Το Resident Evil 4 είναι ένα παιχνίδι που δε χρειάζεται συστάσεις. Αξίζει όμως να το παίξει κανείς μετά από τόσα χρόνια ή ξεθώριασε η μπογιά του;
Λίγη ιστορία
Είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς την αίσθηση που προκάλεσε το Resident Evil 4 όταν κυκλοφόρησε. Το παιχνίδι βρισκόταν σε development hell για πολλά χρόνια, με πρώιμες εκδόσεις να πηγαίνουν στα σκουπίδια ή να αναγεννώνται ως άλλα παιχνίδια
Αν ζήσατε εκείνες τις ημέρες χωρίς να έχετε την κατάλληλη εμπειρία ή αν γεννηθήκατε πολύ μετά την κυκλοφορία του, τότε ίσως σας παραξενεύει η άποψη όσων τη σήμερον ημέρα μιλάνε για ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών.
Όταν το Resident Evil 4 κυκλοφόρησε το 2005 στο GameCube, η κονσόλα ήταν σε «προχωρημένη ηλικία». Η επόμενη γενιά κονσολών βρισκόταν προ των πυλών (το XBOX360 ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει σε ένα μόλις εξάμηνο) και το GC είχε χάσει τον πόλεμο της κονσόλας προ πολλού.
Παρόλα αυτά η Capcom, ή πιο σωστά ο Shinji Mikami, ήταν αποφασισμένη να κυκλοφορήσει το τελευταίο από τα 5 παιχνίδια που είχε υποσχεθεί στο GameCube ο κόσμος να χαλάσει! Τα περιοδικά του τότε μας είχαν προετοιμάσει για μια παιχνιδάρα, αλλά ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι ανάμεσά μας δεν περίμεναν την αποκάλυψη που επρόκειτο να κυκλοφορήσει στον κύβο.
Το ερώτημα όμως είναι αν αξίζει να δώσει κανείς τα 20€ που στοιχίζει το παιχνίδι στο Switch eShop. Τι μπορεί να κάνει ένα παιχνίδι του 2005 καλύτερα από τις ολοκαίνουριες «υπερπαιχνιδάρες» που κυκλοφορούν εν έτει 2021;
Η ζωή συνεχίζεται
Η πλοκή του Resident Evil 4 συνεχίζει την ιστορία της σειράς, επιτέλους με τον πρωταγωνιστή που το κοινό ζητούσε! Ναι είμαστε Leon fanboys και δεν το κρύβουμε. Είχαμε στεναχωρηθεί που η μόνη παρουσία του στο Code: Veronica ήταν μια ατάκα στον ασύρματο και τη θέση του στο παιχνίδι πήρε ο Steve. Για δεύτερη φορά όμως, ο Leon επέστρεψε στο προσκήνιο για ένα παιχνίδι-διαμάντι!
Τα περιστατικά της αρχικής τριλογίας είναι παρελθόν. Η Raccoon City έχει αφανιστεί από το χάρτη προ πολλού, μαζί με τα ίχνη της έξαρσης των ζωντανών-νεκρών. Η Umbrella ως φαρμακευτική εταιρεία έχει καταστραφεί. Ο Leon στο μεταξύ, μετά την επιβίωσή του, εντοπίστηκε από ανθρώπους που αποφάσισαν να καλλιεργήσουν τα ταλέντα που επέδειξε στη διαφυγή του από την καταδικασμένη πόλη. Στα χρόνια που πέρασαν, εκπαιδεύτηκε από τις Μυστικές Υπηρεσίες των Η.Π.Α. (την προεδρική φρουρά δηλαδή) και δεν είναι πλέον ο άπειρος αστυνομικός που ήταν κάποτε. Πλέον είναι ώριμος, επιθετικός και γεμάτος αυτοπεποίθηση. Παραμένει όμως προσγειωμένος, σοβαρός και συμπαθητικός χωρίς να γίνεται ενοχλητικός.
Αυτή τη φορά, η αποστολή του είναι να εντοπίσει τη χαμένη κόρη του Προέδρου των Η.Π.Α. η οποία απήχθη κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής στην Ισπανία. Η κοπέλα τελευταία φορά εθεάθη σε ένα απομονωμένο χωριό στην επαρχία της χώρας, οπότε ο Leon ταξιδεύει εκεί για να βρει τα ίχνη της.
Γνώριμο gameplay, νέα προοπτική
Στην ουσία του, το Resident Evil 4 δε διαφέρει ιδιαίτερα από τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς.
Τα tank controls δίνουν ξανά το παρών, πάλι πρέπει να σημαδέψετε πριν πυροβολήσετε και δεν υπάρχει δυνατότητα για πραγματικά αναλογικό χειρισμό. Όσο και να σπρώχνετε δηλαδή το control stick ο Leon περπατάει με σταθερή ταχύτητα και το τρέξιμο ενεργοποιείται κρατώντας πατημένο ένα πλήκτρο. Για άλλη μια φορά, σας περιμένουν παρατημένα έγγραφα που δίνουν παρασκηνιακές πληροφορίες, θεραπευτικά βότανα αλλά και γραφομηχανές που σας επιτρέπουν να αποθηκεύσετε την πρόοδό σας (ευτυχώς χωρίς ανάγκη για μελανοταινίες).
Μια και μόνο μικρή αλλαγή όμως αρκεί για να φέρει τα πάνω-κάτω και όχι μόνο να αναζωογονήσει τους απηρχαιωμένους μηχανισμούς της σειράς, αλλά να θέσει το πρότυπο για όλα τα επόμενα τα 3rd Person Shooters.
Πλέον η οπτική γωνία σας δεν περιορίζεται από τις στυλιστικές επιλογές του σκηνοθέτη. Εσείς είστε ο κυρίαρχος του παιχνιδιού! Η νέα κάμερα σημαίνει οτι η σκόπευση επιτέλους σπάει τα δεσμά του απόλυτου. Τέλος στην τριάδα ευθεία, πάνω ή κάτω. Ο στόχος σας ελέγχεται πλήρως από τον αναλογικό μοχλό, με το λέιζερ του όπλου σας να επιτρέπει ακρίβεια στις βολές σας. Η ελευθερία αυτή δίνει νέες δυνατότητες, αφού μπορείτε να χτυπήσετε τους εχθρούς σας σε κάθε μέρος του σώματός τους.
Δυνατότητες που αποδεικνύονται σωτήριες, καθώς αυτή τη φορά δεν έχετε να αντιμετωπίσετε ζόμπι με μονοψήφιο IQ….
Ετοιμαστείτε για χωρικούς που θα επιχειρήσουν να σας σκοτώσουν με οτιδήποτε έχουν ανά χείρας. Αν δε σας φτάνουν, θα σας πετάξουν κατακούτελα οτιδήποτε κρατάνε. Αν δεν έχουν κάτι ανά χείρας; Θα προσπαθήσουν να σας στραγγαλίσουν.
Αν τους δείτε π.χ. να τρέχουν καταπάνω σας, χτυπήστε τα πόδια τους για να σωριαστούν στο έδαφος. Το μόνο όριο στη δράση είναι η φαντασία σας!
Καινοτομίες παντού
Πέρα όμως από την αλλαγή στην προοπτική, το Resident Evil 4 έφερε ουκ ολίγες αλλαγές στο τοπίο του gaming, που βλέπουμε παντού μέχρι και σήμερα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.
Η πρώτη αλλαγή είναι ο μυστηριώδης μαγαζάτορας, που έχει αφήσει ιστορία.
Το μαγαζί του προσθέτει ένα RPG στοιχείο στο παιχνίδι, προσφέροντας υπηρεσίες όπως αγορά και αναβάθμιση όπλων, καθένα τους με διαφορετικά στατιστικά και χρησιμότητα, για να παίζετε όπως ακριβώς σας αρέσει. Για τις αγορές σας όμως χρειάζεστε χρήματα, τα οποία συνήθως ρίχνουν οι εχθροί όταν τους οδηγήσετε στον άλλο κόσμο.
Πέρα λοιπόν από παιχνίδι τρόμου και δράσης, το RE4 είναι και κυνήγι θησαυρού!
Η διαχείριση των αντικειμένων άλλαξε άρδην, καθώς πλέον ο Leon κουβαλάει μια βαλίτσα χωρισμένη σε τετραγωνάκια. Μπορείτε να περιστρέψετε και να στριμώξετε αντικείμενα όπως σας βολεύει, κάνοντας τον αποθηκευτικό σας χώρο ένα ξεχωριστό mini-game!
Το action button σας δίνει απαράμιλλες δυνατότητες για κίνηση και όχι μόνο. Από σάλτους πάνω από φράχτες και εμπόδια μέχρι απολαυστικές επιθέσεις σε ακινητοποιημένους εχθρούς, το A (εμείς παίζουμε με GC controller πάντα) θα γίνει ο καλύτερός σας φίλος στη μάχη μαζί με τα απολαυστικά όπλα.
Τα Quick-time events (QTE) χρησιμοποιούνται σε σημαντικό βαθμό. Ό,τι άποψη μπορεί να έχει κανείς για τα QTEs, εδώ χρησιμοποιούνται κατάλληλα. Θα τα δείτε σε ανύποπτο χρόνο ακόμη και στα (πάντα σύντομα και περιεκτικά) cinematics, για να διατηρείστε μόνιμα σε εγρήγορση. Χάρη σ’ αυτά θα απολαύσετε και μερικά φαντασμαγορικά σκηνικά.
Μάλιστα, ήταν η πρώτη περίπτωση που είδαμε ένα ολόκληρο boss fight να είναι μια ακολουθία από QTE. Κι ενώ συνήθως κάτι τέτοιο είναι για μούτζες, εδώ οι λήψεις της κάμερας, οι ήχοι, η δράση και όλη η σκηνοθεσία της «μάχης» στήνουν ένα απολαυστικό σκηνικό που θα σας μείνει αξέχαστο.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο μαχαίρι που είναι ασυνήθιστα χρήσιμο.
Ζωγραφίζοντας τον τρόμο σε πραγματικό χρόνο
Ό,τι και να πούμε για τον οπτικό τομέα του RE4 είναι λίγο.
Την εποχή του, πιστεύαμε οτι το Resident Evil Remake, αλλά και το Zero είχαν pre-rendered παρασκήνια γιατί αλλιώς θα ήταν αδύνατον να απεικονιστούν τέτοια γραφικά σε πραγματικό χρόνο.
Η έκταση, το βάθος, η λεπτομέρεια, η ποικιλία και η φιλοδοξία σε κάθε τοποθεσία είναι σε επίπεδο απαράμιλλο για την εποχή τους. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, δεν υπάρχει κανένας συμβιβασμός στα όσα βλέπετε επί της οθόνης. Σύννεφα σκόνης, εκπυρσοκροτήσεις, ολοζώντανα και ρευστά animations δημιουργούν μια απολαυστική ατμόσφαιρα, ενώ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχάσουμε τον εκπληκτικό φωτισμό που δίνει «άλλο αέρα» στα γραφικά.
Καθένα από τα τρία «κεφάλαια» της ιστορίας επιδεικνύουν απίστευτη φαντασία και ποικιλία στα σκηνικά, αλλά και τους εχθρούς που θα αντιμετωπίσετε. Από το φθινοπωρινό χωριό που είναι σε προχωρημένη σήψη μέχρι τις σκονισμένες κατακόμβες κάτω από ένα κάστρο αλλά και ένα βιομηχανικό πεδίο μάχης, το παιχνίδι όχι μόνο ήταν απίστευτο τότε αλλά παραμένει εκπληκτικό μέχρι και σήμερα.
Οι εχθροί επιδεικνύουν αρρωστημένη φαντασία και αηδιαστικά καλό σχεδιασμό με σιχαμερά ρεαλιστική όψη. Πραγματικά, ό,τι και να πούμε για τα τέρατα που σας περιμένουν στα προχωρημένα στάδια της περιπέτειας είναι λίγο. Το ίδιο, και πολύ περισσότερο, ισχύει και για τους αρχηγούς που είναι κυριολεκτικά ένας κι ένας, όχι μόνο σχεδιαστικά αλλά και ως εμπειρία μάχης.
Υποδειγματικό στον τεχνικό τομέα καθώς ακόμα θυμόμαστε το σχόλιο σε review της εποχής: “Capcom has made the GameCube its bitch” το οποίο είναι πέρα ως πέρα αληθινό.
Ήχος
Η παντελής απουσία υποχωρήσεων στον τεχνικό τομέα ισχύει και για τον ήχο.
Κραυγές, πυροβολισμοί, βηματισμοί και μουρμουρητά συνθέτουν συναρπαστικά ηχητικά τοπία που συμπληρώνουν άριστα τα όσα συμβαίνουν επί της οθόνης. Όπως επιβάλλει η παράδοση των Resident Evil, μπορείτε να αντιληφθείτε τι κρύβεται πίσω από την κάθε γωνία απλά χρησιμοποιώντας τα αυτιά σας.
Τα πάντα ακούγονται κρυστάλλινα και πεντακάθαρα, ενώ πρέπει να πούμε και πολλά μπράβο στους ηθοποιούς οι οποίοι δίνουν ρεσιτάλ. Ακούγονται αληθοφανέστατοι και διατηρούν το cheesy ύφος της σειράς με επαγγελματική σοβαρότητα που δε μπορούμε να ψέξουμε σε καμία περίπτωση.
Προσθέστε σ’ όλα αυτά και surround ήχο και έχουμε άλλον ένα τομέα που το παιχνίδι είναι απλά υπόδειγμα, ακόμη και μετά από τόσα χρόνια.
Επιπλέον περιεχόμενο
Παρόλο που πρόκειται για γιγάντιο παιχνίδι, το Resident Evil 4 προέρχεται από μια άλλη εποχή. Προσφέρει τόσο «ψωμί» που τη σήμερον ημέρα θα στοίχιζε συνολικά 100€ με τα επιπλέον DLC.
Πέρα λοιπόν από το κανονικό campaign και τη δυσκολία Professional που μπορείτε να ξεκλειδώσετε για μια πραγματικά μεγαλύτερη πρόκληση, υπάρχουν μπόλικα έξτρα.
Πρώτο και καλύτερο το shooting gallery που έχει στήσει ο μαγαζάτορας σε διάφορες τοποθεσίες, το οποίο προσφέρει πρόκληση, ποικιλία και συλλεκτικές ανταμοιβές. Μας θύμισε τους παλιούς, καλούς καιρούς με τα αντίστοιχα mini-games στα Zelda του N64.
Κι ύστερα σας περιμένει όχι μόνο ένα, αλλά δύο παράλληλα mini-campaigns με πρωταγωνίστρια τη γυναικάρα με τα κόκκινα. Τέλος, υπάρχει το καταπληκτικό Mercenaries mode που σας προσφέρει μερικούς χαρακτήρες με διαφορετικό οπλισμό και δυνατότητες στην πίστα της επιλογής σας. Σκοπός σας είναι να συνδυάσετε τις ικανότητές σας και το περιβάλλον για να κάνετε όσο καλύτερο σκορ μπορείτε ώστε να ξεκλειδώσετε επιπλέον χαρακτήρες και κρυφά καλούδια.
Καλά όλα αυτά, αλλά ποια έκδοση του Resident Evil 4 να διαλέξω;
Δεν είναι μυστικό ότι το RE4 έχει κυκλοφορήσει παντού. Ακόμη και στο οικοσύστημα της Nintendo, το έχουμε δει σε τρεις διαφορετικές κονσόλες. Ποια είναι όμως η καλύτερη έκδοση;
Ας ξεκινήσουμε από τη χειρότερη ( ή πιο σωστά, τη λιγότερο καλή), που είναι η αρχική GC version. Δεν έχει κάτι στραβό εδώ που τα λέμε, απλά δε συστήνεται για όσους δεν έχουν το υλικό. Θα πρέπει να βρείτε όχι μόνο την κονσόλα, αλλά και μια κάρτα μνήμης για να παίξετε το παιχνίδι «νόμιμα». Από άποψη περιεχομένου είναι επίσης λειψή, γιατί δε διαθέτει τα επιπλέον που μπήκαν με την PS2 version: Τη δεύτερη κρυφή στολή για τον Leon, το Movie theater αλλά και το δεύτερο bonus campaign. Τέλος, η εικόνα στο GC είναι μόνιμα letterboxed και όχι σε σωστό widescreen.
Η Wii έκδοση από την άλλη διαθέτει τα πάντα, μαζί με κανονική υποστήριξη για widescreen, σκόπευση με motion controls αλλά και υποστήριξη για classic και GC controllers. Δυστυχώς, το movie theater είναι μεταφορά από το PS2, που σημαίνει πως τα real-time cinematics είναι μαγνητοσκοπημένα σε χαμηλό bitrate, που τα κάνει να χάνουν σημαντικά σε ποιότητα.
Η Switch έκδοση, από την άλλη είναι στην ουσία η Ultimate HD Edition που είναι η καλύτερη από (σχεδόν) όλες τις απόψεις
Διαθέτει high definition ανάλυση, υποστήριξη για GC controller μέσω του σχετικού αντάπτορα (για όσους τον διαθέτουν), movie theater με real-time cinematics και όλα τα υπόλοιπα καλούδια.Υπάρχουν όμως μερικά ψεγάδια που παρατηρήσαμε ως βετεράνοι. Ο φωτισμός είναι πλέον per pixel, που αλλάζει λίγο την όψη μερικών σκηνικών.
Επίσης, για κάποιο λόγο τα εφέ του νερού δεν απεικονίζονται σωστά. Οι βετεράνοι θα καταλάβετε όταν φτάσετε στη λίμνη…
Το framerate παραμένει στα 30 όπως στην αρχική έκδοση, αλλά αυτό είναι κάτι που δε γίνεται να διορθωθεί καθώς η μηχανή του παιχνιδιού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το framerate. Στην PC version, αλλάζοντας το framerate στα 60 έχετε το μισό χρόνο να αντιδράσετε στα QTE, κάτι που εν τέλει έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εμπειρία του παιχνιδιού.
Αξίζει λοιπόν το Resident Evil 4 ή μήπως είναι απλά υπερεκτιμημένο;
Άξιζε τότε, αξίζει τώρα και θα αξίζει για πολύ καιρό ακόμα.
Δεν είναι «καθαρόαιμο» survival horror, καθώς οι νέοι μηχανισμοί το κάνουν περισσότερο παιχνίδι δράσης και περιπέτειας, αλλά αυτό δε μειώνει στο ελάχιστο τη φρίκη και την ατμόσφαιρα. Θα λέγαμε ίσως πως είναι το πρώτο πραγματικά ποιοτικό action/horror game που κάνει τα πάντα σωστά.
Αντίθετα με πολλούς πρωτοπόρους, το RE4 παραμένει αριστουργηματικό σε σχεδόν όλους τους τομείς του, παρόλα τα χρονάκια του. Το χιλιοπαίξαμε όταν πρωτοβγήκε και είναι ίσως το μόνο παιχνίδι που ο γράφων έχει παίξει από την αρχή περισσότερες φορές από το Ocarina of Time. Το απολαύσαμε ξανά για το review αυτό και, κρίνοντας από τις αντιδράσεις που είχε κάποιος που το έβλεπε για πρώτη φορά, παραμένει άκρως απολαυστικό.
Ναι, έχει μερικά ψεγάδια. Μερικά textures είναι κάπως χαμηλής ποιότητας, ενώ τα λίγα διαφορετικά μοντέλα των βασικών εχθρών θα σας κάνουν να νομίσετε πως το χωριό κατοικείται από πέντε χωρικούς και τους κλώνους τους. Οι πιο συνηθισμένοι στα νέα παιχνίδια ίσως ξενιστούν από την αδυναμία κίνησης εν ώρα σκόπευσης, αλλά όλα αυτά είναι πταίσματα σε σχέση με το μεγαλείο του υπόλοιπου παιχνιδιού.
Χαιρόμαστε που ήμασταν εκεί όταν κυκλοφόρησε, ακόμη κι αν ήταν πολύ λίγο και πολύ αργά για να σώσει την κατάσταση για το GC. Ακριβώς το ίδιο που συνέβη και με το Perfect Dark στο N64 δηλαδή, με τη διαφορά ότι το RE4 είναι διαθέσιμο παντού πλέον. Μιλάμε για ένα από τα διαχρονικά παιχνίδια-διαμάντια που ρεζίλεψε ακόμη και τις ναυαρχίδες της Nintendo στο GC, ενώ φαντάζει αγέραστο μέχρι και σήμερα.
Αν δεν το έχετε παίξει ποτέ, μην περιμένετε στιγμή. Το Halloween έρχεται και δύσκολα θα βρείτε καλύτερο και πιο πλούσιο παιχνίδι τρόμου. Αν το έχετε ήδη στην κατοχή σας, ίσως είναι η ώρα να το ξαναθυμηθείτε!
- Κονσόλα: Nintendo GameCube / Wii / Switch
- Είδος: Horror / Action / Adventure
- Εκδότης: Capcom
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Capcom
- Διάθεση: Ψηφιακή μέσω eShop (Switch)
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves (Switch)
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας