Φέρνουμε τροφή για σκέψη για την κατάσταση που προέκυψε με την πρώην ηθοποιό φωνής Hellena Taylor με την κόντρα της με τη Nintendo και την PlatinumGamesInc.
Κουλτούρα της ακύρωσης και πανικός στο twitter για το Bayonetta 3
Στις 15 Οκτωβρίου η Hellena Taylor με μία ανάρτησή της στο twitter ανέφερε επιγραμματικά τα εξής:
Γεια σας είμαι, η Ελένα Τέϊλορ και είμαι η φωνή της Bayonetta.
Θα ήθελα να σας εξηγήσω γιατί δεν είμαι πλέον η φωνή της για το Bayonetta 3. Η σειρά παιχνιδιών Bayonetta έχει κάνει τζίρο κοντά στα 453 εκατομμύρια δολάρια χωρίς να συμπεριλάβουμε τα ξεχωριστά προϊόντα (μπλουζάκια, κούπες, amiibo, φιγούρες).
Σαν ηθοποιός έχω εκπαιδευτεί συνολικά 7,5 χρόνια. Τρία χρόνια στην ακαδημία του Λονδίνου, στο τμήμα μουσικής και δραματικής τέχνης ΛΑΜΔΑ, με καθηγητή ορθοφωνίας την Μπαρμπάρα Μπάρκερι και 4,5 χρόνια με τον θρυλικό καθηγητή Λάρι Μος.
Τι ακριβώς νόμιζαν πως άξιζε όλος αυτός ο κόπος;
Τι χρηματική πρόταση έγινε; Η τελική πρόταση για όλο το παιχνίδι σαν εξαγορά, χωρίς προσαυξήσεις, ήταν 4000$! Αυτό είναι μια απαράδεκτη προσβολή προς εμένα, το χρόνο που διέθεσα ώστε να δουλέψω το ταλέντο μου και όλα όσα έδωσα για αυτό το παιχνίδι και τους οπαδούς του.
Ζητώ λοιπόν από τους οπαδούς του τίτλου να μποϊκοτάρουν την αγορά του και αντί αυτού να δώσουν τα χρήματά τους σε φιλανθρωπίες. Δε ζήτησα τον κόσμο ή κάτι περισσότερο, πέρα από έναν αξιοπρεπή μισθό διαβίωσης. Αυτό που έκαναν είναι νόμιμο αλλά ανήθικο.
Helena Taylor, πρώην ηθοποιός στο ρόλο της Bayonetta
Η απάντηση ήταν άμεση και η στήριξη ήρθε άμεσα από την κοινότητα τόσο των παιχτών και οπαδών της σειράς, όσο και από συναδέλφους της βιομηχανίας των ηθοποιών φωνής. Όπως ήταν φυσικό και ο γραφών υποστήριξε άμεσα την ηθοποιό, όπως κάθε φυσιολογικός και συμπονετικός άνθρωπος θα έκανε για την καλλιτέχνιδα που έχει προσφέρει την τέχνη της ώστε να κάνει το παιχνίδι που του αρέσει απολαυστικό.
Πόσο μάλλον όταν, για τον περισσότερο κόσμο του κλάδου των ηθοποιών φωνής, ήταν φυσιολογικό το χαμηλό πόσο για τη συγκεκριμένη εργασία βάσει του μισθολογίου του σωματείου.
Φυσικά, στόχος θα ήταν το μεγάλο κεφάλαιο, η κακιά Nintendo και η εκμεταλλεύτρια PlatinumGames με πρώτο σατράπη τον Hideki Kamiya που μπλοκάρει τους πάντες στο twitter.
Επίσης, δε γλίτωσε ούτε η αντικαταστάτρια ηθοποιός της Bayonetta, Jennifer Hale, από το κύμα θυμού, διαδικτυακής παρενόχλησης και συμπαράστασης προς τη Hellena Taylor από τους οπαδούς του παιχνιδιού. Έδωσε και εκείνη την απάντηση της στις 17 Οκτωβρίου μεσώ του Twitter που μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ.
Κακοποιητικές συμπεριφορές, απειλές κατά της ζωής των παραγωγών και δημιουργών του παιχνιδιού μέσα από το διαδίκτυο που ως δικαστές, ένορκοι και εκτελεστές πήραμε από μόνοι μας το δικαίωμα να περάσουμε κρίση ακούγοντας μόνο τη μία πλευρά. Την πλευρά του φαινομενικά αδύναμου, εκμεταλλευομένου και κακομοίρη εργαζόμενου μεροκαματιάρη ηθοποιού που τον πατάει το μεγάλο κεφάλαιο στον λαιμό, πάνω στην ανάγκη του. Το συναίσθημα αδικίας είναι λογικό να υπάρχει σε όλους μας διότι το βιώνουμε καθημερινά, όπως το είδαμε να φουσκώνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα σε μερικά λεπτά από την ανάρτηση της ηθοποιού και μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τις δέκα εκατομμύρια προβολές!
Ήταν όμως σωστή, δίκαιη και τίμια η αντιμετώπισή του κοινού με βάση μόνο ενός ισχυρισμού που φαινόταν πως ήταν γεμάτος με το συναίσθημα της ηθοποιού;
Τι ισχυρίζεται η άλλη πλευρά
Πάντα σε έναν ισχυρισμό υπάρχουν δύο πλευρές που αντιδικούν. Η απάντηση δεν άργησε να έρθει πρώτα από τον δημιουργό της σειράς Hideki Kamiya όπου στο Twitter ανάρτησε την απάντηση του ορθά, κοφτά:
Λυπηρή και συνάμα ανεκδιήγητη συμπεριφορά γεμάτη ψεύδη. Μόνο αυτό μπορώ να πω για την ώρα.
Hideki Kamiya, PlatinumGamesInc.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΜΟΥ
Βεβαίως, δεν άργησε πάρα μερικές μέρες και η επίσημη ανακοίνωση από την ίδια την εταιρία της PlatinumGames για το γεγονός στις 21 Οκτωβρίου:
Εμείς στην PlatinumGames εκτιμούμε αφάνταστα όσους προσέφεραν στη δημιουργία της σειράς Bayonetta με το πέρασμα των χρόνων, όπως και της κοινότητας που είναι ο θεμέλιος λίθος σε αυτό το οικοδόμημα.
Δίνουμε την πλήρη υποστήριξη μας στη Jennifer Hale στο ρόλο της καινούργιας Bayonetta και υποστηρίζουμε τη γραμμή της στη δήλωση της.
Παρακαλούμε να μην υπάρξουν επιπλέον ασεβή σχόλια στη Jennifer ή σε οποιοδήποτε συντελεστή της σειράς
PlatinumGamesInc.
Τελικά, τι ισχύει; Ποιος έχει δίκαιο; Έχει όντως σημασία έτσι όπως παρουσιάζεται το γεγονός;
Τι καρπούς απέφερε η έρευνα επί του θέματος
O Jason Schreier, δημοσιογράφος του Bloomberg, έγραψε ένα σχετικό άρθρο που αναφέρει πως η Helena Taylor δεν αναφέρει όλη την αλήθεια. Ύστερα από σχετική έρευνα μέσω των πηγών που διαθέτει στη βιομηχανία ,είδε σχετικά έγγραφα που επιβεβαιώνουν πως τα λεγόμενα της ηθοποιού είναι στην καλύτερη περίπτωση «παρεξηγημένα».
Τα σχετικά έγγραφα έλεγαν πως στην ηθοποιό προσφέρθηκαν συνολικά δεκαπέντε χιλιάδες δολάρια και όχι τέσσερα όπως αρχικά ισχυρίστηκε και, παρόλα αυτά, αρνήθηκε τη δουλειά. Τα τέσσερα χιλιάρικα που ισχυρίστηκε η Helena Taylor ήταν το τελικό πόσο που της προτάθηκε ύστερα από την αντικατάσταση της, ώστε να δώσει τη φωνή της σαν φόρο τιμής μέσα στο παιχνίδι.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 18 Οκτωβρίου. Η κατάσταση άλλαξε στο επικοινωνιακό κομμάτι του όχλου στο κόσμο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. H πίεση τώρα στρέφεται ενάντια στη Helena Taylor που πρέπει να αποδείξει τα λεγόμενά της στο λαϊκό δικαστήριο που έχει στηθεί για άλλη μία φορά στην πλατφόρμα του Twitter.
Παραθέτουμε επίσης πως κάναμε πρόταση στην ηθοποιό, Helena Taylor, σαν μέσο, να μας παραχωρήσει μία συνέντευξη επί του θέματος αλλά αρνήθηκε.
Η μοναδική απάντηση που έδωσε δημόσια μέχρι την κυκλοφορία του άρθρου στο Bloomberg ήταν στον Jason Schreier λέγοντας πως όλες οι παραπάνω αναφορές είναι ψέματα και πως η PlatinumGames προσπαθεί να σώσει τη φήμη της. Πλέον θέλει να αφήσει το «αναθεματισμένο» παιχνίδι πίσω της και να κοιτάξει το μέλλον της στο θέατρο.
Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου όμως με ένα νέο tweet από την ηθοποιό, αφού η πίεση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που η ίδια προκάλεσε, ήταν τεράστια. Αναφέρει λοιπόν ότι:
Εν συντομία δεν παραδέχεται πως ότι ανέφερε ο Jason Schreier είναι ακριβές στο άρθρο του Bloomberg αλλά, κατά τα λεγόμενά της, οι διαφορές από τις αναφορές στο κείμενο διαφέρουν σε τεχνικότητες στα ποσά αμοιβής της ηθοποιού.
Οι αντιφάσεις όμως σε σχέση με ότι είχε αναφέρει στη σειρά βίντεο που σήκωσε στις 15 Οκτώβρη είναι μεγάλες και ο τρόπος διατύπωσης αφήνει τεράστιο περιθώριο παρερμηνείας για το ποσό, τη διαδικασία διαπραγμάτευσης της αμοιβής της όπως και τη συνεννόηση που προηγήθηκε με τον Hideki Kamiya λέγοντας πως η τελική του πρόταση ήταν τα τέσσερις χιλιάδες δολάρια χωρίς τα προηγούμενα ποσά που αναφέρθηκαν να προστίθενται στην τελική αμοιβή.
Μάλλον η Helena Taylor αντέδρασε υπερβολικά συναισθηματικά ή δε διάβασε το κείμενο του Bloomberg διότι με τη δεύτερη επεξήγηση που έκανε στο Twitter επιβεβαίωσε τα λεγόμενα του άρθρου.
Κάποια γενικά συμπεράσματα
Το φαινόμενο της ακυρωτικής κουλτούρας του διαδικτύου έχει πάρει τρομακτικές διαστάσεις. Πλέον το κάθε άτομο ή οργάνωση με ένα κοινό που τους ακολουθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ξεκινήσει ένα κυνήγι μαγισσών ενάντια σε κάποια άλλα άτομα ή οργανώσεις με διαφορετικές απόψεις, προσωπικές ή οικονομικές διαφορές με σκοπό την εξόντωση τους με ότι αυτό συνεπάγεται.
Προκαλώντας το λαϊκό αίσθημα για ψύλλου πήδημα με τον κόσμο (κι εδώ συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου) να παρασέρνεται συναισθηματικά κάνοντας στην άκρη κάθε λογική σκέψη και να ανεβαίνει σε ένα βαγόνι μίσους ή ενάρετης αλαζονείας, χωρίς να αντιλαμβάνεται την κάθε σκοπιμότητα που μπορεί να κρύβεται πίσω από μία τέτοια κινητοποίησή.
Η περίπτωση της Helena Taylor, ενώ φανερώνει ουσιαστικά προβλήματα στον κλάδο των ηθοποιών φωνής (με χαμηλά μεροκάματα και άλλες μορφές εκμετάλλευσης από τις μεγάλες εταιρίες), με τις ψεύτικες και ντροπιαστικές δηλώσεις αντί να αναδείξει το πρόβλημα δίνει πατήματα στην αντίπερα όχθη.
Ακόμα και με τους μισθούς που έχουν κλείσει μέσω του σωματείου τους οι Αμερικάνοι ηθοποιοί, τα ημερομίσθια είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με τα κέρδη που παράγουν τα παιχνίδια ούτε και έχουν τα αντίστοιχα δικαιώματα των ηθοποιών της τηλεόρασης και του κινηματογράφου.
Τα δεδομένα που έχουμε αυτή τη στιγμή δείχνουν πως η ηθοποιός Helena Taylor, εκμεταλλευόμενη μία κατάσταση μερικές εβδομάδες πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού, χρησιμοποίησε το κοινό αίσθημα για προσωπικούς της σκοπούς ενώ έβαλε μπροστά ένα σοβαρό εργασιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της.
Δε νομίζω να μάθουμε το πραγματικό κίνητρο που ώθησε την ηθοποιό να κάνει μία τέτοια κίνηση διότι έσπασε αρκετά νομικά φράγματα με αυτή της τη συμπεριφορά. Σίγουρα τελείωσε την καριέρα της ως ηθοποιός στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών, όχι ότι κατείχε και κάποιον άλλο ρόλο πέρα από της Bayonetta σε αυτή. Γενικά ρίσκαρε πάρα πολλά πράγματα χωρίς να δείχνει πως έχει κάποιο σοβαρό όφελος, αν πάρουμε το κομμάτι της προβολής.
Τι πραγματικά πιστεύω πως έγινε σε αυτή την περίπτωση
Να με συγχωρείτε εκ των προτέρων διότι τώρα θα προχωρήσω στο κομμάτι της υποθετικής συνωμοσιολογίας.
Πολλά από τα δεδομένα που έχουμε δε στέκουν λογικά. Δημιουργούνται απορίες που δεν απαντιούνται εύκολα. Όπως γιατί να κάνει αυτή την κίνηση η Hellena Taylor αφού δε θα έπαιρνε πίσω το ρόλο της Bayonetta, δε θα είχε επιπλέον οικονομικές απολαβές από την PlatinumGames και ταυτόχρονα θα της δημιουργούσε νομικά και επαγγελματικά προβλήματα όχι μόνο στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών.
Από την άλλη πλευρά συνήθως η Nintendo απαντά άμεσα και με καθοριστικές διαδικασίες σε νομικά ζητήματα, πόσο μάλλον όταν σπάνε συμβόλαια εχεμύθειας. Οι Νίντζα του Κιότο δεν παίζουν με αυτά τα θέματα κι όμως, όλως περιέργως, άφησαν μόνη την PlatinumGames να βγάλει το φίδι από την τρύπα.
Μήπως φάγαμε το fan bait που μας έστησε ένα σύστημα marketing αμάσητο;
Περιμένετε το δεύτερο μέρος του άρθρου που θα ανέβει στις 28/10 μέχρι τότε καλό διάβασμα.
Καλή συνέχεια!