Το Conscript κυκλοφόρησε πρόσφατα κι έχει ήδη δεχθεί πολλούς επαίνους. Τους αξίζει ή μήπως καλύτερα να το κοιτάξουμε λίγο πιο βαθιά; Ώρα να μάθουμε την απάντηση!
Η πλοκή
Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, χαρακώματα της Βερντέν. Ένα από τα πιο αιματοβαμμένα κεφάλαια της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας σε έναν πόλεμο που δεν είχε προηγούμενο – ούτε και κανόνες.
Ανελέητοι βομβαρδισμοί, τοξικά αέρια, πείνα, αρρώστιες και η φρίκη του πολέμου σε όλο της το μεγαλείο συνθέτουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα παιχτεί το δράμα επί της οθόνης. Ο πρωταγωνιστής μας, André, πολεμά στην πρώτη γραμμή κι έχει τις δικές του έγνοιες πέρα από τη μάχη, την επιβίωση και το χαμηλό ηθικό.
Όπως γράφει στη μητέρα του, τα φρούρια στην αμυντική γραμμή έχουν αλλάξει χέρια πολλές φορές τον Ιούλιο του 1916. Κάθε εκατοστό εδάφους πληρώνεται με το αίμα δεκάδων ανδρών. Οι γραμμές εφοδιασμού έχουν καταρρεύσει, το ίδιο κι οι επικοινωνίες. Όλοι περιμένουν ενισχύσεις που δε φαίνεται να φτάνουν ποτέ.
Ο ίδιος ο André έχει μείνει κολλημένος στο πόστο του στα χαρακώματα κι έχει χάσει το πολύτιμο ρολόι του πατέρα του, αλλά και την επαφή με τον αδελφό του, Pierre, από τότε που τον πήραν για μια έφοδο στο Φρούριο Souville.
Κάπως έτσι ξεκινά μια απελπισμένη περιπέτεια ενός απομονωμένου άνδρα μέσα στο κολαστήριο των χαρακωμάτων, όπου μόνοι σύντροφοι είναι ο κίνδυνος και η ωμότητα του πολέμου, όμως ένας βίαιος θάνατος είναι η μόνη βεβαιότητα.
Επιστράτευση του Κακού
Μπορεί να μην το γνωρίζετε, και σίγουρα από τα παραπάνω δεν το έχετε καταλάβει, αλλά το Conscript είναι ένα survival horror game, εμπνευσμένο από τη λατρεμένη σειρά Resident Evil.
Οι ομοιότητες είναι εμφανείς από τη στιγμή που θα πιάσετε στα χέρια σας το χειριστήριο και θα πατήσετε New Game, με το ηχητικό εφέ να θυμίζει τόσο έντονα το κλασικό παιχνίδι, που περιμέναμε να ακούσουμε τον εκφωνητή να απαγγέλλει με στόμφο «CONSCRIPT OF EVIL». Δυστυχώς αυτό δε συνέβη, αφού το παιχνίδι δε διαθέτει voice acting.
Για αρχή, ο χώρος που έχετε στη διάθεσή σας για να κουβαλάτε όπλα, εργαλεία και πάσης φύσεως χρήσιμα αντικείμενα είναι πολύ περιορισμένος. Τα όπλα σας είναι δύσχρηστα, τα πυρομαχικά περιορισμένα, οι εχθροί αδυσώπητοι ενώ, αν δεν πάρετε τα μέτρα σας, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με πολύ δυσάρεστες εκπλήξεις.
Κλείστε τις τρύπες στο συρματόπλεγμα των χαρακωμάτων, βάλτε φωτιά στα πτώματα και ρίξτε χειροβομβίδες στα λαγούμια για να μειώσετε τις πιθανότητες για πρόωρη αποχώρηση από το μάταιο τούτο κόσμο!
Θα χρειαστεί να σπρώξετε κασόνια, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με πόρτες που απαιτούν να λύσετε γρίφους λογικής ή να βρείτε μια ασυνήθιστη σειρά από εμβλήματα και κλειδιά για να ανοίξουν.
Κλειδωμένα συρτάρια με καλούδια χρειάζονται κλειδάκια, οπότε γρήγορα θα μάθετε να κρατάτε σημειώσεις και ο χάρτης θα γίνει αχώριστος σύντροφός σας στην εξερεύνηση. Τα αντικείμενα ευτυχώς αστράφτουν, αλλά μην αφήσετε ούτε βαρέλι στην ησυχία του.
Τέλος, το save απαιτεί πολύτιμο μελάνι, τα μαγικά σεντούκια με τις 99 θέσεις που επικοινωνούν μεταξύ τους θα σας γλιτώσουν από πονοκεφάλους κι ένας μακρινός πρόγονος του έμπορα από το Resident Evil 4 θα σας προσφέρει υλικά και αναβαθμίσεις για τα όπλα σας έναντι αδράς αμοιβής!
Παρεκκλίσεις
Η πιο εμφανής διαφορά είναι στην προοπτική, που στο Conscript θυμίζει 2D Zelda ή το αγαπημένο μας Lamentum, με τον έλεγχο να λειτουργεί λίγο-πολύ όπως θα περιμένατε. Ύστερα, όλα τα τέρατα που θα αντιμετωπίσετε είναι καθαρά ανθρώπινης φύσης.
Αν σας δουν, τότε θα αρχίσουν ένα αδυσώπητο κυνηγητό (το φαινόμενο Benny Hill είναι πολύ συχνό) που καταλήγει σε θάνατο ή την έξοδό σας από το δωμάτιο. Αν καταφέρετε να μείνετε απαρατήρητοι, μπορείτε να τους ξεκάνετε ακαριαία ή απλά να τους αποφύγετε.
Η μάχη απαιτεί να μείνετε ακίνητοι όσο σημαδεύετε με το δεξί stick και το στόχαστρο συγκλίνει στο στόχο σας. Είναι ένας μηχανισμός που απαιτεί να τον συνηθίσετε, γιατί θα κληθείτε να ριχτείτε σε υποχρεωτικές μάχες με πολυάριθμους εχθρούς (τα boss fights του παιχνιδιού). Μάλιστα πολλά όπλα της εποχής απαιτούν χειροκίνητο όπλισμα μετά από κάθε βολή, οπότε το νου σας!
Εμείς γενικά προτείνουμε απόκρυψη και αποφυγή αλλά, όταν είναι απαραίτητο, τότε φροντίστε να αξιοποιείτε ό,τι σας προσφέρει το περιβάλλον και να εκτελείτε σωστά το dodge roll με το πλήκτρο L αν θέλετε να «τη βγάλετε καθαρή».
Κάτι πολύ σημαντικό είναι το stamina system, αφού το τρέξιμο, το dodge roll αλλά και οι επιθέσεις εκ του σύνεγγυς το απαιτούν! Αν αδειάσει τελείως, τότε θα λαχανιάσετε και η ταχύτητά σας θα πέσει μέχρι η μπάρα αντοχής να γεμίσει ξανά εντελώς.
Όπως καταλαβαίνετε, αν πιαστείτε με «τα βρακιά κατεβασμένα» τότε η καλύτερη περίπτωση είναι να σας τουλουμιάσουν στο ξύλο. Στη χειρότερη, θα ψέλνουν «αιωνία η μνήμη» στην κηδεία σας όσο φορτώνετε το τελευταίο σας χειροκίνητο save.
Μια κίνηση-δάνειο από τα Silent Hill είναι ο φορητός φακός, που θα ρίξει φως στα τούνελ που σας περιμένουν – θα χρειαστεί όμως μπαταρία. Τέλος, θα χρειαστεί να βρείτε μια μάσκα οξυγόνου, γιατί οι γλυκές αλχημείες της εποχής βλάπτουν σοβαρά την υγεία σας!
Αναχρονιστική αισθητική
Το Conscript χρησιμοποιεί έξυπνα ένα καλλιτεχνικό ύφος που είναι lo-fi και συνάμα αρκετά παραστατικό. Το αποτέλεσμα αποδίδει αρκετά γλαφυρά τη θηριωδία του πολέμου, αφήνοντας όμως αρκετό χώρο στο νου σας για να γεμίσει τα κενά.
Όπως βλέπετε κι από τις εικόνες, όλα θυμίζουν τις εποχές που τα pre-rendered 2D γραφικά ήταν στις δόξες τους τον καιρό των 32-bit κονσολών. Το ίδιο ισχύει και για τους χαρακτήρες που έχουν αυτή τη ‘90s ποιότητα στα λιγοστά cinematics…
Η όλη εικόνα εντός του παιχνιδιού χαρακτηρίζεται από την προσοχή στη λεπτομέρεια, αφού όσο περισσότερο παρατηρείτε, τόσο πιο πολλές πινελιές θα διακρίνετε σε κάθε δωμάτιο. Από μύγες και σταγόνες βροχής, μέχρι τα ίχνη από τα άρβυλα και τον κώνο του οπτικού σας πεδίου σε σκοτεινούς χώρους, το αποτέλεσμα είναι απλά αξιέπαινο!
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να κάνουμε στα animations των χαρακτήρων που είναι ρευστά, ρεαλιστικά και, πρωτίστως, διαυγή και ξεκάθαρα ακόμη κι από την υπερυψωμένη προοπτική του παιχνιδιού. Εντύπωση μάλιστα μας έκαναν τα εφέ των εκρήξεων και του καπνού, που είναι αναπάντεχα φροντισμένα και εντυπωσιακά.
Όσο για τον ήχο, αποτελείται από το απαραίτητο ambience: Τον κρότο των όπλων, τις εκρήξεις του πυροβολικού στο παρασκήνιο, τις ιαχές Γερμανών και Γάλλων στρατιωτών, τον υγρό ήχο κρούσης σφαίρας με σάρκα και τον υπόκωφο ήχο της βίαιης αλληλεπίδρασης κεφαλιού με αξίνα.
Λεπτομέρειες, όπως τα βήματά σας σε κάθε επιφάνεια…
…μαζί με τους θορύβους των εχθρών που ακούτε αλλά δε βλέπετε, σε συνδυασμό με άψογο surround ήχο και τις ατμοσφαιρικές μελωδίες συνθέτουν έναν αριστουργηματικό οπτικοακουστικό καμβά!
Πού σκοντάφτει το Conscript;
Δυστυχώς, όσο περισσότερο ασχολείστε με το παιχνίδι, τόσο θα αντιλαμβάνεστε τα διάφορα προβλήματα που σταδιακά κλέβουν τη θέλησή σας να συνεχίσετε.
Για αρχή έχουμε τα ίδια τα χαρακώματα που είναι στενά εκ φύσεως και πολύ συχνά θα σας αναγκάσουν να έρθετε σε στενές επαφές με παραπάνω από έναν τύπους. Σε συνδυασμό με το περιορισμένο stamina system, τη σχετικά αργή ταχύτητα του André, τις κλοτσιές των εχθρών (που δε σας δίνουν χρόνο να τις αποφύγετε και σας αδειάζουν το stamina) αλλά και το ενοχλητικό συνήθειο του παιχνιδιου να κάνει εχθρούς να ξεφυτρώνουν μόλις πάρετε ένα σημαντικό αντικείμενο…
…έχουμε ένα αποτέλεσμα άκρως εκνευριστικό. Ένα πρόβλημα που γίνεται ακόμη πιο αισθητό λόγω των χρόνων φόρτωσης του παιχνιδιού, που είναι πολύ μεγάλοι… ή τουλάχιστον αρκετά χρονοβόροι ώστε να γίνουν αντιληπτά ενοχλητικοί (όπως στο Lamentum, καλή ώρα).
Το παιχνίδι επίσης αρέσκεται στο να σας βάζει να κάνετε backtracking σε μεγάλες αποστάσεις. Να ξαναπούμε για το stamina και την ταχύτητα του André; Το πιάσατε μάλλον το υπονοούμενο. Η ουσία είναι ότι πολλές πτυχές του τίτλου μοιάζουν σχεδιασμένες με σκοπό να αυξήσουν τεχνητά τις ώρες μέχρι τον τερματισμό – ώρες που θα χαρακτηρίζαμε ως περιττό λίπος, που απλά χαραμίζει το χρόνο του υποψήφιου παίκτη.
Φανταστείτε τώρα πώς θα νιώσετε όταν βρείτε ένα αντικείμενο που βελτιώνει το πόσο γρήγορα τρέχετε… και εν συνεχεία διαβάσετε ότι πρέπει να το κουβαλάτε μόνιμα πάνω σας αν θέλετε να λειτουργεί. Πρέπει δηλαδή να θυσιάσετε τον ήδη περιορισμένο χώρο σας για να τρέχει ο André όπως θα έπρεπε εξ αρχής!
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι η μάχη. Η σκόπευση παίρνει τόσο πολλή ώρα που, σε συνδυασμό με τα ανακριβή hitboxes και τα υπόλοιπα mechanics που αναφέραμε πιο πάνω, καθιστά τα περισσότερα όπλα απλά άχρηστα. Συνιστούμε να κουβαλάτε πάντα ένα melee όπλο και να δώσετε έμφαση στις καραμπίνες. Παρόλο το (φαινομενικά) χαμηλό τους damage είναι μακράν τα πιο καταστροφικά όπλα στο παιχνίδι.
Conscript – Να ακούσουμε το κάλεσμα της επιστράτευσης ή να λιποτακτήσουμε;
Το Conscript κάνει τόσα πράγματα σωστά που μερικές σχεδιαστικές επιλογές απλά μας έκαναν να ξύνουμε το κεφάλι μας. Μπορούμε να αποδεχθούμε τη δυσκολία του παιχνιδιού…
…αλλά, όταν διαρκώς μας κάνει να πηγαίνουμε από τη μια άκρη του χάρτη στην άλλη με κάθε νέο αντικείμενο, η καλή θέληση σιγά-σιγά στερεύει.
Είναι ίσως κατανοητό ότι θα υπάρχουν κάποια θέματα όταν μιλάμε για παιχνίδι που έκανε μόνος του ένας άνθρωπος. Θα λέγαμε μάλιστα ότι είναι άξιος συγχαρητηρίων για το κατόρθωμά του αυτό. Από την άλλη όμως, δε γίνεται να μιλάμε για τα ίδια ζητήματα που είχαμε με παρόμοια indie παιχνίδια 3 χρόνια πριν!
Μάλιστα το Conscript καταφέρνει να δημιουργήσει ολοκαίνουρια προβλήματα, που δεν υπήρχαν καν. Γιατί, όταν αντλείς έμπνευση από το Resident Evil, να περιορίσεις το τρέξιμο από ένα stamina meter; Γιατί να μη διακρίνονται στο χάρτη τα δωμάτια που δεν κρύβουν επιπλέον αντικείμενα; Γιατί το σύστημα μάχης είναι τόσο δύσκαμπτο, από τη στιγμή που το Heaven Dust 2 υλοποίησε την ίδια ιδέα άψογα τόσα χρόνια πριν;
Έτσι λοιπόν παρόλο που έχει ένα ξεχωριστό ιστορικό υπόβαθρο που αποδίδει ολοζώντανα και παρόλες τις έξυπνες ιδέες του, τα προβλήματά του ελαττώνουν τον παράγοντα διασκέδαση περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε.
Ίσως φταίει που, τώρα που φτάνουμε στα 40, η ανεκτικότητα σε τέτοια ψεγάδια δεν είναι στο επίπεδο που ήταν κάποτε. Από την άλλη όμως, είναι δύσκολο να φανταστούμε πως το παιχνίδι απευθύνεται σε κοινό πέρα από αυτό που μεγάλωσε παίζοντας τα original Resident Evil.
Ως έχει λοιπόν, είναι ο ορισμός του flawed gem. Είναι όμως μια φανταστική πρώτη προσπάθεια, οπότε περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον ένα νέο παιχνίδι από το δημιουργό, Jordan Mochi!
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: Survival Horror
- Εκδότης: Team17
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Catchweight Studio
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: DLC, Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης είναι μια ευγενική προσφορά της Team17