Είδαμε την προηγούμενη φορά γιατί οι “Console Wars” σαν ιδέα αναχωρούν σιγά-σιγά από το προσκήνιο. Ας κάνουμε μια αναδρομή στα τελικά στάδια του πολέμου:
Microsoft και XBOX
Πίστευε κανείς ότι το XBOX έχει μέλλον ή ότι θα παραμείνει ανταγωνιστικό σε βάθος χρόνου;
Το μεγαλύτερο μέρος της αντιπάθειάς μου προς το XBOX προέρχεται από την εποχή του 360. Αλήθεια, δεν καταλάβαινα πώς μπορεί κάποιος να πάρει στα σοβαρά το XBOX σαν franchise. Ότι έκανε το XBOX, τα PC το έκαναν καλύτερα και ήταν μια κονσόλα που πούλησε μόνο όπου είχε επιρροή το αμερικάνικο marketing.
Για να λέμε και του στραβού το δίκιο, το XBOX είχε μερικά δυνατά 1st party παιχνίδια (που η Microsoft απλά εξαγόρασε) και έκανε καλή δουλειά στο να παγιδέψει το αμερικάνικο “dudebro” κομμάτι της αγοράς. Οι ΧΒΟΧ fans ήταν παθιασμένοι αλλά δεν καταλάβαιναν την αγορά της κονσόλας. Ήξεραν μόνο ότι η Sony ήταν ο αντίπαλος.
Η Sony και η ταραχή που έφερε στην αγορά το PlayStation
Παρωχημένα PC gaming μηχανήματα.
Στα πρώτα του βήματα το PlayStation είχε τεράστια βιβλιοθήκη με ραγδαία ανάπτυξη όχι μόνο γιατί ξερίζωσε τους κλασικούς 3rd parties της Nintendo και της Sega αλλά γιατί είχε πάρα πολλές μεταφορές από τα PC.
Ο λόγος για την ύπαρξη του XBOX (ως πλατφόρμας) ήταν για να γίνει το DirectX το βασικό περιβάλλον σχεδιασμού για PC games και να μη γίνει οριστική μετάβαση στην αρχιτεκτονική του PlayStation. Μην ξεχνάτε: Ο Bill Gates ο ίδιος παρουσίασε το Doom ως selling point για τα Win95 στη Microsoft Developer Conference…
Η Microsoft φοβήθηκε την κατάρρευση του PC gaming από τη Sony και την κατάκτηση του σαλονιού από το PlayStation – κάτι που ενδεχομένως να είχε ως αποτέλεσμα την εξαφάνιση των Microsoft computers από τα σπίτια.
Πλέον δεν υπάρχει πόλεμος για το σαλόνι του σπιτιού, αφού οι οθόνες έχουν γίνει πάμφθηνες και πολυπληθείς ενώ πλέον όλοι έχουν ένα κινητό στο χέρι. Παρόλα αυτά, το XBOX και το PlayStation παραμένουν παρωχημένα PC.
Όντας πρωτίστως PC gamer, πάντα έβλεπα το PlayStation και το XBOX ως ανούσια σαν ύπαρξη και σκοπό. Πλέον όλοι συμφωνούν με αυτή τη λογική.
Το μόνο που άλλαξε ήταν το PC gaming.
Η εξέλιξη του PC gaming
Το πρωτότυπο PlayStation κυκλοφόρησε το 1994-1995 (ανάλογα με το πού ζούσε ο καθένας). Πώς ήταν το PC gaming το 1994 και το 1995;
Τα Windows 95 έφτασαν το 1995 και δεν διευκόλυναν ιδιαίτερα την κατάσταση. Το DOS gaming ήταν η νόρμα της εποχής. Κι αυτό απαιτούσε ρύθμιση της κάρτας ήχου για κάθε παιχνίδι ξεχωριστά, ρύθμιση των DIP Switches στη μητρική κάρτα, δημιουργία boot disk κατά περίπτωση, code wheels, passwords στα βιβλία οδηγιών κλπ. Με λίγα λόγια το PC gaming είχε πολύ μεγαλύτερες απαιτήσεις, τόσο από άποψης κόστους όσο και από τις γνώσεις του χρήστη.
Κανείς δε μπορεί να αρνηθεί το γεγονός πως η ευκολία ανάπτυξης και χρήσης του PlayStation, μαζί με τις στρατηγικές κινήσεις της Sony Computer Entertainment (όπως λεγόταν κάποτε) έφεραν στο προσκήνιο πολλές, και διαχρονικές, παιχνιδάρες.
Τα χρόνια όμως πέρασαν και το PC gaming είναι πολύ πιο προσιτό, ενώ απαιτεί πολύ χαμηλότερο IQ. Σχεδόν κάθε κομμάτι του είναι πλέον plug and play. Τα λειτουργικά συστήματα είναι σταθερά και τα online κταστήματα (βλ. Steam) είναι πολύ πιο εύχρηστα. Είναι πια παιχνιδάκι να αγοράσει κανείς ένα παιχνίδι, να παίξει άνετα και να συνδεθεί με άλλους χρήστες για Multiplayer.
Πάνε οι εποχές που έπρεπε να ξεγελάσουμε το PC για να στέλνει πακέτα τοπικού δικτύου μέσα από τη γραμμή του τηλεφώνου. Κάποιες PC gaming εταιρείες έκαναν τα παιχνίδια τους να κάνουν αυτή τη δουλειά αυτόματα και απογειώθηκαν (με λένε Blizzard, χάρηκα πολύ). Αν το PC σας δεν είναι τελείως για τα σκουπίδια, τότε μπορεί να παίξει αμέτρητα παιχνίδια και πλέον είναι πολύ εύκολη η διαδικασία της εγκατάστασης.
Όσο λοιπόν το PC gaming γίνεται φθηνότερο, πιο προσιτό και με μεγαλύτερη και καλύτερη βιβλιοθήκη παιχνιδιών…
…τότε μονίμως θα κερδίζει έδαφος ενάντια στα PS και XBOX. Το αντίθετο δηλαδή από τη δεκαετία του ’90, όπου το PlayStation έτρωγε το κοινό του PC gaming.
“Digital is the future”
Δεν έχω πειστεί ότι οι online βιβλιοθήκες παιχνιδιών κερδίζουν πελάτες. Το ότι οι ψηφιακές βιβλιοθήκες όλων σας είναι στο Steam, δε σημαίνει ότι το Steam είναι άτρωτο.
Οι gamers έχουν αποδείξει ότι θα αγοράσουν παιχνίδια πολλές φορές απλά για να τα παίξουν στην πλατφόρμα που προτιμούν. Το Steam είναι πολύ πιο ευάλωτο απ’ όσο υποψιάζονται πολλοί, κυρίως γιατί η Valve δεν φτιάχνει πλέον παιχνίδια. Αυτή τη στιγμή όλη η αξία του Steam περιστρέφεται γύρω από τη φτωχή αξία που έχει να προσφέρει ο ανταγωνισμός.
Η Nintendo παρακάμπτει όλο αυτό το πρόβλημα όντας μια εταιρεία που συνδυάζει υλικό και λογισμικό για τα παιχνίδια της. Αυτά δεν είναι απλά μαρκετίστικοι όροι. Αν κάποιος θέλει να παίξει το επόμενο μεγάλο Mario ή Zelda game, πρέπει να αγοράσει το μηχάνημα της Nintendo.
«Η στρατηγική αυτή είναι πλέον ξεπερασμένη στη Χρυσή Εποχή της Βιομηχανίας»
Αν ισχύει αυτό, τότε γιατί παραμένει σταθερό αξίωμα σε όλη την ιστορία του gaming; Ο λόγος για την αποτυχία του PS5 και του XBOX παραμένει ο ίδιος με αυτόν που οδήγησε το Wii U στην καταστροφή.
Έτσι τίθεται το επόμενο ερώτημα:
Η απάντηση πάει πιο πέρα από το απλό «δε θα υπήρχε λόγος να αγοράσει κανείς την κονσόλα της Nintendo». Η πλατφόρμα δε θα είχε κανένα ενδιαφέρον ή κάτι νέο να προσφέρει. Όπως το XBOX και το PlayStation δηλαδή.
Ακόμη κι αν η Sony με τη Microsoft φέρουν στην αγορά φορητές κονσόλες όπως το Switch, απλά θα καθυστερήσουν το αναπόφευκτο. Το PC gaming, με τις φορητές μορφές του, θα τις καταπιεί για άλλη μια φορά. Το έχουμε ξαναδεί το έργο άλλωστε, με το Kinect και το PS Move.
Η μόνη στρατηγική για να κερδίσει κανείς στο στίβο της gaming αγοράς είναι…
*πάρτε μια βαθιά ανάσα*
…να προσφέρεις παιχνίδια συναρπαστικά κι ενδιαφέροντα, που να θέλει ο κόσμος να παίξει.
Αν δε μπορείς να το προσφέρεις αυτό, δεν έχεις τίποτα.
Ποια είναι τα ενδιαφέροντα, συναρπαστικά παιχνίδια που έφτιαξε η Sony ή η Microsoft τα τελευταία χρόνια, που να ήθελε ο κόσμος να παίξει;
Όταν, χρόνια πριν, έλεγα πως το PlayStation και το XBOX ήταν απλά «καθυστερημένα» PC δεν ήταν λίγοι που με λέγανε γερο-παράξενο (σαν τον Cranky Kong ένα πράγμα). Σήμερα όμως, οι «μπαρμπάδες» είναι αυτοί που παίζουν σε κονσόλες εκτός Nintendo. Τα νέα παιδιά παίζουν στο PC. Το PC Gaming έχει υπεραπλουστευτεί σε βαθμό που κάνει τα XBOX και PlayStation να φαντάζουν σα γιγάντια μαραφέτια… που δείχνουν παράταιρα στα μάτια των νέων gamers.
Η άμεση πρόσβαση στα μικρότερα ιαπωνικά παιχνίδια (και όχι μόνο) τροφοδοτεί σε μεγάλο βαθμό το PC gaming. Κάποτε πολλοί αγόραζαν τα PlayStation για να παίξουν τα πολυάριθμα (και αποκλειστικά) JRPG ή shoot ‘em ups ή τα fighting games. Πλέον η αγορά του PC τα προσφέρει όλα, πολύ πιο άμεσα.
Το XBOX ήταν ένα ζόμπι από το πρώτο βήμα. Οι μόνοι που εκπλήσσονται από την αποκάλυψη του XBOX ως μια απέθαντη ύπαρξη είναι μόνοι όσοι δεν καταλάβαιναν τι έβλεπαν, ή όσοι αρνούνταν την πραγματικότητα και έτρωγαν αμάσητες τις PR δηλώσεις της Microsoft.
Τι γίνεται με τη Nintendo;
Πολύ απλό.
Η Nintendo παίζει για να κερδίσει.
Στην πραγματικότητα, τα Nintendo IPs πλέον είναι γερασμένες και σάπιες βελανιδιές που είναι έτοιμες να πέσουν. Κατά τη γνώμη μου, κάθε Nintendo IP είναι έτοιμο να το «θερίσει» κάποιος σοβαρός ανταγωνιστής. Η Nintendo μπορεί να παίζει το παιχνίδι του Γαλάζιου Ωκεανού στο χώρο του υλικού, αλλά όχι του λογισμικού.
Πριν αρχίσετε να γράφετε εξυπνάδες στα σχόλια, σκεφτείτε το.
Ο σοβαρός ανταγωνισμός μπορεί πολύ άνετα να κατασπαράξει το Breath of the Wild-style Zelda. Το Genshin Impact πολλοί το κατηγόρησαν για αντιγραφή άλλωστε και έγινε τεράστια επιτυχία…
Όποιος καταφέρει να σπάσει το μονοπώλιο του Animal Crossing ή του Mario Kart θα σαρώσει. Τα παιχνίδια της Nintendo άλλωστε είναι κολλημένα στις κονσόλες της. Οι πιθανοί ανταγωνιστές μπορούν να πουλήσουν σε κάθε πλατφόρμα.
Ο μεγαλύτερος εχθρός της Nintendo είναι ο ίδιος της ο εαυτός… αλλά αυτό είναι ένα θέμα για επόμενο άρθρο.
Μείνετε συντονισμένοι!