρον πεδίο, και χρειάζονται ώστε να κάνουν τα IP της Nintendo αξέχαστα. Οι χαρακτήρες που χρησιμοποιεί η Nintendo είναι αξέχαστοι σε όλο τον κόσμο. Για ταινίες δεν είμαστε έτοιμοι να μιλήσουμε ακόμη. Κάναμε μικρές ταινίες μικρού μήκους για το Pikmin και το StarFox αλλά έγιναν σε εξωτερικά στούντιο και ήμουν ο μόνος από την πλευρά της Nintendo που ασχολήθηκε με αυτό. Για τα θεματικά πάρκα συνεργαζόμαστε με τα Universal Studios. Θα πάρει μερικό χρόνο για την πραγματοποιήσει αυτών των σχεδίων αλλά παρακαλώ να ανυπομονείτε.

Kimishima: Συνεργαζόμαστε με την DeNA πάνω στις έξυπνες συσκευές. Ταυτόχρονα με την κυκλοφορία νέων προϊόντων, θα συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με άλλες εταιρίες.

Q13. Είμαι οπαδός του προέδρου Yamauchi, όπως να το θέσω διαφορετικά, είμαι πιστός. Η Nintendo είναι διαφορετική από τους άλλους δίνοντας αξία στην μοναδικότητα, πιστεύετε πως δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις με την συνεργασία της DeNA και των άλλων;

A13. Kimishima: Το πνεύμα της μοναδικότητα είναι διάχυτο στο σχεδιασμό των αποφάσεών μας. Η συνεργασία μας με την DeNA είναι βασισμένη στο να προσφέρει την δική μας μοναδικότητα σε πελάτες και αγορές που είναι ειδικευμένη η ίδια.

Q14. Το Wii U ουσιαστικά αποσύρετε και το 3DS έχει περάσει την περίοδο ακμής του, οι προβλέψεις σας είναι υπερβολικά αισιόδοξες, μήπως αργότερα αναθεωρήσετε, αναλύστε την στρατηγική σας όσο πιο απλά μπορείτε;

A14. Kimishima: Οι πωλήσεις του 3DS έχουν ξεπεράσει τα 58 εκατομμύρια. Μπορούμε να κερδοσκοπήσουμε πουλώντας παιχνίδια σε αυτή την εγκατεστημένη βάση. Πιστεύουμε πως τα Pokemon μπορούν να τα καταφέρουν. Πιστεύουμε επίσης πως οι smart συσκευές θα είναι κερδοφόρες. Είμαστε προσεκτικοί με την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και μελετούμε την κατάσταση προσεκτικά. Μπορεί να υπάρχει κάποια επίπτωση στην κερδοφορία μας αν το γιεν παραμείνει δυνατό.

Q15. Πιστεύω πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στην βιομηχανία σήμερα είναι το υψηλό κόστος παραγωγής και οι μεγάλοι κύκλοι ανάπτυξης, θα ήθελα την γνώμη από τον κάθε διευθυντή πως θα αντιμετωπίσουν αυτό το θέμα.

Kimishima: Βεβαίως τα κόστη έχουν αυξηθεί τα 10 τελευταία χρόνια αλλά ας ακούσουμε τον κάθε διευθυντή ξεχωριστά.

Takeda: Έχουν αύξηση στην παραγωγή πάρα πολύ καλών παιχνιδιών σε σχέση με την προώθηση τεχνικών χαρακτηριστικών στις κονσόλες μας.

Miyamoto: Το Breath of the Wild έχει στην παραγωγή του πάνω από 100 άτομα προσωπικό, και πάνω από 300 άτομα γενικό προσωπικό στην συντέλεση της παραγωγής, που δουλεύουν στο τίτλο πάνω από 5 χρόνια. Οι σημερινές μας προσπάθειες θα έχουν αντίκτυπό στο μελλοντικό μας σχεδιασμό. Το κόστος θα καλυφθεί πουλώντας σε μεγάλες ποσότητες των 2 εκατομμυρίων. Ένα παιχνίδι στην τοπική αγορά είναι επιτυχία αν φτάσει τις 300 χιλιάδες πωλήσεις αλλά στοχεύουμε και στις εξωτερικές αγορές. Απόψεις στο internet κάνουν τους κύκλους τους, λεπτομέρειες γίνονται πιο σαφείς και το προσωπικό μας δουλεύει παραπάνω από το κανονικό.

Shinya Takahashi: Χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που φτιάχνουμε το Zelda μπορούμε να παράγουμε και άλλους δυνατούς τίτλους. Το τελευταίο Brain Training πούλησε πάρα πολύ καλά με ελάχιστο κόστος παραγωγής. Κάνουμε ότι μπορούμε χρησιμοποιώντας παλιότερες μηχανές από προηγούμενους τίτλους για να μειώσουμε το κόστος.

Επίσης τα αποτελέσματα κυκλοφόρησαν από το συνέδριο. Ο Κ.Κιμισίμα, Κ.Μιγιαμότο, Κ.Τακέντα, Κ.Τακαχάσι, και ο Κ.Φουρουκάουα επανεκλέγησαν στις θέσεις που κατείχαν.

Αυτή ήταν η 76 παρουσίαση των μετόχων που έλαβε μέρος στις 29/06/2016. Για περισσότερες πληροφορίες σε σχετικά θέμα θα βρείτε μόνο στο Nintendo Next.

Πηγή

Λεπτομέρειες από την 76η Συνάντηση Επενδυτών της Nintendo

About The Author
- Ένας βάρβαρος που βγήκε από τη σπηλιά του στο Βορρά για να γράψει για Νιτέντα. Συμφιλιωμένος πλέον με ξυράφια και ψαλίδια, τριγυρνάει τις νύχτες για αθώα θύματα να προσηλυτίσει στο μαγικό κόσμο των video games. Ο γνωστός MasterV ξαναχτυπά.