Το Star Wars – Republic Commando επιστρέφει στις οθόνες μας μετά από μια μακρά απουσία! Είναι όμως η Switch έκδοση αντάξια της φήμης του;
Μια ιστορική αναδρομή
Όταν το Star Wars – Republic Commando κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2005, η φρενίτιδα για τα Star Wars prequels ήταν στην κορύφωσή της. Το Star Wars Episode III – The Revenge of the Sith μόλις είχε κυκλοφορήσει και ο κύκλος των ταινιών μόλις είχε κλείσει. Έκτοτε, πολλά έχουν γραφτεί (και ειπωθεί) για την prequel τριλογία των ταινιών και την αίσθηση που άφησε σε όσους μεγάλωσαν με τα κλασικά Star Wars. Κανείς όμως δε μπορεί να αμφισβητήσει το πόσο μεγάλη απήχηση είχαν οι ταινίες σε παιδιά και εφήβους.
Οι ηλικίες εκείνες είχαν την τιμητική τους τα χρόνια των Επεισοδίων 1 – 3. Action figures, καταπληκτικά βιντεοπαιχνίδια σε όλες τις κονσόλες και, φυσικά, την εξαιρετική σειρά κινουμένων σχεδίων με τίτλο The Clone Wars. Όλα με την υπογραφή ποιότητας του George Lucas, όταν ακόμα αυτή σήμαινε κάτι.
Το ιστορικό πλαίσιο
Η μεγάλη επιτυχία της εν λόγω σειράς του 2003, μια δραματική εξιστόρηση του ομώνυμου Πολέμου των Κλώνων, ήταν σημαντικός παράγοντας στη δημιουργία του Republic Commando. Οι κανονικές ταινίες λίγο ασχολήθηκαν με τον ίδιο τον πόλεμο, εστιάζοντας κυρίως στις συγκρούσεις μεταξύ των Ιπποτών Jedi με τους Άρχοντες των Sith. Η σειρά από την άλλη παρουσίασε αρκετά γλαφυρά τον πόλεμο κι από άλλες προοπτικές. Όπως αυτή των απρόσωπων κλώνων, των στρατιωτών που πολεμούσαν ανάμεσα στους ημίθεους Jedi.
Το Republic Commando ακολουθεί αυτή την προοπτική και σας βάζει σας στη θέση της Ομάδας Δέλτα. Μιας ομάδας Κλώνων-Ειδικοδυναμιτών που πολεμά στην πρώτη γραμμή χωρίς υποστήριξη και χωρίς τη βοήθεια κάποιου Jedi. Απέναντι στις ανυπέρβλητες δυσκολίες που σας περιμένουν, μπορείτε να βασιστείτε μόνο στην ικανότητά σας και τα αδέλφια σας.
Η γέννηση ενός Republic Commando
Όλος ο Γαλαξίας δοκιμάζεται στις φωτιές του πολέμου. Οι αυτονομιστές με τους ατελείωτους μηχανικούς στρατούς τους ωθούν τις δυνάμεις της Γαλαξιακής Δημοκρατίας στα όρια. Στις εγκαταστάσεις δημιουργίας κλώνων στον πλανήτη Kamino, οι επιστήμονες ξεκινούν δοκιμαστικές έρευνες για μια νέα γενιά στρατιωτών-κλώνων. Η καταπληκτική εισαγωγή σας βάζει για τα καλά στο πετσί του ρόλου, από το υγρό λίκνο σας (μην ξεχνάτε οτι είστε παιδί του σωλήνα) μέχρι τη στιγμή που συναντιέστε με τα τρία αδέλφια σας: Την Ομάδα Δέλτα.
Τέσσερις άντρες δίχως όνομα, μόνο ένα κωδικό αριθμό. Ίδιοι, αλλά και διαφορετικοί. Πολεμιστές. Αδέλφια.
Μια εκρηκτική εισαγωγή
Όπως όλα τα παιχνίδια που βασίζονται σε ταινίες και σέβονται τον εαυτό τους, το Republic Commando ξεκινά σε ένα εμβληματικό πεδίο μάχης: Τον πλανήτη Geonosis. Όσο η μάχη που είδαμε στο τέλος της ταινίας Star Wars: Episode II μαίνεται, η επίλεκτη ομάδα μας κάνει τη δική της εισβολή με σκοπό να πλήξει στόχους-κλειδιά. Οι στόχοι αυτοί μπορούν να ανατρέψουν τη ροή της μάχης προς όφελος των δυνάμεων της Δημοκρατίας. Αν η ομάδα αποτύχει, ο Πόλεμος των Κλώνων θα λήξει πριν καν ξεκινήσει και οι δυνάμεις των Αυτονομιστών θα επικρατήσουν.
Δυστυχώς για σας, τα πράγματα δεν πάνε και πολύ καλά. Η ομάδα δέχεται πυρά στη διάρκεια της αερομεταφοράς και καταλήγει σκορπισμένη σε ένα εχθρικό πλανήτη γεμάτο κινδύνους. Εσείς, στο ρόλο του Delta-38, θα πρέπει να ανασυνταχθείτε με την ομάδα σας και να φέρετε σε πέρας την αποστολή σας, παρά τις δυσκολίες.
Οπλοστάσιο
Στη διάθεσή σας έχετε το πιστό σας όπλο, το DC-17M Blaster. Ένα αυτόματο τυφέκιο με δυνατότητες βολής κατά βολή και πλήρως αυτόματων ριπών. Είναι σχετικά ευθύβολο ακόμη και όταν ρίχνετε αδιάκοπα, αλλά η δύναμή του δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Προτείνεται λοιπόν η χρήση του σκοπεύτρου για βολές ακριβείας στα κεφάλια των «τενεκέδων» που θα αντιμετωπίσετε. Το όπλο σας είναι πλήρως προσαρμόσιμο και στην πορεία θα βρείτε άλλες δύο λειτουργίες για κείνο.
Με το εξάρτημα ελεύθερου σκοπευτή θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε διόπτρα για ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια. Οι βολές σας επίσης γίνονται πανίσχυρες, προκαλώντας αισθητά περισσότερη ζημιά στα άχρηστα κορμιά των εχθρών σας. Με το αντιαρματικό εξάρτημα, το όπλο σας θα μπορεί να εκτοξεύσει εκρηκτικές οπλοβομβίδες που προκαλούν τρομερή ζημιά σε κάθε είδος εχθρού, όσο θωρακισμένος και να είναι.
Θα βρείτε επίσης τρία διαφορετικά είδη από χειροβομβίδες. Τα κλασικά Thermal Detonators λειτουργούν όπως περιμένετε. Σας περιμένουν όμως και βομβίδες κρότου-λάμψης αλλά και ηλεκτρομαγνητικού παλμού που θα κάνουν τα ρομπότ… ανταλλακτικά! Υπάρχουν επίσης όπλα που μπορείτε να σηκώσετε από τους εχθρούς σας, αλλά το πώς λειτουργούν θα σας αφήσουμε να το ανακαλύψετε μόνοι σας!
Αν ξεμείνετε από πυρομαχικά για τα καλά σας όπλα, έχετε κι ένα ελεεινό πιστόλι με απεριόριστες σφαίρες. Αν τυχόν αναγκαστείτε να το βγάλετε στη μάχη, τότε μάλλον δε θα τη βγάλετε καθαρή. Τέλος, έχετε ένα πτυσσόμενο λεπίδι ενσωματωμένο στο γάντι σας που κάνει σουβλάκι όποιον πλησιάσει αρκετά κοντά.
Τέσσερα αδέλφια που λειτουργούν σαν ένα
Το πιο σημαντικό όμως μέρος του οπλοστασίου σας (αλλά και του παιχνιδιού) είναι σίγουρα οι τρεις αδελφοί σας. Καθένας έχει τις δικές του ικανότητες αλλά και τεχνικές γνώσεις. Το σημαντικότερο όμως είναι οτι όλοι έχουν πολύ ιδιαίτερες προσωπικότητες που δίνουν σε ένα κοινό «military shooter» μια πολύ ξεχωριστή γεύση.
Εσείς παίζετε το ρόλο του λοχία Delta-38, του αρχηγού. Ο Delta-62, ή Scorch, είναι ειδικός στις κατεδαφίσεις και ο πλακατζής της παρέας. Ο Delta-07, ή Sev, είναι ο ελεύθερος σκοπευτής. Γενικά αγαπάει πολύ τα όπλα και την αιματοχυσία. Είναι δηλαδή ο σκληρός της ομάδας! Τέλος ο Delta-40, ή Fixer, είναι ο αυστηρός και σοβαρός τεχνικός της ομάδας.
Ακούγονται πολύ κλισέ, το ξέρουμε, αλλά οι διάλογοι μεταξύ τους είναι τόσο φυσικοί που ανυψώνουν ένα συνηθισμένο σενάριο σε κάτι κυριολεκτικά αξέχαστο. Όταν τελειώσετε με το παιχνίδι, είμαστε σίγουροι ότι θα θυμάστε ξεκάθαρα τον καθένα τους. Ακόμη κι αν το μόνο που βλέπετε επί της οθόνης είναι τρεις διαστημάνθρωποι με ξεχωριστά διακριτικά πάνω στις πανομοιότυπες στολές τους, θα νιώσετε ότι είναι και δικά σας αδέλφια.
Στην πορεία της εκστρατείας σας θα αντιληφθείτε το πόσο αγαπούν ο ένας τον άλλον. Παρόλο που βρίσκονται στην sci-fi εκδοχή του «Αποκάλυψη, Τώρα!», δεν καταβάλλονται. Ο πόλεμος είναι μια άσχημη, βρώμικη δουλειά κι εκείνοι είναι που θα βάλουν το δικό τους, αφανές λιθαράκι στη μάχη για τη σωτηρία του Γαλαξία. Δεν αναζητούν δόξα. Ούτε αναγνώριση. Αυτό που έχει σημασία για κείνους είναι η επίτευξη των στόχων και η επιβίωση των αδελφών τους.
Η Ομάδα Δέλτα όμως δεν είναι εδώ μόνο για πικρόχολο χιουμοράκι και διαλόγους…
Gameplay – Όλοι μαζί, μία γροθιά
Όλο το παιχνίδι είναι ένα από τα πιο «εξορθολογισμένα» tactical squad-based shooters που έχουμε δει. Όλο το παιχνίδι περιστρέφεται γύρω από εσάς και την ομάδα σας. Όπως και στο Star Wars: Rogue Leader, μπορείτε να δώσετε εντολές που η ομάδα σας θα ακολουθήσει με εντυπωσιακή αποδοτικότητα.
Μπορούν να ακολουθούν εσάς ή να αναζητούν στόχους και να πυροβολούν κατά βούληση. Μπορείτε να τους θέσετε μια τοποθεσία για στόχο, οπότε θα τους δείτε να παίρνουν θέσεις κάλυψης.
Με το πάτημα ενός πλήκτου, μπορείτε να τους βάλετε να εστιάσουν σε ένα και μόνο εχθρό για να τον κάνετε κομματάκια όλοι μαζί. Το πιο συχνό όμως είναι να τους διατάζετε σε συγκεκριμένες ενέργειες, ανάλογα με την περίσταση. Στην οθόνη θα δείτε σύμβολα που υποδηλώνουν οτι ένα μέλος της ομάδας μπορεί να ξεκινήσει κάποια ενέργεια. Είτε αυτή είναι η ρίψη χειροβομβίδων για κάλυψη, είτε η χρήση εγκατεστημένων βαρέων όπλων. Μπορείτε ακόμη και να επιλέξετε πώς θα εισβάλλετε σε αμπαρωμένες πόρτες! Είτε με εκρηκτικά, οπότε η ομάδα θα ρίξει χειροβομβίδα στο δωμάτιο μόλις σκάσει η πόρτα, είτε με παράκαμψη ασφαλείας που σημαίνει αθόρυβη διείσδυση.
Γενικότερα σας δίνεται μεγάλη ελευθερία στο πώς αντιμετωπίζετε τις περιστάσεις και τους εχθρούς που θα συναντήσετε, με καθένα να απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Και παρόλο που υπάρχει αρκετά μεγάλη ποικιλία εχθρών, η ποικιλία των σεναρίων που θα συναντήσετε είναι ακόμα μεγαλύτερη!
Στην ουσία του, βλέπετε, το Republic Commando είναι ένα γραμμικό, κινηματογραφικό (με όλη τη σημασία της λέξης) First-Person Shooter. Αυτό σημαίνει οτι πάντα ακολουθείτε μια προδιαγεγραμμένη πορεία, αλλά ο σχεδιασμός της κάθε «πίστας» είναι τέτοιος που ποτέ δε θα νιώσετε οτι πρόκειται για μια ευθεία γραμμή από διαδρόμους.
Οπτικός τομέας – Μέσα από τα μάτια ενός Κομάντο
Σίγουρα από τα πιο δυνατά σημεία του παιχνιδιού. Παρόλους τους περιορισμούς του καιρού του, το Republic Commando έχει καταπληκτικά γραφικά που κρατιούνται εξαιρετικά καλά ακόμη και σήμερα. Ίσως είναι αναμενόμενο, δεδομένου του ότι η Lucas Arts κρύβεται πίσω από το παιχνίδι, αλλά η καλλιτεχνική διεύθυνση είναι υποδειγματική.
Από την ηλιοκαμένη επιφάνεια του Geonosis, μέχρι το ψυχρό, μεταλλικό εσωτερικό των γιγάντιων μεταγωγικών του Στρατού των Ανδροειδών κι από το ρημαγμένο εσωτερικό του RAS Prosecutor μέχρι τις σκοτεινιασμένες ζούγκλες του Kashyyk, όλα τα περιβάλλοντα είναι αποδοσμένα με εντυπωσιακό τρόπο.
Ο φωτισμός, τα περιβαλλοντικά εφέ, και τα μοντέλα των χαρακτήρων έχουν λάβει τη δέουσα προσοχή. Ακόμη και το εσωτερικό του κράνους με τα visors διαθέτουν λεπτομέρεια που θα ζήλευαν τα Metroid Prime. Τα γραφικά γενικότερα θα λέγαμε ότι είναι ευκρινή και πιστά στο πηγαίο υλικό.
Τα πάντα, από τις παραμικρές λεπτομέρειες, τα animations μέχρι και την ατμόσφαιρα, είναι ακριβώς όπως θα έπρεπε να είναι. Μερικές φορές μπορεί να δείχνουν την ηλικία τους αλλά αυτό, ως ένα βαθμό, είναι αναμενόμενο.
Ήχος και μουσική
Όταν ένα παιχνίδι ξεκινά με ένα τέτοιο μουσικό κομμάτι, αντιλαμβάνεστε οτι σας περιμένει κάτι πολύ ξεχωριστό. Η μουσική του John Williams δίνει όπως πάντα το παρών για να σας μεταφέρει σε ένα Γαλαξία πολύ, πολύ μακριά! Μαζί του, οι νέες μουσικές συνθέσεις του Jesse Harlin συμπληρώνουν άψογα το μουσικό φάσμα του παιχνιδιού και το πάνε στο υπερδιάστημα!
Για τους περιβαλλοντικούς ήχους, τα εφέ και την ηθοποιία, δεν υπάρχουν πολλά που μπορούν να ειπωθούν. Η Lucas Arts πάντα έδινε έμφαση στον ήχο και το Republic Commando δεν αποτελεί εξαίρεση. Αρκεί να πούμε οτι υπάρχει ξεχωριστό developer commentary που μπορείτε να ξεκλειδώσετε και ασχολείται μόνο με το ηχητικό κομμάτι του Republic Commando.
Ο ήχος λοιπόν, είναι με μία λέξη, άψογος.
Η σκοτεινή πλευρά
Αυτό που δεν είναι όπως θα έπρεπε, είναι η μεταφορά του παιχνιδιού στο Switch. Τη μεταφορά ανέλαβε η Aspyr, που έχει κάνει πολλές ακόμη παρόμοιες μετατροπές παλαιότερων παιχνιδιών στην κονσόλα. Μετατροπές που δε μπορούμε να πούμε πως είχαν κάποιο πρόβλημα. Πραγματικά όμως αυτή τη φορά τα έκαναν σαλάτα, για να το πούμε κομψά.
Το βασικό, και κυριότερο, πρόβλημά μας όσον αφορά τα γραφικά είναι το bump-mapping. Κάτι που στο πρωτότυπο XBOX έδινε στην εικόνα του παιχνιδιού ξεχωριστή λεπτομέρεια, στο Switch απουσιάζει παντελώς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλα τα μοντέλα των χαρακτήρων αλλά και ορισμένες τοποθεσίες στο παιχνίδι να έχουν μια εντελώς «επίπεδη» αίσθηση.
Δεν είναι κάτι που θα προσέξουν ιδιαίτερα όσοι δεν έχουν παίξει το παιχνίδι παλιότερα, αλλά πραγματικά θεωρούμε ντροπή να κυκλοφορεί το 2021 επανέκδοση ενός παιχνιδιού του 2005 και να γίνεται τέτοια προχειροδουλειά. Ειδικά εφόσον πρόκειται για θέμα που υφίσταται καιρό τώρα στην PC έκδοση και τους σύγχρονους υπολογιστές. Πρόβλημα που έχει λύσει η κοινότητα για όλους όσους έχουν αγοράσει το παιχνίδι σε εκείνη την πλατφόρμα.
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα του παιχνιδιού είναι το framerate που πολλές φορές παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα. Και τα παρουσιάζει στις χειρότερες στιγμές! Όταν δηλαδή γίνεται χαμός επί της οθόνης με δεκάδες εχθρούς και εφέ να πετάνε παντού, το framerate πάει περίπατο. Τις στιγμές δηλαδή που απαιτείται ακρίβεια και ομαλό framerate για να επιβιώσετε, το παιχνίδι θα σας προδώσει. Με μία λέξη, θα περιγράφαμε την κατάσταση λέγοντας: Ντροπή.
Ελλείψεις
Τέλος, απουσιάζει παντελώς το multiplayer που υπήρχε στο αρχικό παιχνίδι του XBOX. Δε μπορούμε να καταλάβουμε το γιατί. Ακόμη κι αν δεν υπήρχε πρόβλεψη για ενσωμάτωση online multiplayer, τότε θα έπρεπε να μπορούμε να παίξουμε split-screen ή τοπικά σε handheld mode. Πραγματικά χαμένη ευκαιρία. Από την άλλη, με την κατάσταση του framerate να είναι όπως είναι, τότε θα μπορούσε να πει κανείς «καλύτερα που λείπει το split-screen».
Το καλό είναι πως η ίδια η Aspyr έχει αναγνωρίσει τα προβλήματα της Switch έκδοσης και αναζητά τρόπους να τα επιλύσει. Αν επιλυθούν τα προβλήματα αυτά, τότε θα διορθωθεί και αυτό το τμήμα του Review αλλά, ως τότε, υποψήφιοι αγοραστές: Το νου σας!
Συμπέρασμα – Αξίζει τα λεφτά του το Republic Commando;
Οι απόψεις διίστανται. Από τη μία, πρόκειται από τα καλύτερα single-player campaigns που έχουμε δει ποτέ. Φανταστική ατμόσφαιρα, εξαιρετική δράση και ποικιλία. Απολαυστικά squad και shooting mechanics. Από την άλλη, η περιπέτεια λήγει σχετικά σύντομα και με ένα θλιβερό cliffhanger που ακόμη δεν έχει λύση. Θα καταλήξετε να θέλετε περισσότερο, αλλά δεν υπάρχει περισσότερο! Βέβαια, για να λέμε και του στραβού το δίκιο, από το 2005 έχουμε επιστρέψει ουκ ολίγες φορές στο εν λόγω campaign. Είναι τόσο καλό.
Το multiplayer απουσιάζει κι ακόμη περιμένουμε να δούμε αν θα διορθωθούν τα τεχνικά προβλήματα που έχει το παιχνίδι. Δεν υπάρχει επιλογή για motion controls ή gyro aiming, όπως είχε κάνει η ίδια εταιρεία στα Jedi Knight. Oπότε αντιλαμβάνεστε πως έλεγχος και σκόπευση γίνονται μόνο με τα δύο sticks. Πρόκειται δηλαδή για μια στεγνή μεταφορά που σκόνταψε ακόμη και στα βασικά.
Από την άλλη, το παιχνίδι στοιχίζει μόλις 15€ στο eShop, οπότε είναι αρκετά δελεαστική πρόταση. Για την ώρα όμως, δύσκολα θα το προτείναμε.
Είναι άξιο απορίας το τι σκέφτονταν στην Aspyr κατά τη διάρκεια της μεταφοράς. Το Republic Commando κυρίως απευθύνεται σε όσους το έχουν παίξει στο παρελθόν. Λίγοι νέοι παίκτες θα ενδιαφερθούν να ασχοληθούν με ένα παιχνίδι τόσων χρόνων. Όταν όμως είναι στην κατάσταση που βρίσκεται, τότε δε νομίζουμε οτι αποτελεί καλή αγορά ούτε για όσους το αγάπησαν. Όπως είναι τώρα, μόνο οι σκληροπυρηνικοί θα ενδιαφερθούν.
Αν τα υπάρχοντα θέματα επιλυθούν όμως, τότε αξίζει και με το παραπάνω!
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: First-Person Shooter
- Εκδότης: Aspyr Media
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Aspyr Media, Lucas Arts
- Διάθεση: Υλική από τα καταστήματα και ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves