Το Residual είναι ένα 2D pixel art platformer με στοιχεία επιβίωσης και εξερεύνησης. Μπορεί όμως να επιζήσει στη σύγχρονη αγορά ή θα ξεμείνει στην ερημιά;
Εισαγωγικά
Ο τίτλος είναι η θριαμβευτική επανείσοδος της πάλαι ποτέ μεγαλόπρεπης Apogee Entertainment στον κόσμο του σύγχρονου gaming. Αν δε γνωρίζετε την εταιρεία, δεν πειράζει γιατί μάλλον απλά είστε πολύ νέοι!
Η εταιρεία δραστηριοποιούταν κυρίως στο χώρο του PC gaming από τα τέλη του ’80 ως τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ονόματα όπως Duke Nukem, Terminal Velocity, Rise of the Triad, Biomenace, Blake Stone και όχι μόνο είναι σίγουρα γνωστά σε όσους έπαιζαν παιχνίδια στο DOS εκείνα τα χρόνια.
Τα χρόνια όμως πέρασαν και η Apogee σιγά σιγά από το απόγειό της έχασε την αίγλη της. Το Residual είναι, όπως έχει επαναλάβει πολλάκις η ίδια η εταιρεία, το πρώτο νέο IP της μετά από 25 χρόνια. Το ερώτημα είναι: Θα καταφέρει να την κρατήσει σε τροχιά, ή μήπως θα συντριβεί στην επιφάνεια;
Ώρα να μάθουμε την απάντηση!
Σενάριο
Ξεκινάτε επιλέγοντας τον χαρακτήρα σας, άντρα ή γυναίκα (με μια τρίτη επιλογή να ανοίγει αργότερα), ο οποίος είναι μέλος μιας διαστημικής εταιρείας εξορύξεων. Σε μια ρουτινιάρικη αποστολή ανίχνευσης ορυκτών, το σκάφος σας προσκρούει με ένα μετεωρίτη και οδηγείται σε συντριβή στην επιφάνεια ενός κοντινού πλανήτη.
Από τα συντρίμμια, θα βγείτε (ευτυχώς) αλώβητοι αλλά δίχως τρόπο να επικοινωνήσετε ή να διαφύγετε. Ως φουτουριστικός Ροβινσώνας Κρούσος, είναι πλέον στο χέρι σας να χρησιμοποιήσετε το μυαλό και την εφευρετικότητά σας για να βγείτε ζωντανοί από αυτή την κατάσταση!
Gameplay
Οι πρώτες εντυπώσεις για τον τίτλο είναι οτι πρόκειται για ένα παιχνίδι σαν το (πολύ δυνατό) Subnautica, αλλά σε δύο διαστάσεις. Αυτό σημαίνει οτι είστε εγκαταλελειμένοι σε ένα αφιλόξενο, άγονο πλανήτη με μόνο μερικές πολύ βασικές δυνατότητες και με τη ζωή σας να βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο.
Πέρα από τις βασικές κινήσεις όπως τρέξιμο και άλματα, φοράτε μια ειδική στολή προστασίας και μια διόπτρα στα μάτια. Αυτή η τελευταία σας επιτρέπει να αναλύσετε οτιδήποτε νέο βρίσκετε (απαραίτητο να γίνει πριν μπορέσετε να αλληλεπιδράσετε μαζί του) αλλά και να ρίξετε μια ματιά στα ζωτικά στοιχεία σας. Επιπλέον, σας παρέχει βασικές πληροφορίες για τον πλανήτη που έχετε προσγειωθεί όπως θερμοκρασίες, πόσες ώρες χρειάζεται για μια περιστροφή γύρω από τον άξονά του, αλλά και τα ποσοστά που διαθέτει σε περιεκτικότητα ορυκτών.
Βλέπετε, ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του Residual είναι οτι η μηχανή του, με την ονομασία Nature Engine, δημιουργεί εντελώς τυχαία με χιλιάδες παραμέτρους ένα νέο πλανήτη κάθε φορά που ξεκινάτε. Αυτό σημαίνει οτι κάθε φορά σας περιμένει μια σχετικά νέα περιπέτεια, κάτι που μπορεί να είναι καλό ή κακό ανάλογα με την προοπτική σας.
Από τη στιγμή που ξεκινάτε, έχετε στη διάθεσή σας τον αυτόματο κατασκευαστή του σκάφους σας, ο οποίος μπορεί να σας φτιάξει (για αρχή) μερικά βασικά εργαλεία για εξόρυξη πρώτων υλών. Με αυτά, αλλά και με άλλα υλικά που θα ανακαλύψετε, θα μπορέσετε σταδιακά να κατασκευάσετε όλο και πιο χρήσιμα εργαλεία που θα σας επιτρέψουν για αρχή να επιβιώσετε.
Καλή αρχή
Στα πρώτα στάδια σκοπός είναι η επιβίωση και η προσαρμογή. Για την επιβίωση είναι απαραίτητο να δώσετε προσοχή στους τρεις μετρητές στο πάνω αριστερό μέρος της οθόνης. Αυτοί είναι η υγεία σας, οι αντοχές σας και η ενέργεια της στολής σας.
Αν η υγεία σας τελειώσει, πάπαλα. Ευτυχώς, αν συμβεί αυτό, το παιχνίδι απλά σας επιστρέφει στο πιλοτήριο του σκάφους σας και από εκεί πρέπει να επιστρέψετε εκεί όπου αφήσατε την τελευταία σας πνοή… εκτός κι αν ενεργοποιήσετε το Permadeath mode, οπότε ο θάνατος είναι μόνιμος!
Το stamina σας θα είναι μόνιμο αγκάθι στα πλευρά σας, γιατί εξαντλείται ασταμάτητα. Αν αδειάσει, τότε ο χαρακτήρας σας υπολειτουργεί και δυσκολεύεται να κινηθεί. Δυστυχώς, δεν υπάρχει επιλογή για να απενεργοποιήσετε εντελώς το stamina, όπως στο Subnautica, κι αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ίδιο το παιχνίδι. Βλέπετε, πέφτει πολύ πιο γρήγορα αν καταλήξετε σε πλανήτη με ακραίες καιρικές συνθήκες και θερμοκρασίες, κάτι που συνέβη σε μας.
Αν συμβεί αυτό, ετοιμαστείτε για ένα ατελείωτο grind, αφού το stamina σας θα πέφτει διαρκώς και θα πρέπει να είστε μόνιμα σε λειτουργία τροφοσυλλέκτη. Καλά θα κάνετε να φτιάξετε ένα καλάμι ψαρέματος και να αναζητάτε λιμνούλες. Από εκεί μπορείτε να στοκάρετε σε ψάρια και να μαζέψετε νερό σε ένα παγούρι. Το παγούρι όμως κρατάει μόνο μια γουλιά και το νερό μπορεί να σας γεμίσει το stamina μόνο μέχρι τα μισά.
Η ενέργεια της στολής σας καταναλώνεται όσο είστε υπογείως και χρησιμοποιείτε συγκεκριμένα εργαλεία. Η φόρτισή της απαιτεί ηλιακό φως, το οποίο συλλέγεται αυτόματα όσο είστε στην επιφάνεια. Ευτυχώς ένα από τα πρώτα εργαλεία που θα φτιάξετε είναι δύο τηλεμεταφορείς, οπότε καλά θα κάνετε να έχετε ένα κοντά στο σκάφος κι ένα πάντα στην τσέπη για παν ενδεχόμενο! Τσέπη που ευτυχώς έχει απύθμενο βάθος, οπότε μπορείτε να μαζεύετε οτιδήποτε άνευ φόβου και πάθους.
Κάθοδος στα βάθη του Residual
Στην επιφάνεια, έχετε την ευκαιρία και την άνεση να εγκλιματιστείτε με τους μηχανισμούς και το χειρισμό του τίτλου. Ευτυχώς, ο χειρισμός είναι απλός και λειτουργεί άψογα. Δεν απαιτεί πολλά πλήκτρα, οπότε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορείτε να διαχειρίζεστε το χαρακτήρα και τα αντικείμενά σας σα δεξιοτέχνης.
Όταν νιώσετε έτοιμοι, είναι ώρα να αρχίσετε την κατάβαση στα έγκατα του πλανήτη. Εκεί θα βρείτε τα απαραίτητα εξωτικά ορυκτά που απαιτούνται για τις επισκευές του σκάφους σας. Στο δρόμο σας θα συναντήσετε ανενεργές συσκευές και εξωγήινες κατασκευές που περιμένουν να τις ενεργοποιήσετε. Αυτό θα το κάνετε λύνοντας βασικούς «γρίφους» όπως να πατήσετε πλήκτρα με ορισμένη σειρά, να σπρώξετε αντικείμενα στη θέση τους και πάει λέγοντας.
Όσο πιο βαθιά πηγαίνετε, θα συναντάτε κινδύνους όπως καρφιά, αλλά και εχθρούς. Στην πορεία επίσης θα ανακαλύψετε στοιχεία για έναν πολιτισμό που χάθηκε και άφησε πίσω ερείπια, αλλά και για την περίεργη χλαπάτσα που καλύπτει σιγά σιγά την επιφάνεια (και το υπέδαφος) του πλανήτη.
Οπτικός τομέας
Η εικόνα του παιχνιδιού μας θύμισε πολύ το Xeodrifter. Αυτό σημαίνει οτι τα γραφικά του επιχειρούν να αποδώσουν ένα retro pixel-art ύφος. Αντίθετα όμως με το Xeodrifter, λόγω της απομακρυσμένης προοπτικής, η συνολική εικόνα καταλήγει να είναι δυσδιάκριτη.
Υπάρχουν πολλά όμορφα χρώματα και αρκετές λεπτομέρειες στη χλωρίδα, την πανίδα και τις καιρικές συνθήκες αλλά δυστυχώς τα γραφικά είναι για μυρμήγκια. Προτείνουμε να παίζετε είτε σε portable mode, είτε σε πολύ μεγάλη οθόνη και σε μικρή απόσταση, ειδάλλως θα βγάλετε τα μάτια σας.
Εντοπίσαμε κι ένα παράξενο bug, όπου αν ξεκινήσετε να παίζετε σε portable mode και μετά βάλετε το Switch στο dock, τότε η γραμματοσειρά του παιχνιδιού δεν προσαρμόζεται σωστά.
Ήχος
Φαίνεται πως στο μυαλό του δημιουργού υπήρχε το Metroid. Πολλές φορές η αίσθηση του παιχνιδιού, από την απομόνωση και την εξερεύνηση ως την ατμοσφαιρική μουσική επένδυση, μας θύμισε τη λατρεμένη σειρά της Nintendo.
Αν, πάλι, δε σας αρέσει η μουσική υπάρχει η επιλογή να παίζετε με ηχητικό υπόβαθρο μόνο τους απόκοσμους ήχους των εξωγήινων πλανητών.
Βλάβες στους μηχανισμούς του Residual
Ανάμεσα σε όλα τα καλά όμως, το παιχνίδι έχει και μερικά σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν αρνητικά την όλη εμπειρία.
Πρώτο και καλύτερο το ρομποτάκι που σας συνοδεύει, το Peedy-B. Παναγιά μου βοήθα! Δεν έχει υπάρξει πιο ενοχλητικός βοηθός στην ιστορία του gaming! Κάθε φορά, μα κάθε φορά που τελειώνει το stamina, κάθε φορά που κάνετε (ή δεν κάνετε) κάτι, είναι εκεί να μιλάει με τη σπαστική φωνή του και να γεμίζει τη μισή οθόνη με κείμενο, εμποδίζοντας την ορατότητά σας!
Δεν περιμέναμε ποτέ να το πούμε αυτό, αλλά ακόμη και η Fi του Skyward Sword δεν ήταν τόσο εκνευριστική. Και δυστυχώς, όσο γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν υπάρχει τρόπος να απενεργοποιήσουμε την παρουσία του.
Μέσα σε όλο το πρήξιμο του Peedy-B και το χάσιμο χρόνου στη μάχη ενάντια στο stamina, υπάρχει η περίπτωση ο σάκος σας να τρυπήσει. Αν το πάθετε αυτό, όσο περπατάτε θα σας πέφτουν τυχαία αντικείμενα στο δρόμο. Ή, εναλλακτικά, μπορεί να χαλάσει η στολή σας και να παθαίνετε ηλεκτροσόκ σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Κι αυτό είναι το κύριο πρόβλημα με το Residual. Όλο το παιχνίδι έχει την αίσθηση οτι πρόκειται για ένα χάσιμο χρόνου. Η μόνη ανταμοιβή σας αν καταφέρετε να διαφύγετε από τον πλανήτη είναι… να συντριβείτε στον επόμενο τυχαίο πλανήτη και να ξεκινήσετε από την αρχή.
Δυστυχώς όμως, αντίθετα με το Subnautica και το Metroid, στο Residual δε σας δίνεται η δυνατότητα για επίθεση ή επιπλέον κινητικότητα. Το μόνο που θα κάνετε είναι ένα ατελείωτο grind για πάντα, σα μια αρρωστημένη εκδοχή της Ημέρας της Μαρμότας δίχως σωτηρία.
Αξίζει εν τέλει το Residual;
Ανάλογα.
Αν είστε λάτρεις του grindy gameplay και της εξερεύνησης ίσως σας αρέσει. Θα πρέπει όμως να έχετε υπόψιν οτι αυτό είναι το μόνο που θα κάνετε στο παιχνίδι. Θα εξερευνείτε τα έγκατα ενός τυχαίου κόσμου για ορυκτά και υλικά. Δε μπορείτε να επιτεθείτε στους εχθρούς, ούτε να αποκτήσετε ενδιαφέρουσες δυνάμεις που θα σας επιτρέψουν να κινείστε πιο άνετα. Υπάρχουν υπόνοιες για ένα μεγάλο μυστήριο, αλλά δεν αποκαλύπτεται ποτέ.
Αν αυτό σας αρκεί, τότε ίσως το Residual σας καλύψει.
Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, εμείς δύσκολα θα το προτείναμε γιατί, όπως έχουμε πει πολλάκις, κανένα παιχνίδι δεν υπάρχει στο κενό. Ναι, υπάρχουν ενδείξεις οτι το Residual θα μπορούσε να γίνει κάτι πραγματικά ενδιαφέρον, αν του δοθεί ο απαραίτητος χρόνος να αναπτυχθεί με πιθανά content updates.
Θα θέλαμε τουλάχιστον κάποια shortcuts για να βάζουμε τα αγαπημένα μας αντικείμενα, όπως στο Garden Story. Θα θέλαμε να μπορούμε να διαγράψουμε το Peedy-B.
Και, φυσικά, θα θέλαμε να διορθωθούν τα πιθανά crashes όπως αυτό που συνέβη σε εμάς λίγο πριν το τέλος, με αποτέλεσμα να χάσουμε τρεις ώρες προόδου.
Για την ώρα όμως δεν ξέρουμε καν αν υπάρχει πρόβλεψη να διορθωθούν όλες αυτές οι ελλείψεις που εντοπίσαμε στο παιχνίδι. Κι εφόσον εμείς κρίνουμε το παιχνίδι ως έχει, τότε θα λέγαμε πως πρόκειται για μια καλή συνταγή αλλά χρειαζόταν περισσότερο χρόνο στο φούρνο για να ψηθεί καλύτερα.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: 3D Action/Adventure
- Εκδότης: Apogee Entertainment
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Orange Pixel
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης είναι μια ευγενική προσφορά της Apogee Entertainment