Κριτική για το παιχνίδι The Messenger της Sabotage Studio χωρίς να σας χαλάσουμε τις εκπλήξεις που κρύβει μέσα!
Καλώς ήρθατε στη μεγάλη των Ninja σχολή
Το The Messenger είναι ένα γραμμικό 2D Side Scroller που εξελίσσεται στη συνέχεια σε ένα Metroidvania παιχνίδι. Είναι φτιαγμένο από τα χεράκια της Sabotage Studio, μέσω της μηχανής Unity. Είναι εμπνευσμένο, όπως μπορείτε να διακρίνετε και από την εικόνα, από ποιο άλλο; από το Ninja Gaiden.
Όσοι δεν είστε γνώριμοι με τον περιγραφικό όρο Metroidvania, ή όσοι είστε γνώριμοι αλλά θέλετε να μάθετε την ιστορία πίσω του, θα σας βοηθήσει πολύ να διαβάσετε την επεξήγηση και ιστορία του ορισμού εδώ.
Το διαβάσατε; Σίγουρα έτσι; Ωραία, πάμε παρακάτω.
Σενάριο
Το παιχνίδι ξεκινάει με τον Ninja μας να πρέπει να πάει για άλλη μία μέρα στην διάλεξη με δάσκαλο τον γέροντα του χωριού. Υπάρχει ένας εσωτερικός μονόλογος για το πόσο βαριέται να ακούει κάθε μέρα τα ίδια και τα ίδια, αλλά που να ήξερε!;
Μία ιστορία για τον αγγελιοφόρο Ninja
Υπάρχει ένας μύθος στο The Messenger που λέει για μια επίθεση δαιμόνων, υπό τις οδηγίες του Demon King, στους τελευταίους ανθρώπους και για το πως θα τους σταματήσει ο ήρωας από την δύση. Κάθε μέρα ο Ninja μας ακούει γι’ αυτόν τον ήρωα στις διαλέξεις του γέροντα του χωριού αλλά είναι σκεπτικός.
Μέχρι, που κάνουν επίθεση οι δαίμονες στο χωριό, σκοτώνουν όλους τους υπόλοιπους Ninja και ο πρωταγωνιστής μας επιζεί γιατί εμφανίστηκε την τελευταία στιγμή ο ήρωας από την δύση. Αφού τους σταματάει σου δίνει έναν πάπυρο και σου εξηγεί πως πρέπει να τον πας στην παγωμένη κορυφή ενός βουνού. Το ταξίδι ξεκινά! Εξ ου και το όνομα The Messenger.
Ένα μικρό ελάττωμα που μπορώ να δώσω στο παιχνίδι σεναριακά, είναι ότι δεν χτίζει πολύ καλά το ενδιαφέρον όσο προχωράς. Παρ’ ότι το Gameplay σε κρατάει προσηλωμένο η κεντρική ιστορία είχε πάρα πολύ ψωμί για να εξελιχθεί σε κάτι πολύ παραπάνω!
Παρ’ όλα αυτά θα μπορούσα να αναπτύξω περισσότερο το σενάριο αλλά δεν θέλω να σας το χαλάσω. Οπότε θα σταθώ πιο πολύ στα υπόλοιπα στοιχεία του παιχνιδιού.
«Φευγάτος» διάλογος γεμάτος πνεύμα
Οι διάλογοι του παιχνιδιού είναι πανέξυπνοι και με γενναία δόση χιούμορ. Βασικό ρόλο σε αυτούς παίζει ο εικονιζόμενος. Ο Shopkeeper ή αλλιώς μαγαζάτορας (και μόνο από τα ονόματα καταλαβαίνεις ότι το παιχνίδι έχει χιούμορ). Αυτός είναι και ο χαρακτήρας με τον οποίο επικοινωνείς περισσότερο κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
Οι ιστορίες που μοιράζεται μαζί σου ο Shopkeeper δεν έχουν να κάνουν με την πλοκή του παιχνιδιού, οπότε ό,τι σας λέει είναι έξτρα πληροφορία. Γεγονός που περιμένεις να σε κάνει να βαρεθείς, αλλά όσο διάβαζα και έβλεπα τις απαντήσεις του κεντρικού ήρωα, τόσο πιο πολύ ένιωθα πως γνώριζα και έμπαινα στην ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων και του κόσμου.
Έχει ”παράλογα” πολύ όγκο περιεχόμενου σε διαλόγους για όσους δεν αρκούνται στα ”βασικά” στοιχεία τέτοιων παιχνιδιών. Τόσο που θα σας αφήσει έκπληκτους. Σε κάθε επίσκεψη στο μαγαζί, όπου μπορείς να το επισκέπτεσαι σχεδόν σε κάθε Save Point, έχεις την επιλογή να ρωτήσεις τον μαγαζάτορα πληροφορίες για τον επόμενο αρχηγό ή ακόμα, αν έχει να μοιραστεί κάποια δική του ιστορία. Ο μαγαζάτορας εξιστορεί διάφορα λογύδρια. Από δικές του φιλοσοφικές ανησυχίες, παροιμίες, αστείες προσωπικές εμπειρίες και άλλα.
Για όσους ψαχτείτε λίγο παραπάνω θα μπορέσετε να βρείτε από ομιλία αυτοβελτίωσης του Καναδού καθηγητή ψυχολογίας Jordan Peterson, μέχρι και ιστορία από το βιβλίο ”Να σου πω μια Ιστορία” του διάσημου Αργεντινού ψυχοθεραπευτή Χόρχε Μπουκάι (Jorge Bucay)!!!
Gameplay
Τώρα μπαίνουμε στο ζουμί της υπόθεσης μιας και από ένα 2D Sidescroller δράσης δεν σε ενδιαφέρουν ποτέ ούτε οι διάλογοι ούτε η ιστορία παρά μόνον οι μηχανισμοί. Το The Messenger βέβαια ήταν το πρώτο παιχνίδι που ανέτρεψε τελείως αυτή μου την άποψη καθώς και τον τρόπο που θα προσεγγίζω τέτοια παιχνίδια στο μέλλον. Δεν ξέρω αν είναι καλό ή κακό, αλλά μου ανέβασε τον πήχη απαιτήσεων. Όσοι το έχετε παίξει και διαβάζετε αυτό το άρθρο καταλαβαίνετε πολύ καλά τι εννοώ!
Ένας Ninja που πετάει στα σύννεφα
Από την πρώτη περιοχή ακόμα, το παιχνίδι σε εξοικειώνει με την πιο σημαντική ικανότητα σου, το Cloudstep. Το Cloudstep κάθε φορά που προσγειώνεις ένα χτύπημα σε οτιδήποτε που μπορεί να χτυπηθεί, όπως: εχθρούς, projectiles εχθρών, αντικείμενα κ.α., σου επιτρέπει να μπορείς να πηδήξεις άλλη μία φορά ενώ είσαι ήδη στον αέρα. Αυτός ο μηχανισμός δεν έχει όριο για το πόσες φορές μπορείς να πηδήξεις ενώ είσαι στον αέρα, οπότε καταλαβαίνετε το πόση ελευθερία κινήσεων σου παρέχει.
Το παιχνίδι όσο προχωράει σε εξοικειώνει όλο και περισσότερο με τους μηχανισμούς του, ειδικά το Cloudstep. Από εκεί που ξεκινάς ως ένας άπειρος Ninja, καταλήγεις να νιώθεις πως είσαι ο αρχηγός της Koga Clan και κυρίαρχος της αρχαίας τέχνης των Ninja κάνοντας το παιχνίδι να σου παρέχει μία πολύ ανταποδοτική εμπειρία.
Λίγα λόγια για τον Χειρισμό και την Δυσκολία
Σε αυτό το μέρος θα μπορούσα να γράψω ”Όλα είναι μια χαρά” και να μην παρεξηγηθώ. Αλλά θέλω να τονίσω κάποια πράματα. Στο μισό σχεδόν παιχνίδι, όσο πάει ξεκλειδώνεις καινούργια όπλα που σου δίνουν παραπάνω δυνατότητες, κυρίως όσων αφορά την ελευθερία κινήσεων.
Προχωρώντας, παίρνεις κι’ άλλες ιδιότητες, οπότε προστίθενται κι’ άλλοι μηχανισμοί στο παιχνίδι με κοινό παρονομαστή το Cloudstep. Η διαβάθμιση της δυσκολίας όσο προχωράς είναι τέλεια καθώς το παιχνίδι κάνει πολύ καλά την δουλειά του να σε ”εκπαιδεύσει” στις αρχαίες τεχνικές των Ninja.
Καμία από τις αναβαθμίσεις όμως δεν σε κάνουν πιο δυνατό χωρίς την δική σου συμβολή. Το να μάθεις να χρησιμοποιείς τα όπλα σου ιδανικά, είναι ένα μεγάλο κομμάτι της εμπειρίας του παιχνιδιού, ενώ ο χειρισμός ακριβείας που χρειάζεται, καθιστούν το παιχνίδι δύσκολο. Να είστε έτοιμοι πως θα χάσετε πολλές φορές, κάτι που κάνει ακόμα πιο ανταποδοτική την εμπειρία όταν επιτέλους περάσετε από οποιοδήποτε σημείο έχετε κολλήσει.
Ο χειρισμός είναι εύκολος και απόλυτα λειτουργικός! Μάλιστα, είναι σπάνιο για έναν Indie τίτλο να σου δίνει την δυνατότητα ρύθμισης όλων των κουμπιών στο χειριστήριο για το Nintendo Switch! Μπορείτε να τα ρυθμίσετε πραγματικά όπως σας βολεύουν!
Οπτικός τομέας
Για όσους δεν το έχετε παίξει, ξέρω ξέρω…Θα σκέφτεστε: ”Τι να μιλήσουμε για γραφικά; Ένα 8bit παιχνίδι είναι.” Αυτά σκεφτόμουν και εγώ, αλλά βγήκα λάθος!
Όπως μπορείτε να δείτε και στην παραπάνω εικόνα, το The Messenger είναι ένα παιχνίδι με 8bit γραφικά όπου πιο μετά μετατρέπονται σε 16bit γραφικά. Από δυναμική NES σε δυναμική SNES με λίγα λόγια. Βέβαια ένα τέτοιο παιχνίδι δεν θα μπορούσε να το ”σηκώσει” ένα NES ή ένα SNES αντίστοιχα. Σκοπός της Sabotage Studio είναι απλά να δώσει αυτή την αισθητική προσέγγιση στα παιχνίδια της, χρησιμοποιώντας τα τεχνολογικά μέσα του σήμερα.
Όταν η αγάπη για το Retro Gaming συνάντησε την τεχνολογία!
Από ένα σημείο και μετά, αλλάζεις πάρα πολύ συχνά από την μία δυναμική παιχνιδιού στην άλλη. Αυτό που θα σας κάνει να εκπλαγείτε είναι το πόσο ομαλή και ανεπαίσθητη είναι η εναλλαγή από 8 σε 16 bits και το ανάποδο όπως βλέπετε και στο παρακάτω ”τζιφάκι”. (Ναι, είμαι από αυτούς που το λένε έτσι και όχι ”γκιφάκι”)
Τα Backgrounds στις πίστες έχουν πλούσια χρώματα και σε βάζουν στο κλίμα του παιχνιδιού. Είναι πανέμορφα και κάνουν την εμπειρία ακόμη πιο ξεκούραστη μιας και δεν κουράζει καθόλου το μάτι του παίκτη.
Η κινησιολογία των animations είναι ομαλή και ξεκάθαρη. Αυτό έχει επίπτωση και στον Ninja μας καθώς είναι σπάνιο φαινόμενο να μην ξέρετε σε ποιο σημείο πάει το χτύπημα του, όποια στιγμή και να το πατήσετε. Επίσης όταν ένας εχθρός κινείται καταλαβαίνετε ακριβώς τι πάει να κάνει, ασχέτως που το παιχνίδι είναι 8 ή 16 bit αντίστοιχα.
Ήχος
Η Sabotage Studio δεν απογοητεύει με την δουλειά που έχει κάνει σε αυτόν τον τομέα. Την ίδια μετάβαση που κάνει η εικόνα, κάνει και ο ήχος. Όλες οι πίστες έχουν την ίδια 8bit αλλά και 16bit μουσική. Σχεδόν την ίδια δηλαδή.
Οι ήχοι που κάνει το σπαθί σου ή που κάνουν οι εχθροί δεν είναι καθόλου ενοχλητικοί στο αυτί του παίκτη. Το άκρως αντίθετο θα έλεγα. Οι μουσικές είναι ωραίες ρυθμικά και διασκεδαστικές, ενώ οι ήχοι, πορωτικοί! Για την ακρίβεια, είναι τόσο διασκεδαστικές οι μουσικές που ακούω το Soundtrack καθώς γράφω αυτό το κείμενο.
Η μουσική σε βάζει επίσης στο κλίμα. Αν είσαι κάτω από το νερό, ο ήχος ακούγεται λες και είσαι κάτω από το νερό, ενώ αν είσαι σε μια παγωμένη περιοχή, η μουσική σε κάνει να καταλαβαίνεις που βρίσκεσαι. Όποτε αντιμετωπίζεις έναν αρχηγό, η μουσική αλλάζει και προσαρμόζεται στην περίσταση, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι κάνεις κάτι πάρα πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα επικίνδυνο.
Κάθε φορά που προσγειώνεις ένα χτύπημα με το σπαθί σου ακούγονται χαρακτηριστικοί ήχοι και αυτό σε βοηθάει στο να χρησιμοποιείς ιδανικά το Cloudstep. Οι εχθροί όταν πεθαίνουν βγάζουν επίσης έναν εθιστικά χαρακτηριστικό ήχο ο καθένας.
Ο ήχος σε συνδυασμό με την εικόνα, σου δίνουν πολύ καλά υποσυνείδητα μηνύματα και αυτό ενισχύει την παραπάνω δήλωσή μου, ότι το παιχνίδι σε εκπαιδεύει στο να γίνεις Master Ninja. Είναι ωραία εμπειρία να παίζεις παιχνίδια που μιλάνε χωρίς να σου μιλάνε.
Ορίστε και η απόδειξη! Η μουσική από την πρώτη πίστα σε 8 αλλά και 16 bits!
Για τα γραφικά και τον ήχο, θα μπορούσα να γράφω για ώρες με την τόσο εξαιρετική δουλειά που έκανε η Sabotage Studio. Οπότε απλά θα μοιραστώ μαζί σας το παρακάτω βίντεο που τα λέει όλα. Πρόκειται για τις αντιδράσεις του Yoshizawa και του Yamagishi, παραγωγού και επιμελητή ήχου αντίστοιχα του Ninja Gaiden. Ο τίτλος από τον οποίο η Sabotage Studio εμπνεύστηκε το παιχνίδι της.
Η έκπληξη ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους!
Αν δεν σας έχει πείσει έως τώρα πως το παιχνίδι είναι εμπνευσμένο από το Ninja Gaiden, οι παρακάτω εικόνες των κεντρικών χαρακτήρων από τα 2 παιχνίδια, καθώς και 2 εικόνες από Gameplay αντίστοιχα, σίγουρα θα σας πείσουν.
Quality of Life Update
Προς τιμήν της, η Sabotage Studio κυκλοφόρησε το The Messenger στις 30 Αυγούστου του 2018 και πριν καν κλείσει χρόνο κυκλοφορίας, στις 11 Ιουλίου του 2019 κυκλοφόρησε το πρώτο Update.
Το Patch περιέχει τις εξής αναβαθμίσεις:
- Δυνατότητα να μπορείτε να ρυθμίσετε όπως προτιμάτε τον χειρισμό
- Νέο Mode εν ονόματι NG+ (New Game +) το οποίο προσφέρει replayability στο παιχνίδι. Μπορείτε να το παίξετε ξανά και ξανά από την αρχή. Γίνεται όλο και πιο δύσκολο κάθε φορά που το τερματίζετε
- Relevant Windmill Shuriken, μία αναβάθμιση ενός από τα αρχικά όπλα, μόνο που πρέπει να βρεις όλα τα μυστικά για να το αποκτήσεις.
- Jukebox. Ουσιαστικά σου δίνει την δυνατότητα, σε όποια πίστα και αν είσαι, να ακούς το αγαπημένο σου Soundtrack από το παιχνίδι
- Μία ολοκαίνουργια ιστορία που προσφέρει 2-3 ώρες παιχνιδιού περίπου
Και όλα αυτά, εντελώς δωρεάν!
Τελικό συμπέρασμα
Προσωπικά για μένα το παιχνίδι ήταν μια παραπάνω από πολύ καλή εμπειρία. Το γεγονός ότι αφού το τερμάτισα το έπαιξα από την αρχή άλλες 2 φορές στο NG+ δεν το περίμενα από εμένα με τίποτα. Στο κάτω-κάτω, ένα σωρό παιχνίδια έχω να με γλυκοκοιτάζουν στην άκρη!
Η Sabotage Studio έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο να μπορεί να γίνει και Speedrun το παιχνίδι. Με αποτέλεσμα τα runs των Speedrunners να είναι πολύ εντυπωσιακά για τον θεατή. Ακόμα και για κάποιον που δεν το έχει παίξει το παιχνίδι. Κάτι που επίσης σπανίζει στις μέρες μας, δηλαδή να ληφθεί υπόψιν από τον δημιουργό, κάθε λογής κοινό. Το παρακάτω βίντεο είναι ένα Speedrun το οποίο ΠΕΡΙΕΧΕΙ SPOILER για όποιον δεν θα ήθελε να του χαλάσω την εμπειρία της πρώτης φοράς!
Το Speedrun ανήκει στον ”TwoCplus”. Έλληνας Speedrunner ο οποίος κατέχει την 9η θέση στην παγκόσμια κατάταξη Speedrunning στην κατηγορία – 8 bit, No Out of Bounds!!! Είναι άξιο αναφοράς το ότι είναι Έλληνας μιας και η Speedrunning κοινότητα είναι πάρα μα πάρα πολύ μικρή στη χώρα.
Μερικές εικόνες για να πάρετε μια καλύτερη γεύση!
Το The Messenger μπορείτε να το βρείτε σε ψηφιακή μορφή μέσω του Nintendo Switch eShop στα 19.99€. Όσοι δεν έχετε σκοπό να το αγοράσετε άμεσα, βάλτε το στη Wishlist σας καθώς βγαίνει σε προσφορά συχνά!
Επιπλέον πληροφορία για το νέο Project της Sabotage Studio
Πριν περάσω στην αξιολόγηση και την βαθμολογία του παιχνιδιού, αξίζει να αναφερθεί, πως η Sabotage Studio ετοιμάζει έναν νέο τίτλο με όνομα Sea of Stars. Ο τίτλος ξεπέρασε κατά πολύ τον στόχο του στο Kickstarter. Συγκέντρωσε 1.628.126 CA$ (Καναδέζικα Δολάρια) έναντι των 750.000 CA$ που είχαν ως στόχο. Δηλαδή πάνω από τα διπλά! Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το παιχνίδι δείτε την παρουσίασή μας εδώ.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: 2D Action / Platform / Metroidvania
- Εκδότης: Devolver Digital
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Sabotage Studio
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας