Όταν πρωτοείδαμε το Garden Story σκεφτήκαμε: «Α, τι ωραία! Το Zelda στη Φρουτοπία!» Είναι όμως φρέσκο από το μπαχτσέ ή μήπως είναι σάπιο;
Το ξεκίνημα
Στο Garden Story αναλαμβάνετε το ρόλο του Concord, μιας μικρής ρόγας από σταφύλι. Ευτυχώς δεν τον έτρωγαν δύο σπουργίτες, αλλά ζει αμέριμνος μόνος του στο νηπιαγωγείο του κήπου. Σύντομα ο Concord όμως θα αναγκαστεί να βγει από την ήσυχη και προστατευμένη ζωή του γιατί η πατρίδα του τον χρειάζεται.
Η σήψη (rot) έχει αρχίσει και εξαπλώνεται επικίνδυνα σε όλο το νησί του και όλοι οι Φύλακες έχουν εξαφανιστεί. Έχει μείνει μόνο ο Δαμάσκηνος, ο οποίος βάζει τα δυνατά του αλλά είναι μόνο ένας. Έτσι λοιπόν, για να έχει και λίγη βοήθεια το χωριό σας όσο αυτός λείπει, χρίζει άρον άρον τον Concord Φύλακα και η περιπέτειά σας ξεκινά!
Βέβαια, εμείς λέμε ο Concord αλλά όλα τα πλασματάκια στο παιχνίδι είναι gender neutral, όπως επιβάλλει το κλίμα που επικρατεί στο gaming αυτό τον καιρό. Όλοι έχουν αντωνυμίες they/them, κάτι που εμάς μας έκανε να κριντζάρουμε λίγο, αλλά μπορεί κάποιοι να χαρούν από κάτι τέτοιο. Πιθανολογούμε οι ίδιοι άνθρωποι που θα χαρούν όταν δουν μια επιλογή «no death» στα options.
Η καρδιά περιβόλι!
Σκοπός σας στο παιχνίδι είναι να καταφέρετε να γίνετε όνομα και πράμα. Concord άλλωστε σημαίνει ομόνοια! Στις περιπέτειές σας λοιπόν θα πρέπει να καταφέρετε να μονοιάσετε τις αποξενωμένες και υποβιβασμένες αποικίες του νησιού. Κάθε μια αντιπροσωπεύει μία εποχή του έτους κι εσείς ξεκινάτε από το Χωριουδάκι της Άνοιξης (Spring Hamlet).
Πώς θα καταφέρετε όμως να επιδιορθώσετε τις ζημιές που έχει κάνει η σαπίλα στο νησί;
Κάθε μέρα τελειώνει στο κρεβατάκι του Concord και κάθε μέρα που ξημερώνει, έχετε στη διάθεσή σας την πρόβλεψη του καιρού αλλά και νέα requests από χωρικούς.
Αυτά χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Επισκευές, Μάχη και Συλλογή. Κάθε είδος request αναβαθμίζει την ανάλογη κατηγορία στο κάθε χωριό. Όσο πιο πολύ ασχολείστε, τόσο πιο πολλές επιλογές θα έχετε στη διάθεσή σας. Μιλάμε για αναβαθμίσεις του εξοπλισμού σας, ή περισσότερα διακοσμητικά αξεσουάρ για να ντύσετε το σταφυλάκι σας όπως θέλετε. Το σημαντικότερο; Μπορεί να εμφανιστούν περισσότερα nodes από όπου θα μπορείτε να μαζέψετε materials!
Στο παιχνίδι επικρατεί η αρχή του δούναι και λαβείν δηλαδή! Κι ετοιμαστείτε για πολύ δούναι, γιατί τα πάντα χρειάζονται υλικά και χρήματα. Από νέα όπλα/εργαλεία με διάφορετικά damage types αλλά και ποικίλη χρησιμότητα, μέχρι μπουκάλια για θεραπευτικές δροσοσταλίδες, όλα χρειάζονται πρώτες ύλες για να κατασκευαστούν.
Το δισάκι μου στον ώμο για το δρόμο, για το δρόμο…
Η αλήθεια είναι πως κάποιος κυνικός θα μπορούσε να ισοπεδώσει το παιχνίδι και να το περιγράψει απλά ως FedEx simulator. Πέρα από τα καθημερινά requests, φρούτα, λαχανικά και ζωάκια θα σας αναθέσουν τις δικές τους αποστολές. Αυτές συνήθως απαιτούν να τρέξετε να φέρετε κάποια υλικά σε κάποιο χαρακτήρα.
Δυστυχώς οι τσέπες σας έχουν περιορισμένο χώρο και το κάθε αντικείμενο καταλαμβάνει διαφορετική θέση.. Σκεφτείτε τα herbs στα Resident Evil κι έχετε μια ιδέα του τι συμβαίνει. Ευτυχώς που τα μπαούλα του Resident Evil ήρθαν κι αυτά δανεικά. Θα τα βρείτε διάσπαρτα στις πόλεις κι εκείνα κρατάνε δεμάτια των 15 μέσα τους. Το καλύτερο είναι πως συνδέονται με το ίδιο pocket dimension, οπότε είτε ανοίξετε το μπαούλο στο σπιτάκι σας, είτε το μπαούλο στην παραλία θα βρείτε τα πράγματά σας μέσα!
Όταν αργότερα πάρετε τη δική σας εργαλειοθήκη, θα μπορείτε να κατασκευάσετε τα δικά σας έπιπλα και όχι μόνο! Δυστυχώς όμως μπορείτε να τα τοποθετήσετε σε αυστηρά οριοθετημένες περιοχές που δεν είναι πάντα βολικές. Σε κάθε πόλη υπάρχει επίσης μια βιβλιοθήκη, στην οποία μπορείτε να αποθέσετε διαφορετικά υλικά για να ξεκλειδώσετε τις αναμνήσεις των δέντρων.
Όσο περισσότερες αναμνήσεις ξεκλειδώνονται, τόσο περισσότερες ιδέες για κατασκευές έρχονται στο μυαλό-κουκούτσι του Concord!
Όπως και στην πραγματικότητα λοιπόν, η δημιουργία είναι δυσκολότερη από την καταστροφή. Από την άλλη όμως, οι καρποί αυτών των κόπων αποδεικνύονται πολύ γλυκύτεροι.
Μια δροσερή περιπέτεια
Επειδή όμως πέρα από την κηπουρική και την αρχιτεκτονική τοπίου στον τίτλο υπάρχει και η λέξη story, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για το κομμάτι της περιπέτειας.
Όπως έχετε αντιληφθεί και μόνοι σας από τα στιγμιότυπα, μεγάλο μέρος του πυρήνα που χτυπά στο κέντρο του Garden Story μας έρχεται δανεικό από τα κλασικά 2D Zelda. Αυτό δεν θα μπορούσε κανείς να το πει κακό σε καμία περίπτωση! Το ερώτημα σε αυτές βέβαια τις περιπτώσεις είναι πόσο καλά ανταποκρίνεται στα στάνταρ, γιατί δεν είναι μυστικό οτι τα 2D Zelda είναι διαχρονικά παιχνίδια.
Εκ πρώτη όψεως τα πράγματα είναι φρέσκα και γλυκά. Οι κεντρικοί χαρακτήρες που σας περιμένουν είναι τσαχπίνηδες και γεμάτοι προσωπικότητα. Ο κόσμος έχει τη δική του ήρεμη και γαλήνια γοητεία που αμαυρώνεται (κυριολεκτικά) από τη ζωντανή μαυρίλα της σαπίλας.
Μια σαπίλα που πληθαίνει όσο πέφτει το πέπλο της νύχτας. Όσο η ώρα περνά και ο ζωοδότης ήλιος κρύβεται πίσω από τον ορίζοντα, τότε μεγαλύτερα και πιο επικίνδυνα τέρατα να κάνουν την εμφάνισή τους. Η σαπίλα είναι εκεί σε κάθε στιγμή για να σας θυμίζει τον κίνδυνο που ελλοχεύει πίσω από το πολύχρωμο και όμορφο παρουσιαστικό του κόσμου.
Σε κάθε πόλη που θα επισκεφθείτε στα ταξίδια σας, υπάρχει ένα μνημείο που από πηγή ζωής έχει μετατραπεί σε άντρο της σήψης. Αναπόφευκτα, θα χρειαστεί να οπλιστείτε με θάρρος για να κατεβείτε στις σκοτεινές «κατακόμβες» για να νικήσετε την πηγή του κακού.
Η όλη πορεία που ακολουθεί η περιπέτεια είναι σε γενικές γραμμές άρτια, αλλά υπάρχουν και μερικά μελανά σημεία που μας χαλάνε το γλυκό.
Τα κάναμε σαλάτα
Παρόλη την καλή εικόνα και τη θετική διάθεση που θέλει να περάσει, το Garden Story έχει μερικά προβληματάκια που αφαιρούν από το συνολικό αποτέλεσμα.
Πρώτο και καλύτερο είναι το hit detection. Ένα πρόβλημα που υπογραμμίσαμε και στο review του Bloodstained, ξεφύτρωσε δυστυχώς κι εδώ. Το hit detection είναι απλά ανακριβές. Τι σημαίνει αυτό; Οτι στην οθόνη βλέπετε το σταφυλάκι σας να κραδαίνει τον κασμά ή την ομπρελίτσα του. Υπό φυσιολογικές συνθήκες (σε ένα καλό παιχνίδι δηλαδή), αν η κίνηση αγγίξει έναν εχθρό τότε ο εχθρός τρώει το χτύπημα. Λογικό δεν ακούγεται; Είναι βασικές αρχές που ισχύουν από τη δεκαετία του ’80.
Δυστυχώς κάποιοι τίτλοι όπως το Garden Story και το Bloodstained διαφωνούν. Είναι ένα πρόβλημα που απαντάται και σε άλλα παιχνίδια του είδους (εσένα κοιτάμε Story of Thor) και πάντα μας χαλάει τη συνταγή.
Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα ενάντια σε μεγαλούτσικους εχθρούς. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν οι εχθροί χωρίζονται σε μικρές μπαλίτσες, όπως στο Link’s Awakening. Μπαλίτσες που κινούνται ακανόνιστα, απρόβλεπτα και που συνήθως κρύβονται μέσα σε συννεφάκια που έχουν ακριβώς ίδιο χρώμα με αυτές. Πολύ δύσκολα θα μπορέσετε να τις πετύχετε λοιπόν γιατί, εκτός των άλλων, τα χτυπήματά σας είναι αναξιόπιστα. Το αποτέλεσμα; Αδικοχαμένη υγεία. Ίσως γι’ αυτό οι θεραπευτικές δροσοσταλίδες είναι τόσο άφθονες στο παιχνίδι.
Το άλλο πρόβλημα έχει να κάνει με τα, ας τα πούμε, dungeons του παιχνιδιού. Είναι μόλις τρία στον αριθμό και πολύ απλά στο σχεδιασμό. Καθένα αποτελείται από περίπου πέντε δωμάτια με τυχαίες παραλλαγές και σχεδόν μηδενική πρόκληση. Από την άλλη βέβαια ίσως αυτό είναι ευτύχημα, καθώς μερικά υλικά που θα χρειαστείτε θα τα βρείτε μόνο εκεί μέσα. Θα χρειαστεί λοιπόν να κάνετε αρκετές βόλτες στα dungeons για ορισμένα requests και αναβαθμίσεις.
Σαν ώριμο φρούτο
Κάπου εδώ ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για τον οπτικό τομέα του τίτλου.
Όπως μπορείτε να δείτε και μόνοι σας από τα στιγμιότυπα, οπτικά το παιχνίδι θυμίζει έντονα παλαιότερα παιχνίδια. Εμάς μας έφερε στο νου τα Pokemon του Game Boy Advance.
Τα γραφικά τα χαρακτηρίζει η προσοχή στη λεπτομέρεια, το καλοσχεδιασμένο pixel art και το περιποιημένο animation. Τα χρώματα είναι πάντα πανέμορφα και οι μικρές πινελιές είναι πανταχού παρούσες. Το κείμενο είναι αρκετά ευανάγνωστο οπότε δε χρειάζεται να ανησυχείτε μήπως βγάλετε τα μάτια σας προσπαθώντας να διαβάσετε τι γράφει η οθόνη.
Δυστυχώς όμως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με τα γραφικά που επηρεάζει αρνητικά το ίδιο το gameplay και ειδικότερα την πλοήγηση. Μπορεί να μην το αντιλαμβάνεστε βλέποντας απλά τις εικόνες, αλλά υπάρχει πολύ φτωχή διαβάθμιση χρωμάτων και πλήρης απουσία περιθωρίων. Τι εννοούμε;
Σε παιχνίδια όπως τα 2D Zelda παχιές γραμμές διαχωρίζουν τους τοίχους από τα πατώματα και τα μέρη στα οποία δε μπορείτε να περάσετε. Ακόμη και στην ασπρόμαυρη οθόνη του Game Boy ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα με την αντίληψη του χώρου στο Link’s Awakening. Χάρη στις χρωματικές διαβαθμίσεις, στο Link to the Past μπορεί το μάτι να αντιληφθεί το βάθος.
Εδώ όμως υπάρχει μόνιμα ένα ζήτημα με την αντίληψη του χώρου. Θα το παρατηρήσετε και μόνοι σας από την πρώτη στιγμή αν ασχοληθείτε με το παιχνίδι. Θα σκουντουφλάτε σε χόρτα και φράχτες γιατί σχεδόν δεν ξεχωρίζουν από ξύλινες γέφυρες και μονοπάτια. Με την επανάληψη θα μάθετε να ξεχωρίζετε τους δρόμους και τα εμπόδια, αλλά είναι κάτι που θα έπρεπε να συμβαίνει διαισθητικά.
Επίσης, για κάποιο λόγο το παιχνίδι παίζεται με ένα μαύρο πλαίσιο που είναι πανταχού παρόν. Είναι ίσως κάποιου είδους στυλιστική επιλογή που εμάς μας φαίνεται λίγο παράξενη, οπότε οφείλουμε να το αναφέρουμε.
Λουλουδάκι του μπαχτσέ, που φτιάξαν για εσένα τα καλύτερα σουξέ!
Ηχητικά το παιχνίδι είναι όχι μόνο άρτιο, αλλά θα το χαρακτηρίζαμε με επίθετα όπως υπέροχο, μαγευτικό και νοσταλγικό. Μια στιγμή, θα πείτε, νοσταλγικό ένα ολοκαίνουριο παιχνίδι;
Κι όμως, η σύνθεση της μουσικής, οι μελωδίες και τα ηχητικά εφέ σε συνδυασμό με την εικόνα και όλη την αίσθηση που έχει το Garden Story μας μετέφεραν πολλά χρόνια πίσω. Σε μια εποχή που τα παιχνίδια ήταν ακόμα μαγικά και η μαγεία αυτή είναι παρούσα και εδώ. Πραγματικά φανταστική δουλειά!
Garden Story – Αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Αξίζει το χρόνο σας το Garden Story;
Θα λέγαμε ναι σε γενικές γραμμές, γιατί είναι μια φιλότιμη προσπάθεια που ευχαριστηθήκαμε. Μας ταξίδεψε σε άλλες εποχές. Ήταν όμορφο και, έτσι για αλλαγή, δεν έχει στο επίκεντρο βαρύγδουπη θεματολογία και πομπώδεις διακηρύξεις.
Έχει μερικές ελλείψεις και γενικά υπάρχει η αίσθηση οτι το παιχνίδι είναι λειψό και ημιτελές, ειδικά προς το τέλος της περιπέτειας. Για παράδειγμα, τα teleportation pads είναι λιγοστά και τοποθετημένα σε άβολα σημεία. Υπάρχουν επίσης μερικά θεματάκια με κάποια στοιχεία του post-game που είναι ανέφικτο να αποκτήσετε. Η ομάδα ανάπτυξης ετοιμάζει ένα νέο update που θα διορθώνει όλα τα προβληματάκια, αλλά δε μπορούμε να περιμένουμε μέχρι να γίνει αυτό. Είναι κρίμα γιατί, με λίγη ακόμη προσοχή, θα μπορούσαμε να μιλάμε για ένα πραγματικά αξιόλογο παιχνίδι που θα συστήναμε χωρίς δεύτερη σκέψη.
Ενημέρωση (31/08/2021)
Ένα βήμα πριν το Σεπτέμβριο, η Picogram! κυκλοφόρησε ένα update που διορθώνει, μεταξύ άλλων, τα θεματάκια με τα αντικείμενα που ήταν unoobtainable. Η βαθμολογία του τίτλου έχει αλλάξει για να αντικατοπτρίζει την αλλαγή.
Ως έχει, είναι μια όμορφη, απλή και χαλαρωτική περιπετειούλα που μπορείτε να απολαύσετε με το δικο σας ρυθμό και προσφέρει κάτι για όλους. Είναι συμπαθητική και προκλητική, χωρίς να γίνεται δυσάρεστη οπότε κάνει για άντρες και γυναίκες, μικρούς και μεγάλους! Τείνει όμως να αρέσκεται στην επανάληψη, οπότε όσοι έχετε θέματα με κάτι τέτοιο το νου σας.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: Action, Adventure
- Εκδότης: Rose City Games
- Εταιρεία Ανάπτυξης: picogram!
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης είναι μια ευγενική προσφορά της Rose City Games