Μια αναδρομή στο παρελθόν για να μάθουμε τι είναι τα Metroidvania παιχνίδια, ποια τα κοινά τους χαρακτηριστικά και από που προήλθε ο ορισμός.
Από που προέρχεται ο ορισμός;
Ο περιγραφικός όρος είναι παράγωγο της ένωσης των λέξεων Metroid και Castlevania. Συνεπώς, Metroidvania. Ένας όρος ο οποίος ξεκίνησε από την δεκαετία του 90. Άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής με τον ερχομό των Indie Developers στο προσκήνιο το 2000 και μετά.
Η σκηνή των video games εξελίχθηκε πολύ γρήγορα σε γραφικά και δυναμική. Παράλληλα όμως υπάρχουν εργαλεία τα οποία μπορείς να τα βρεις δωρεάν, ώστε να μπορέσεις να φτιάξεις το δικό σου παιχνίδι. Ευτυχώς για εμάς, πολλοί ασχολήθηκαν με αυτές τις μηχανές δημιουργίας παιχνιδιών. Για να ονομάσω μερικές είναι η Unity, Godot και η σειρά RPGMaker. Αυτός ήταν ένας πολύ βασικός παράγοντας στο να γίνουν δημοφιλή αυτά τα παιχνίδια καθώς δεν χρειάζεται μεγάλο προϋπολογισμό για να φτιαχτεί ένα Metroidvania παιχνίδι. Στο κάτω κάτω, τα πιο πετυχημένα παιχνίδια της κατηγορίας αυτής, προέρχονται είτε από την δεκαετία του 90 είτε είναι παιχνίδια από Indie Developers.
Η ανάγκη να δημιουργηθεί ένας όρος όπου με μία λέξη οι Gamers θα καταλαβαίνουν ακριβώς σε τι παιχνίδι αναφέρονται, προήρθε από 2 παιχνίδια. Συγκεκριμένα από το Super Metroid της Nintendo για το SNES το 1994 και από το Castlevania: Symphony of the Night της Konami για το Playstation το 1997. Καθώς η κυκλοφορία του Super Metroid και του Castlevania: Symphony of the Night είναι πολύ κοντά χρονολογικά και με κοινά χαρακτηριστικά.
Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά τους;
Τα κοινά χαρακτηριστικά ποικίλλουν. Συνήθως είναι 2D Action-Adventure παιχνίδια. Τα βασικά χαρακτηριστικά όμως είναι πιο συγκεκριμένα.
Ένα παιχνίδι για να χαρακτηριστεί ως Metroidvania πρέπει:
- Να μην είναι γραμμικό το gameplay. Δηλαδή ο σκοπός του παιχνιδιού να μην είναι από το σημείο Α να φτάσεις στο σημείο Β, όπως είναι τα πρώτα Super Mario για παράδειγμα.
- Να διαδραματίζονται σε έναν μεγάλο διασυνδεδεμένο κόσμο. Συνήθως αυτό, συνοδεύεται με την ύπαρξη και χρήση χάρτη.
- Να ξεκινάς με τις βασικές δυνατότητες και να αποκτάς νέες όσο προχωράει το παιχνίδι.
Ανάλυση κοινών χαρακτηριστικών
Τα παιχνίδια αυτά συνήθως έχουν ως εξής. Ξεκινάμε σε έναν άγνωστο κόσμο με τις βασικές ιδιότητες και αρχίζουμε να τον εξερευνούμε. Ο κόσμος είναι μεγάλος και διασυνδεδεμένος, αλλά πολλά από τα μονοπάτια μπλοκάρονται από εμπόδια τα οποία μπορούμε να τα προσπεράσουμε μόνο αποκτώντας νέες ικανότητες. Για παράδειγμα ένα από τα πρώτα εμπόδια στο Super Metroid είναι οι κόκκινες πόρτες, όπου ανοίγουν χτυπώντας τες με 5 πυραύλους. Μέχρι να βρούμε όμως πυραύλους, δεν έχουμε πρόσβαση σε αυτές τις πόρτες. Παρ’ όλο που συναντάμε μερικές από την αρχή του παιχνιδιού.
Ο χάρτης είναι βασικό κομμάτι και κοινό χαρακτηριστικό του Super Metroid και του Castlevania: Symphony of the Night. Στο wikipedia θα διαβάσετε ότι ο όρος προέρχεται από το Metroid του NES που βγήκε το 1986. Αν και το Metroid είναι Metroidvania παιχνίδι, αυτή η πληροφορία είναι άστοχη μιας και βασική πηγή έμπνευσης για παιχνίδια τέτοιου είδους είναι ο χάρτης που ένταξε το Super Metroid για πρώτη φορά.
O Koji Igarashi, δημιουργός του Castlevania: Symphony of the Night και παραγωγός επόμενων παιχνιδιών Castlevania, έχει χαρακτηριστεί ως πρωτοπόρος στην δημιουργία τέτοιων παιχνιδιών. Έχει εφεύρει βασικά χαρακτηριστικά για να προσθέσει, ενώ πηγή έμπνευσής του ήταν το Super Metroid και ο χάρτης. Για παράδειγμα στο Symphony of the Night πρόσθεσε RPG στοιχεία.
Αυτό έγινε γιατί μεγάλωνε η δυσκολία των εχθρών σε έναν μεγάλο κόσμο. Όπου ήταν αδύνατον να τους νικήσεις χωρίς να ανεβαίνουν τα στατιστικά του παίκτη σου. Οπότε πρόσθεσε το σύστημα με τους πόντους εμπειρίας. Κάθε φορά που ανεβαίνεις επίπεδο κάνεις περισσότερη ζημιά, δέχεσαι λιγότερη και έχεις περισσότερη ζωή για να αντέχεις στα χτυπήματα των εχθρών.
Η εμπειρία που βιώνεις παίζοντάς τα
Ο διασυνδεδεμένος κόσμος, ήδη μας δίνει το κίνητρο να θέλουμε να τον εξερευνήσουμε και να ανακαλύψουμε τα κρυμμένα του μυστικά. Αυτό το συναίσθημα ενισχύεται με τα μονοπάτια που δεν έχουμε πρόσβαση ακόμα, τα οποία οξύνουν την περιέργεια.
Το τι θα συναντήσουμε πίσω από κάθε δωμάτιο, είναι άγνωστο. Αυτό προσδίδει ένα αίσθημα μυστηρίου. Πίσω από κάποιες πόρτες μπορεί να κρύβονται καινούργιες ιδιότητες ή ακόμα και αρχηγοί, το οποίο μας κάνει να ανυπομονούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση στα μπλοκαρισμένα μονοπάτια.
Συνεπώς εξερευνούμε έναν κόσμο βιώνοντας το μυστήριο πίσω από αυτόν. Αποκτάμε ικανότητες οι οποίες μας κάνουν πιο δυνατούς και ευέλικτους στον κόσμο. Παράλληλα ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε τον χάρτη και να φτάσουμε στον τελευταίο αρχηγό, για να δούμε τι γίνεται στο τέλος της ιστορίας.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία χτίζονται κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Αυτό συντελεί σε ένα αίσθημα ικανοποίησης, όταν τελικά το τερματίσουμε. Η εξερεύνηση, η απόκτηση δυνατοτήτων και το πέρας του τελευταίου αρχηγού μας κάνει να αισθανόμαστε σαν να είμαστε Indiana Jones, Robocop και Terminator μαζί!
Φυσικά υπάρχουν πάρα πολλά Metroidvania παιχνίδια και το κάθε ένα σου βγάζει και κάτι διαφορετικό καθώς εστιάζουν σε διαφορετικά κομμάτια το καθένα. Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερες πληροφορίες μέσα από μία ιστορική αναδρομή για τα παιχνίδια του είδους.