Πολλά παιχνίδια άφησαν ιστορία. Λίγα γέννησαν θρύλους… και τι πιο θρυλικό για την ιστορία της Nintendo από το Legend of Zelda; Πόσο καλά κρατιέται, σχεδόν 40 χρόνια μετά;
Εισαγωγικά
Μέχρι και την εποχή που διανύουμε, ένα Zelda game ήταν αυτό που καθιέρωσε την πιο επιτυχημένη κονσόλα της Nintendo και, θα μπορούσε κανείς να πει, έκανε την πρώτη νίκη στον τελευταίο console war που κέρδισε κατά κράτος το Switch.
Μιλάμε για ένα παιχνίδι που έχει επανακυκλοφορήσει ξανά και ξανά στο πέρασμα των δεκαετιών. Από το BS Zelda remake του SNES, μέχρι τα αμέτρητα re-releases σε Game Boy Advance, τη Virtual Console (σε Wii, 3DS και Wii U), το συλλεκτικό Zelda Game & Watch, το NES Classic Edition, μέχρι το NES app του Switch Online.
Κι όλα αυτά δίχως να λαμβάνουμε υπόψιν τα μέρη όπου μπορούσατε να παίξετε το παιχνίδι ως bonus ή easter egg: Το Collector’s Edition δισκάκι στο πακέτο του GameCube με το Mario Kart: Double Dash!!, τα masterpieces του Super Smash Bros. Brawl αλλά και το Animal Forest+ του N64 (Animal Crossing για το GC στα μέρη μας) που, μια φορά κι έναν καιρό, περιείχε ολόκληρα NES games.
Ελάτε να ταξιδέψουμε σε ένα κόσμο όπου ο Link ήταν ακόμα Σταυροφόρος, όταν η Γη της Hyrule ήταν γεμάτη μυστήρια αλλά και κίνδυνο. Όταν χρειαζόταν θάρρος, μυαλό μαζί με ικανότητα και καλά αντανακλαστικά για να αντιμετωπίσετε την αδυσώπητη δράση σε ένα Zelda game.
Στο πρώτο πραγματικό console game, το Zelda game που γέννησε όλα τα υπόλοιπα (και όχι μόνο)!
Μια άλλη εποχή
Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το Legend of Zelda δεν έχει κάποια βαθιά ιστορία, ή ότι η αυτό το λίγο που έχει βρίσκεται εκεί μόνο ως αφορμή για το παιχνίδι. Οι απόψεις αυτές δεν είναι απαραίτητα εσφαλμένες, ευτελίζουν όμως την πραγματικότητα κι αποδεικνύουν ότι όσοι τις λένε δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο οδηγιών.
Βλέπετε, εκείνα τα χρόνια ο αποθηκευτικός χώρος ήταν πολύτιμος, ακόμη και στον κόσμο των PC, αφού οι δισκέτες μπορούσαν να αποθηκεύσουν λίγα μόλις KB πληροφορίας. Φανταστείτε την κατάσταση όταν μιλάμε για τους πολύ πιο ακριβούς ημιαγωγούς (τα μικροτσιπ δηλαδή) που περιείχαν οι κασέτες του NES! Πολλά στοιχεία, που δεν ήταν ζωτικής σημασίας για τον κώδικα του παιχνιδιού, έπρεπε να μεταφερθούν στο βιβλίο οδηγιών – ήτοι το κείμενο και η ιστορία της Hyrule
Όχι μόνο για λόγους οικονομίας, αλλά και γιατί η τεχνολογία της εποχής δε μπορούσε να αποδώσει έναν ολόκληρο κόσμο με επαρκή λεπτομέρεια.
Πάμε να δούμε λοιπόν πώς χτίζει τον φανταστικό κόσμο της Hyrule το βιβλίο οδηγιών:
Μια φορά κι έναν καιρό, στην άγρια Hyrule
Στο επίκεντρο, σε ένα μικρό βασίλειο στη γη της Hyrule, ένας θρύλος περνά από γενιά σε γενιά: Ο θρύλος του Triforce, τριγωνικών αντικειμένων που κατέχουν μαγικές δυνάμεις.
Έφτασε ο καιρός όπου μια μοχθηρή στρατιά επιτέθηκε στο φιλήσυχο βασίλειο κι έκλεψε το Triforce της Δύναμης. Τη στρατιά ηγείτο ο Ganon, ο πανίσχυρος Πρίγκηπας του Σκότους που σκοπό είχε να υποτάξει τους πάντες και να βυθίσει τον κόσμο στον τρόμο και το σκοτάδι.
Με το φόβο της φαύλης του παρουσίας να επισκιάζει τη Hyrule, η Zelda, πριγκίπισσα του βασιλείου, διαμέλισε το Triforce της Σοφίας σε οκτώ τμήματα και τα έκρυψε για να το γλιτώσει από τα νύχια του Ganon. Την ίδια ώρα ανέθεσε στην Impa, την έμπιστη γκουβερνάντα της, να βρει έναν άντρα με αρκετό θάρρος. Κάποιον που θα καταστρέψει τον Ganon.
Όταν έφτασε στ’ αυτιά του Ganon η είδηση αυτή, έγινε έξω φρενών. Φυλάκισε την πριγκίπισσα κι έστειλε μια ομάδα τεράτων για να βρουν την Impa. Εκείνη πέρασε βουνά και λαγκάδια για να ξεφύγει αλλά, όπως ήταν αναμενόμενο, στο τέλος εξαντλήθηκε, βρέθηκε περικυκλωμένη! Τότε, όταν η ελπίδα έσβησε κι ήταν έτοιμη για μια μοίρα χειρότερη από το θάνατο, εμφανίστηκε ένα παλικάρι που την έσωσε από τους διώκτες της.
Μόλις η Impa του διηγήθηκε το τι έχει συμβεί, άναψε η φλόγα της δικαιοσύνης μέσα του κι οLink αποφάσισε να σώσει τη Zelda. O Ganon όμως είναι πανίσχυρος και κατέχει το Triforce της Δύναμης. Μόνη ελπίδα ήταν ο Link να μαζέψει τα 8 κομμάτια του Triforce της Σοφίας. Ήταν ο μόνος τρόπος να μπορέσει να επιβιώσει μέσα στο Όρος του Θανάτου, την κατοικία του Ganon.
Θα μπορέσει ο θαρραλέος Link να καταστρέψει τον Ganon και να σώσει την Πριγκίπισσα Zelda; Η απάντηση, όπως λέει και το βιβλιαράκι, θα κριθεί από την ικανότητά σας.
Παίζοντας Legend of Zelda
Οι βασικές αρχές κάθε Legend of Zelda θεμελιώθηκαν εδώ και λειτουργούν όπως ακριβώς τις γνωρίσατε και τις αγαπήσατε σε οποιοδήποτε μεταγενέστερο παιχνίδι της σειράς – με κάποιους περιορισμούς, αφού μιλάμε για το πρώτο βήμα σε ένα είδος που εξελίσσεται 38 χρόνια τώρα.
Το πλήκτρο Α είναι για επιθέσεις με το σπαθί ενώ, αν η ζωή σας είναι γεμάτη, τότε μπορείτε να επιτεθείτε κι από μακριά! Με το Β χρησιμοποιείτε τα υπόλοιπα αντικείμενά σας. Αυτά τα επιλέγετε από την subscreen, που ανοίγει πατώντας Start. Μια απαραίτητη τακτική είναι να αλλάζετε εν ριπή οφθαλμού τα αντικείμενά σας, γιατί οι εχθροί δε χαρίζουν κάστανα.
Η ασπίδα σας αποκρούει αυτόματα απλές βολές από τους εχθρούς (βέλη, ακόντια και πάει λέγοντας), αρκεί να είστε στραμμένοι προς την σωστή κατεύθυνση και να μην επιτίθεστε εκείνη την ώρα. Η όλη κινησεολογία του παιχνιδιού είναι απλή και κατανοητή, αλλά εντυπωσιακά ρευστή (ειδικά για την εποχή της). Ο Link κινείται άμεσα και γρήγορα, οι επιθέσεις και οι θέσεις των εχθρών είναι σαφείς, ενώ το collision detection είναι άριστο!
Αν λοιπόν καταλήξετε να «τις τρώτε» τότε φταίτε μόνο εσείς, οπότε η συμβουλή είναι…
Αντίθετα με τα μεταγενέστερα παιχνίδια της σειράς, το Legend of Zelda δε φοβάται να γεμίσει την οθόνη με 5 ή (πολλές φορές) παραπάνω εχθρούς, σε ολοένα και πιο φονικούς συνδυασμούς. Έτσι, καλό είναι να μάθετε τις αδυναμίες τους και πώς θα τις εκμεταλλευτείτε.
Η μάχη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της όλης περιπέτειας και δε σταματάει ποτέ. Η αδρεναλίνη σας θα χτυπάει κόκκινο και οι απρόβλεπτοι εχθροί θα σας κάνουν να κοιτάτε την οθόνη με γουρλωμένα τα μάτια και πετρωμένα τα κωλομέρια, όσο οι παλάμες κρατάνε το χειριστήριο σα μέγγενη.
Αντιλαμβάνεστε πως το παιχνίδι δε συστήνεται για όσους ψάχνουν κάτι χαλαρωτικό, ή για όσους είναι της σχολής του Aonuma.
Ο κόσμος του Legend of Zelda
Η περιπέτεια χωρίζεται σε δύο μεγάλα κομμάτια: Τον Πάνω και τον Κάτω κόσμο – καθένας από τους δύο με τις δικές του βασικές αρχές που έχουν παραμείνει απαράλλαχτες ως δομή για τα υπόλοιπα παιχνίδια.
Στον πάνω κόσμο έχουμε έναν πολύ μεγάλο και εκτενή χάρτη – την ερημιά γύρω από το λημέρι του Ganon. Ο χάρτης χωρίζεται σε τετράγωνα κι εσείς μπορείτε έχετε μια γενική εικόνα για το πού ακριβώς βρίσκεστε στην πάνω αριστερή γωνία της οθόνης.
Κάθε τετράγωνο απεικονίζει βουνά, λίμνες, δύσβατα μονοπάτια, δάση και στοιχειωμένα νεκροταφεία. Φυσικά τοπία δηλαδή, αφού γύρω από το Όρος του Θανάτου δεν υπάρχει πολιτισμός – παρά μόνο διαφθορά και βδελυρά τέρατα.
Διάσπαρτα σε κάθε γωνιά του Πάνω Κόσμου υπάρχουν σπήλαια γεμάτα σοφούς γέροντες και γερόντισσες που θα σας δώσουν συμβουλές και πολύτιμα αντικείμενα. Θα βρείτε επίσης μαγαζάτορες κάθε λογής, ενώ θα εντοπίσετε και φυσικά εμπόδια που εμποδίζουν την πρόοδό σας… μέχρι να βρείτε το κατάλληλο εργαλείο!
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο του κόσμου, που εξελίχθηκε αργότερα στη σειρά, είναι τα αμέτρητα μυστικά που κρύβει. Από τα fairy fountains και τις σπηλιές που μπορείτε να ανοίξετε με βόμβες (κάποιοι μάλιστα μπορεί να ζητήσουν αποζημίωση που τους ρημάξατε το σπίτι), μέχρι κρυφά περάσματα κάτω από δέντρα και βράχια που κρύβουν warp zones!
Αντίθετα με τα επόμενα Zelda, που δίνουν εξόφθαλμα στοιχεία για τα κρυμμένα μυστικά, εδώ το παιχνίδι περιμένει να πειραματιστείτε για να αποκρυπτογραφήσετε τους «χρησμούς», που σας δίνει ο κάθε Τειρεσίας κι η παρέα του, για να ανακαλύψετε πολύτιμους κρυμμένους θησαυρούς.
Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε ένα σπαθί, να οπλιστείτε με τόλμη και να εξερευνήσετε.
Η άλλη πλευρά
Όλη αυτή η φιλοσοφία στο game design είναι αποτέλεσμα πολυπαραγοντικής εξίσωσης. Μυθολογία, fantasy στοιχεία, οι περιορισμοί της εποχής αλλά και οι PC RPG επιρροές – μια φιλοσοφία που ασπάζεται μέχρι και σήμερα μια μικρή εταιρεία που ονομάζεται From Software…
Τα παιχνίδια της From είναι πλέον παγκοσμίως γνωστά για τα (αρχικά) ακαταλαβίστικα ψήγματα καθοδήγησης που παρέχουν, τη δυσκολία και τα διαβολικά κρυμμένα μυστικά τους.
Μάλιστα από άποψης ατμόσφαιρας, περιβαλλοντικού storytelling και worldbuilding, θα λέγαμε πως τα παιχνίδια της From είναι πραγματικοί διάδοχοι των Zelda – ειδικά από τη στιγμή που πλέον τα Zelda είναι που δανείζονται μηχανισμούς από τα Soulsborne όπως stamina, crafting και αργή, μεθοδική μάχη.
Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι στο Legend of Zelda έχουμε επιπλέον αντικείμενα που χρησιμεύουν ως όπλα, ως κλειδιά και όχι μόνο!
Επιπλέον, θησαυροί όπως δαχτυλίδια προστασίας (από εδώ προέρχεται η λευκή στολή του Link στο Smash Bros.) ασπίδες αλλά και σπαθιά βελτιώνουν τις πιθανότητες επιβίωσης σας, ενώ ταυτόχρονα «χτίζουν» το μυστικισμό του κόσμου.
Τα περισσότερα αντικείμενα όμως, ως είθισται, θα τα βρείτε στα λημέρια του εχθρού.
Οι φονικοί λαβύρινθοι του Κάτω Κόσμου
Αντίθετα με τη γραμμικότητα που κατέληξε να χαρακτηρίζει τη σειρά, το Legend of Zelda δε σας παίρνει από το χεράκι να σας δείξει τη σειρά των dungeons.
Το βιβλίο οδηγιών περιέχει ένα μικρό οδηγό, αλλά είναι στο χέρι σας το αν θα τον ακολουθήσετε ή αν θα βρείτε το δικό σας δρόμο ως το στόμα του λύκου.
Στον Κάτω Κόσμο, τα πράγματα είναι γνώριμα για τους βετεράνους της σειράς. Κάθε μπουντρούμι είναι μια αλληλουχία από δωμάτια γεμάτα εχθρούς, εμπόδια, γρίφους και αμπαρωμένες πόρτες. Σε κάθε dungeon θα βρείτε ένα χάρτη και μια πυξίδα (που θα σας βοηθήσουν στην πλοήγηση), μαζί με ένα ολοκαίνουριο αντικείμενο για να προσθέσετε στο οπλοστάσιό σας.
Στο βάθος κάθε λαβύρινθου σας περιμένει ένα επικίνδυνο τερατούργημα, που φρουρεί ένα κομμάτι του Triforce της Σοφίας. Ο θάνατος θα είναι μόνιμος σύντροφός σας στον Κάτω Κόσμο, αφού οι εχθροί είναι πολύ πιο επικίνδυνοι στα ανήλιαγα μέρη της Hyrule. Φροντίστε να έχετε ένα μπουκάλι με Νερό της Ζωής γιατί αλλιώς σας περιμένει ένα Game Over κι ύστερα φτου κι απ’την αρχή.
Δε χρειάζεται να πούμε περισσότερα, πέρα από το ότι κάθε νέο dungeon είναι μια ολοένα και κλιμακούμενη πρόκληση των ικανοτήτων και της γνώσης σας. Κάντε λοιπόν την προσευχή σας και ριχτείτε στη μάχη!
Οι σύγχρονες κονσόλες φέρνουν και τις μοντέρνες ανέσεις των save states, που είναι πλέον εκεί για να σας βοηθήσουν αν τα «βρίσκετε μπαστούνια», οπότε αξιοποιήστε τις αναλόγως.
Γραφικά – Ήχος
Τα γραφικά του είναι περισσότερο περιγραφικά παρά καλλιτεχνικά σε σύγκριση με τα arcade ή τα PC της εποχής.
Ειδικά στις μέρες μας, που οι τεράστιες οθόνες των σπιτιών μας απεικονίζουν κάτι τεράστιες πιξελάρες, που κάνουν ίσως το παιχνίδι να δείχνει αστείο (ακούσαμε να χαρακτηρίζουν το Link ως καλλικάντζαρο). Τα CRT filters βοηθάνε κάπως αλλά, ακόμη κι έτσι, κάτι χάνεται στη μετάφραση όταν παίζετε το παιχνίδι σε σύγχρονες οθόνες.
Τα γραφικά είναι μακράν το πιο μελανό σημείο του παιχνιδιού. Πολύ δύσκολα θα πειστεί κάποιος να ασχοληθεί αν του ρίξει μια ματιά, όταν ακόμη και indie games έχουν κλάσεις ανώτερα και πιο εξελιγμένα γραφικά, αλλά τουλάχιστον το παιχνίδι τρέχει άψογα στο 95% των περιπτώσεων. Το υπόλοιπο 5% αποτελείται από περιπτώσεις που η οθόνη είναι γεμάτη εχθρούς και projectiles, οπότε τα slowdowns και το sprite flicker δίνουν το παρών.
Οι ήχοι του παιχνιδιού είναι απλοί αλλά αποτελεσματικοί, με πολλά jingles να έχουν γίνει πλέον διαχρονικά ενώ το αποκορύφωμα είναι οι βρυχηθμοί του αρχηγού σε κάθε dungeon. Αν βρεθείτε στα διπλανά δωμάτια «θα την ακούσετε» και θα σας λούσει ο κρύος ιδρώτας!
Όσο για τη μουσική, δε χρειάζεται να πούμε πολλά. Μελωδίες διαχρονικές που άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου ακόμη κι αν, χάρη στη διαρκή επανάληψη, μπορούν να γίνουν ίσως μονότονες με το διαρκές looping. Μελανό σημείο είναι το γεγονός ότι, τόσα χρόνια και τόσες μεταφορές μετά, η Nintendo συνεχίζει να αρνείται πεισματικά να μας προσφέρει την επιλογή να απολαύσουμε το soundtrack του original ιαπωνικού τίτλου.
Στην Ιαπωνία βλέπετε, το Legend of Zelda κυκλοφόρησε για το Famicom Disk System (FDS για συντομία) που προσέφερε όχι μόνο μεγαλύτερη χωρητικότητα με τις δισκέτες του, αλλά και επιπλέον κανάλια για τον ήχο…
Legend of Zelda – Ένα παιχνίδι θρύλος ή μήπως ξεθώριασε μετά από τόσα χρόνια;
Είναι η πεμπτουσία ενός Action-RPG, όπως και να το κάνουμε. Απλοποιημένα στατιστικά που δεν απαιτούν σελίδες επί σελίδων από αριθμούς. Δράση που είναι απλή στη βάση, αλλά απαιτεί γρήγορα αντανακλαστικά και προσοχή για την επιβίωση, όπως σε ένα καλό ένα arcade game.
Το άριστα σχεδιασμένο, γρήγορο και εθιστικότατο gameplay χτίζει μια εμπειρία που δε σπαταλά το χρόνο σας. Η εξερεύνηση του αγνώστου μαζί με την καλή, αλλά τίμια, δυσκολία θα σας κρατήσουν προσηλωμένους στη θέση σας. Προσθέστε σε όλα αυτά ένα κόσμο γεμάτο μυστικά, μαζί με το Second Quest (τερματίστε το παιχνίδι ή βάλτε το όνομά σας ως ZELDA) που είναι ταυτόχρονα randomizer και Hero Mode…
Μην ψάχνετε λοιπόν δικαιολογίες, αν παιδιά κάτω των 10 μπορούν να το τερματίσουν, μπορείτε κι εσείς. Κι αν χαθείτε, υπάρχουν αμέτρητοι οδηγοί στρατηγικής, που θα σας βγάλουν από το τέλμα!
Η ηλικία του βέβαια είναι ο παράγοντας που το προδίδει, αφού το save system, ο χάρτης του overworld, η περίεργη μετάφραση μερικών hints αλλά και τα γραφικά είναι στοιχεία απηρχαιωμένα. Επιπλέον, το εγγενές input lag των σύγχρονων συστημάτων (από ασύρματα χειριστήρια μέχρι τις οθόνες) σημαίνει επιπρόσθετο χρόνο προσαρμογής για τον υποψήφιο παίκτη εν έτει 2024.
Σε τελική ανάλυση όμως είναι ένα παιχνίδι που δε γερνάει, αφού ακόμη και το Breath of the Wild βασίστηκε πάνω του. Αποδεικνύει ότι τα πιο διαχρονικά παιχνίδια δεν τα φτιάχνουν πτυχιούχοι game designers που δεν έχουν επαφή με την ομορφιά του κόσμου και τη χαρά της ανακάλυψης, αλλά άνθρωποι που έζησαν κι έχουν εμπειρίες να μοιραστούν μαζί μας. Αν μπορείτε λοιπόν να προσαρμοστείτε στα μέτρα του, θα βρείτε μια μοναδική περιπέτεια!
- Κονσόλα: Nintendo Switch (αρχική παρουσίαση), NES, GBA, Virtual Console (Wii, 3DS, Wii U) και όχι μόνο
- Είδος: Action / Adventure
- Εκδότης: Nintendo
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Nintendo
- Διάθεση: Φυσική από καταστήματα, Ψηφιακή από το Nintendo Switch Online NES App
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves (Nintendo Switch)
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Artwork από τον ανεπίσημο Hand-Drawn Game Guide