Το Blasphemous είναι ένα ανόσιο μίγμα του gameplay του Castlevania, των μηχανισμών του Dark Souls και της μακάβριας αισθητικής του Blood Omen. Είναι όμως το αποτέλεσμα αντάξιο των παραπάνω;
Πριν συνεχίσουμε, θα πρέπει να σας προειδοποιήσουμε. Το παιχνίδι απευθύνεται σε ηλικίες άνω των 16 ετών. Το ίδιο ισχύει και για την παρουσίαση που ακολουθεί. Συνεχίζετε λοιπόν με δική σας ευθύνη.
Εισαγωγικά
Το Blasphemous είναι από τα παιχνίδια που μας είχαν ενθουσιάσει από την πρώτη στιγμή. Γοτθική αισθητική, εκπληκτικό pixel art και μπόλικη βία σε ένα μοναδικό Metroidvania. Όλα αυτά σε ένα κόσμο που θυμίζει έντονα τον dark fantasy κόσμο του Berserk.
Αυτό και μόνο αρκούσε για να κάνει το παιχνίδι να ξεχωρίσει. Παρόλα αυτά, ο τίτλος κυκλοφορεί εδώ και πολύ καιρό, αλλά review στη σελίδα μας πουθενά! Ήρθε όμως η ώρα να αλλάξει αυτό.
Σενάριο
Το Blasphemous διαδραματίζεται στη χώρα της Custodia (που στο παιχνίδι γράφεται Cvstodia). Όλη η χώρα είναι μια θεοκρατία εμπνευσμένη από την Καθολική Εκκλησία και την Ισπανική Ιερά Εξέταση.
Η γη της Cvstodia είναι «ευλογημένη» από μια υπερφυσική δύναμη που ονομάζεται Το Θαύμα. Το Θαύμα εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους στη ζωή των ανθρώπων δίνοντάς τους την ευλογία του. Μην ξεχνάτε όμως τον τίτλο του παιχνιδιού. Από την πρώτη στιγμή θα αντιληφθείτε οτι εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ευλογίες όπως τις καταλαβαίνουμε στην πραγματικότητα.
Το Θλιβερό Θαύμα (Grievous Miracle, όπως θα το ακούσετε να αναφέρεται στο παιχνίδι) και η θρησκεία που έχει δημιουργηθεί γύρω του έχει στο επίκεντρο τη λύτρωση από την αμαρτία. Όχι όμως με προσευχή και μετάνοια.
Οοοο χο χο χοοοο… Όχι.
Στην Cvstodia τα κρίματα του καθενός ξεπληρώνονται με βάσανα, ταλαιπωρία και πάθη μέχρι τη λύτρωση και το ταξίδι στο Όνειρο του άλλου κόσμου… Κι αυτό ισχύει για όσους αναζητούν τη μετάνοια. Οι αμετανόητοι; Μετατρέπονται σε βδελυρά πλάσματα που αναμένουν την οδυνηρή κάθαρση από τα χέρια του πρωταγωνιστή μας.
Ο πρωταγωνιστής μας ονομάζεται απλά… ο Μετανοών (Penitent One). Δε γνωρίζουμε ποιος είναι και γιατί πρέπει να μετανοήσει. Γνωρίζουμε μόνο οτι είναι μέλος του μοναστικού τάγματος της Σιωπηλής Αδελφότητας και άρα έχει πάρει όρκο να υποφέρει στη σιωπή για τα δικά του αμαρτήματα.
Το παράξενο είναι οτι ξεκινάτε πάνω σε ένα σωρό από πτώματα των νεκρών σιωπηλών αδελφών σας. Για κάποιο λόγο όμως εσείς ζείτε και είστε οπλσμένοι με ένα ξίφος που ονομάζεται Mea Culpa (Αμαρτία Μου). Με το λεπίδι και την πίστη σας θα πρέπει να φέρετε στο φως του Θαύματος τους αμετανόητους της Cvstodia.
Άγνωσται αι βουλαί του Θαύματος
Όλη η ιστορία πίσω από το Θαύμα είναι ίσως η πιο διεστραμμένη και βλάσφημη (χα!) απεικόνιση κάποιας θεϊκής ύπαρξης που έχουμε δει από τον καιρό του Berserk. Θα αναγνωρίσετε ξεκάθαρους παραλληλισμούς με τη χριστιανική θρησκεία, αλλά υπό ένα εντελώς στρεβλωμένο πρίσμα. Ολόκληρο το παιχνίδι είναι γεμάτο τέτοιες εικόνες και συμβολισμούς.
Τα φυλακισμένα αγγελάκια, η λόγχη στο πλευρό του πρώτου αρχηγού, το ακάνθινο στεφάνι στο κράνος του πρωταγωνιστή αλλά και η φιγούρα που βρίσκεται στο επίκεντρο της θρησκείας του Θαύματος, όλα είναι… βλάσφημα. Πρώτος διδάξας του Θαύματος άλλωστε ήταν ο Στρεβλωμένος (Twisted One) που, στην ουσία, είναι μια διεστραμμένη εικόνα του Εσταυρωμένου. Εκείνος ήταν που απέδειξε πως ο δρόμος προς τη σωτηρία είναι ο πόνος.
Όλοι οι χαρακτήρες που θα συναντήσετε περνάνε τα δικά τους φρικαλέα βάσανα με στόχο την απολύτρωση. Ακόμη κι η βασική ιστορία του πρωταγωνιστή μας έχει να κάνει με το βάρος της ενοχής και το δικό του αρρωστημένο προσκύνημα σε έναν κόσμο βυθισμένο στην αμαρτία.
Θα λέγαμε πως όλη η αισθητική και η φιλοσοφία του παιχνιδιού θα ήταν το υγρό όνειρο ενός Καρδιναλίου της Ιεράς Εξέτασης στον Ισπανικό Μεσαίωνα. Είναι όμως όντως έτσι; Το τελικό μήνυμα είναι κάτι που θα πρέπει να ανακαλύψετε μόνοι σας, καθώς η ιστορία και η πλοκή του Blasphemous είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία του τίτλου.
Gameplay
Το παιχνίδι είναι, στην ουσία του, ένα 2D Metroidvania. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να εξερευνήσετε έναν πραγματικά τεράστιο χάρτη. Παίζοντας, θα ταξιδέψετε σε κάθε άκρη της Cvstodia. Ο χάρτης είναι χωρισμένος σε «δωμάτια» που είναι γεμάτα με τις δικές τους προκλήσεις, είτε πρόκειται για περιβαλλοντικούς κινδύνους είτε για αιμοσταγείς εχθρούς. Ή συνδυασμούς και των δύο. Η εξερεύνηση και η περιέργεια πάντα ανταμοίβονται, αν μπορείτε να ανταποκριθείτε στις δυσκολίες.
Ο τρόπος με τον οποίο έχει σχεδιαστεί η περιπέτεια είναι υποδειγματικός. Τηλεμεταφορείς, συντομεύσεις αλλά και όλο το progression είναι τόσο καλοφτιαγμένα που δεν αφήνουν πολλά περιθώρια βελτιώσης. Θα τολμούσαμε μάλιστα να πούμε πως είναι από τα καλύτερα, αν όχι το καλύτερο παράδειγμα του είδους του. Ειλικρινά μιλώντας, παίζοντας το Blasphemous νιώσαμε πως επιστρέψαμε παραπάνω από δέκα χρόνια πίσω, τον καιρό των Castlevania του Nintendo DS. Ναι, μιλάμε για τόσο καλό παιχνίδι. Αυτό όμως δε σημαίνει οτι είναι ένας κλώνος ή «μία από τα ίδια».
Η διαφορά με τα Castlevania του DS είναι το επίπεδο δυσκολίας. Το Blasphemous δε χαρίζει κάστανα. Απαιτεί ακρίβεια ανά πάσα στιγμή, είτε μιλάμε για platforming είτε για μάχη. Εδώ θεωρούμε πως πρέπει να υπογραμμίσουμε τον άριστο χειρισμό του τίτλου. Η ακρίβεια που απαιτεί το Blasphemous ανταποκρίνεται πλήρως στην ακρίβεια που προσφέρει. Κάθε φορά που θα δείτε το Μετανοούντα να πεθαίνει βίαια θα ξέρετε πως φταίει κάποιο λάθος που κάνατε εσείς και όχι κάποιο πρόβλημα με την ανταπόκριση του χειρισμού.
Πάμε όμως να δούμε το παιχνίδι πιο αναλυτικά.
Η ευκινησία ενός αμαρτωλού
Ο Μετανοών που ελέγχετε είναι εντυπωσιακά ευέλικτος. Τρέχει, πηδάει κι επιτίθεται με ικανοποιητική ταχύτητα και η ανταπόκρισή του είναι πάντα άμεση. Μπορεί να πιάνεται από πλατφόρμες για να σκαρφαλώσει, αλλά και να καρφώσει το σπαθί σε ορισμένους τοίχους για να σκαρφαλώσει πιο ψηλά.
Πολλές φορές θα συναντήσετε εμπόδια που μπορούν ακόμη και να βάλουν τέλος απότομα στην περιπέτειά σας. Κενά, άνεμος, καρφιά, δηλητηριώδη αέρια είναι εκεί για να σας σταματήσουν και πολλές φορές θα πρέπει να προσπαθήσετε πολύ για να τη βγάλετε καθαρή!
Οι επιθέσεις που έχετε στη διάθεσή σας θα έκαναν και τον Simon του Castlevania IV να ζηλέψει. Μπορείτε να επιτεθείτε όρθιοι, σκυφτοί, αλλά και στον αέρα. Στον αέρα μάλιστα μπορείτε να κάνετε δύο επιθέσεις που θα σας δώσουν λίγο επιπλέον ύψος. Και κανείς δεν είναι ασφαλής αν είναι από πάνω σας γιατί μπορείτε να επιτεθείτε και προς τα πάνω!
Στην περίπτωση που κάποιος εχθρός τολμήσει να σας επιτεθεί, έχετε δύο μεθόδους να υπερσπιστείτε τη σωματική σας ακεραιότητα. Να κάνετε άμυνα ή ένα γλίστρημα στο έδαφος (slide). Καθένα έχει τα συν και τα πλην του.
Η άμυνα δε διαρκεί αιώνια, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα. Αν όμως πετύχετε το συγχρονισμό σωστά, ο αντίπαλός σας θα μείνει εκτεθειμένος για ένα καταστροφικό ανταποδωτικό χτύπημα (Retribution). Αν όμως προσπαθήσετε να μπλοκάρετε μια κολώνα με το σπαθί σας, θα εκτοξευτείτε προς τα πίσω. Δε θα δεχθείτε ζημιά, ούτε θα πέσετε από πλατφόρμες αν φτάσετε στην άκρη τους. Προφανώς όμως θα πρέπει να ξεχάσετε τα Retributions.
Κάνοντας slide γίνεστε άτρωτοι για πολύ λίγο. Μπορείτε λοιπόν να περάσετε ανάμεσα από τους εχθρούς για να τους αποφύγετε ή να τους χτυπήσετε από πίσω όσο είναι ευάλλωτοι. Οι εχθροί που θα συναντήσετε στα αρχικά στάδια προσφέρονται για προπόνηση.
Κι αν είστε τυχεροί, οι εχθροί μπορεί να κοκκινίσουν για να σας δώσουν τη δυνατότητα να τους εκτελέσετε με εξαιρετικά βάναυσο και απολαυστικά βίαιο τρόπο!
Ο θάνατός σου, η θλίψη μου
Όσο βοηθάτε τους αμαρτωλούς να… έρθουν σε επαφή με το Θαύμα, αυτόματα κερδίζετε τα Δάκρυα της Εξιλέωσης (Tears of Atonement) που αφήνουν πίσω. Τα δάκρυα αυτά χρησιμεύουν ως το «νόμισμα» που πρέπει να πληρώσετε για τις υπηρεσίες που σας προφέρουν κάποιοι χαρακτήρες, όπως η Candelaria…
Κι επειδή το θείο μένος και η σωματική δύναμη δεν αρκεί, τα κειμήλια αυτά θα σας βοηθήσουν στο δρόμο της μετανοίας. Όλα τους έχουν την όψη σφαιρικών αντικείμενων που βγάζουν λευκές φλόγες και χωρίζονται σε κατηγορίες όπως:
- Quest Items/Collectibles: Διάφορα αντικείμενα που θα χρειαστείτε είτε για να προχωρήσετε στο παιχνίδι, είτε για να ολοκληρώσετε κάποιο από τα πάμπολλα side quest.
- Rosary Beads: Χάντρες με ευεργετικά αποτελέσματα που μπορείτε να προσθέσετε στο κομποσχοίνι σας. Στην αρχή μπορείτε να έχετε μόνο δύο Beads ενεργά, αλλά υπάρχουν τρόποι να αυξήσετε τους κόμπους στο κομποσχοίνι σας.
- Holy Relics: Αυτά τα κειμήλια θα σας ανοίξουν νέους δρόμους στο παιχνίδι. Δε θα πούμε περισσότερα για να μη σας χαλάσουμε την έκπληξη. Μπορείτε να έχετε ως τρία ενεργά ταυτόχρονα.
- Mea Culpa Hearts: Δίνουν ειδικές δυνατότητες στο σπαθί σας. Μπορείτε να βάλετε μόνο μία «καρδιά» στο όπλο σας ανά πάσα στιγμή.
- Prayers: Προσευχές προς το Θαύμα που έχουν διάφορα αποτελέσματα. Απαιτείται θρησκευτική θέρμη (fervor) για να εισακουστούν, που μαζεύετε κάθε φορά που χτυπάτε εχθρούς.
Όλα τα αντικείμενα διαθέτουν τη δική τους ιστορία που θα σας επιτρέψουν να ρίξετε μια ματιά στο ζοφερό παρελθόν της Cvstodia.
Θα παρατηρήσατε ίσως πως δεν υπάρχουν θεραπευτικά αντικείμενα στην παραπάνω λίστα.
Υπάρχει λόγος γι’ αυτό.
Νηστεία και προσευχή
Εδώ είναι που είναι ιδιαιτέρως εμφανείς οι επιρροές των Dark Souls.
Το Blasphemous αποθηκεύει αυτόματα την πρόοδό σας κάθε φορά που γονατίζετε μπροστά στα Προσευχητήρια (Prie Dieu). Αυτά είναι μικροί, περίτεχνοι βωμοί που ενεργοποιούνται την πρώτη φορά που προσεύχεστε. Κάθε φορά που προσεύχεστε, ξαναγεμίζουν και τα Φλασκιά της Χολής (Biliary Flasks): Τα θεραπευτικά σας αντικείμενα. Όπως και στα Dark Souls, έχετε περιορισμένο αριθμό από δαύτα και για να τα χρησιμοποιήσετε μένετε εκτεθειμένοι.
Μέχρι να προσευχηθείτε, οι εχθροί που έχετε σκοτώσει δεν αναγεννώνται, κάτι που εισάγει μια ενδιαφέρουσα δυναμική ασφάλειας/κινδύνου στα τεκταινόμενα και είναι κάτι που δε συνέβαινε στα παραδοσιακά Castle/Metroidvania.
Αν τυχόν πεθάνετε, τότε οι αγγελικές δυνάμεις θα επαναφέρουν το νεκρό κορμί σας στη ζωή στο τελευταίο Προσευχητήριο που χρησιμοποιήσατε. Η νεκρανάσταση όμως έχει το δικό της αντίτιμο.
Ο θάνατος είναι αμαρτία, ένα παραστράτημα στην οδό της μετανοίας. Στο σημείο που αφήσατε την τελευταία σας πνοή θα εμφανιστεί ένα θραύσμα ενοχής (Guilt Fragment). Όσο αυτό υπάρχει, τότε μαζεύετε λιγότερα Tears of Atonement και Fervor, αλλά λιγοστεύει και το μέγιστο Fervor σας. Μπορείτε να απαλλαγείτε από το βάρος της ενοχής είτε μαζεύοντας το Guilt Fragment είτε με εξομολόγηση.
Μπορείτε επίσης να αγοράσετε νέες επιθέσεις. Φροντίστε να αποκτήσετε άμεσα το Dash Attack που κάνει πολλούς εχθρούς να μένουν εκτεθειμένοι σε εκτελέσεις.
Για παράδειγμα:
Οπτικός τομέας
Τα γραφικά του Blasphemous είναι σίγουρα το δυνατότερο στοιχείο του. Και μετά τα εγκώμια που πλέξαμε για το gameplay, αντιλαμβάνεστε οτι μιλάμε για έργο τέχνης.
Τεχνικά τα γραφικά ακολουθούν το ίδιο μοτίβο όλου του παιχνιδιού: Μακάβριες, αρρωστημένες εικόνες εμπνευσμένες από θρησκευτικά μνημεία και φολκλορικά σύμβολα της Δυτικής Ευρώπης. Η λεπτομέρεια που επιδεικνύεται είναι ανώτερη κι από των καλύτερων 2D Castlevania, και δεν περιμέναμε ποτέ να πούμε κάτι τέτοιο για ένα indie game.
Η ειδοποιός διαφορά είναι οτι εδώ δεν υπάρχει ίχνος 3D. Κάτι που εν τέλει λειτουργεί προς όφελος του Blasphemous, καθώς είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός πως το Bloodstained έχασε κάτι από τη μετάβαση στα πλήρως πολυγωνικά γραφικά.
Σε επίπεδο pixel art (που εδώ ειναι τέχνη με όλη τη σημασία της λέξης) το παιχνίδι είναι ασυναγώνιστο σ’αυτό που επιχειρεί να πετύχει. Πολλές φορές μάλιστα η εικόνα που ζωγραφίζει ο τίτλος επί της οθόνης μοιάζει με πίνακα ζωγραφικής! Μιλάμε για 2D γραφικά που θα έκαναν ακόμη και το Neo-Geo να σκάσει από το κακό του… και δεν αναφέρουμε καν τους αρχηγούς που είναι εντυπωσιακοί και γίνονται όλο και πιο άρρωστημένοι όσο προχωράει η περιπέτεια.
Τα διάσπαρτα κινηματογραφικά στιγμιότυπα του παιχνιδιού διατηρούν το ίδιο οπτικό στυλ και ενισχύουν ακόμη περισσότερο τον οπτικό τομέα του Blasphemous. Το καλύτερο; Το παιχνίδι τρέχει στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο αδιάκοπα και χωρίς εξαιρέσεις! Τέλος, έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε ένα από τα τέσσερα διαθέσιμα CRT filters για την εικόνα, που θα σας κάνουν να νιώσετε οτι παίζετε σε παλιά τηλεόραση.
Ήχος
Η μακάβρια και αρρωστημένη ατμόσφαιρα του Blasphemous ενισχύεται από την καταπληκτική, καταθλιπτική και μελαγχολική μουσική. Πραγματικά είναι η γαρνιτούρα που ολοκληρώνει τη νοσηρή πανδαισία της αισθητικής του τίτλου. Δέκα μπράβο στο συνθέτη Carlos Viola για το μουσικό του πόνημα!
Τα ηχητικά εφέ είναι άψογα και ρεαλιστικά, ενώ ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο εξαίσιο voice acting. Ειλικρινά, δεν περιμέναμε καν να ακούσουμε voice acting, αλλά οι ηθοποιοί έχουν κάνει θαυμάσια δουλειά. Οι φωνές τους και ο τρόπος που μιλούν απογειώνουν ακόμα περισσότερο την ατμόσφαιρα και την αισθητική του παιχνιδιού.
Με μία λέξη: Αριστούργημα!
Επιπλέον Περιεχόμενο
Πέρα από τα sidequests του τίτλου, σας περιμένει κι ένα κρυφό τέλος, αλλά και επιπλέον χρωματικές παραλλαγές για τον Μετανοούντα. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά!
Από την ημέρα που κυκλοφόρησε το παιχνίδι, η ομάδα ανάπτυξης έχει προσθέσει μπόλικο δωρεάν επιπλέον περιεχόμενο για το Blasphemous.
Πρώτο και καλύτερο είναι το New Game+, που εδώ ονομάζεται True Torment και είναι… όνομα και πράμα. Αν νομίζετε οτι κατέχετε το παιχνίδι, δοκιμάστε την αυξημένη δυσκολία, που κάνει τους εχθρούς να σας κάνουν διπλάσια ζημιά και να έχουν διπλάσια ζωή. Επιπροσθέτως, μπορείτε να διαλέξετε έναν επιπλέον παράγοντα δυσκολίας που θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που θα παίζετε.
Επίσης, στο True Torment mode ξεκλειδώνεται ένα επιπλέον side quest στην περιοχή Petrous, που θα σας οδηγήσει στις πιο απόκρυφες γωνιές της Cvstodia για να αποκαλύψετε προαιρετικά bosses που θα δοκιμάσουν στο έπακρο τις ικανότητές σας.
Ακόμη και στο κανονικό παιχνίδι όμως έχουν γίνει προσθήκες. Κάπου υπάρχει ένα arcade μηχάνημα όπου μπορείτε να παίξετε ένα 8-bit Blasphemous αλλά σας περιμένει και η Miriam από το Bloodstained. Μιλώντας προσωπικά, θα λέγαμε οτι η παρουσία της είναι παράταιρη, αλλά οι αποστολές που σας στέλνει θα δοκιμάσουν τα όριά σας στο platforming (και τα νεύρα σας).
Φυσικά, δε θα μπορούσε να απουσιάζει και το Boss Rush από ένα τέτοιο παιχνίδι! Όπως και να το δείτε δηλαδή, υπάρχει υπεραρκετό περιεχόμενο, που θα σας κρατήσει κολλημένους στην οθόνη σας για πολλές ώρες!
Η τελική κρίση του Blasphemous
Ό,τι και να πούμε για το διαμάντι που χάρισε η ομάδα ανάπτυξης Game Kitchen στο Switch είναι λίγο. Πρόκειται για το παιχνίδι που ονειρευόμασταν οι fan του Castlevania εδώ και πολλά χρόνια. Η αλήθεια είναι πως το demo μας προκατέβαλε αρνητικά (λόγω του κακού framepacing ήμασταν έτοιμοι να το πετάξουμε στην πυρά).
Εν τέλει όμως θα λέγαμε πως ξεπέρασε και τις μεγαλύτερες προσδοκίες που κρατούσαμε κρυφές για τόσα χρόνια. Μην ξεγελιέστε, δεν θα είναι εύκολο το ταξίδι. Απαιτεί να προσαρμοστείτε στο ρυθμό και τα τερτίπια του. Θα έρθουν φορές που θα βλαστημήσετε το παιχνίδι για τη δυσκολία του αλλά και τον εαυτό σας για τα λάθη σας.
Στο τέλος όμως θα δείτε οτι θα γυρνάτε ξανά και ξανά γιατί ξέρετε οτι μπορείτε να τα καταφέρετε και καλύτερα. Ξέρετε το λάθος που κάνατε και ξέρετε οτι μπορείτε να το αποφύγετε. Ξέρετε οτι μπορείτε να γίνετε όλο και καλύτεροι, να φτάσετε λίγο πιο μακριά. Και θα θέλετε να φτάσετε πιο μακριά για να δείτε τι νέα φρικαλεότητα περιμένει στο επόμενο δωμάτιο, στην επόμενη περιοχή.
Κι αυτό αποδεικνύει οτι έχουμε να κάνουμε μ’ ένα αριστουργηματικό παιχνίδι: Είναι τόσο εθιστικό που, παρόλες τις δυσκολίες, μετά το τέλος θα θέλετε να το ξαναζήσετε από την αρχή!
Είναι το αποκορύφωμα του είδους του, με την αισθητική και τη θεματολογία του να το κάνουν να ξεχωρίζει παρασάγγας από τον ανταγωνισμό. Το όνομα του τίτλου ανταποκρίνεται πλήρως στο παιχνίδι, το περιεχόμενο αλλά και το story του. Όσοι επιθυμήσατε να ξαναζήσετε τον κίνδυνο και τις περιπέτειες σε ένα στοιχειωμένο και καταραμένο κόσμο, μην το χάσετε.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: Adventure, RPG, Action, Platformer
- Εκδότης: Team17
- Εταιρεία Ανάπτυξης: The Game Kitchen
- Διάθεση: Φυσική μέσω της Sold Out / Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Ναι (Επιπλέον περιεχόμενο)