To 9 Years of Shadows είναι από αυτά τα παιχνίδια που μας άφησαν με το στόμα ανοιχτό από την πρώτη στιγμή. Ανταποκρίνεται το αποτέλεσμα στις αρχικές εντυπώσεις;
Ένας κόσμος δίχως χρώμα
Μια φοβερή κατάρα μαστίζει τον κόσμο. Μια κατάρα που απομυζά το χρώμα, και συνάμα τη ζωή, από καθετί. Το μόνο που μένει πίσω είναι ένας κόσμος άχρωμος και γεμάτος απόγνωση. Κανένας δε γνωρίζει πώς προέκυψε αυτή η κατάρα, μόνο το γεγονός ότι σπέρνει θλίψη και θανατικό.
Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά τι είναι η ζωή δίχως χρώμα και μουσική; Αυτή ακριβώς είναι η ουσία πίσω από την ιστορία που παρουσιάζει το 9 Years of Shadow. Και, όταν θα δείτε πόσο αλλάζει ο κόσμος όταν ξαφνικά παίρνει χρώμα, θα καταλάβετε πόση σημασία έχει όλο αυτό όχι μόνο οπτικά αλλά και στη ζωντάνια που δίνει σε όλη την εμπειρία!
Πίσω στο θέμα μας όμως:
Οι γονείς της πρωταγωνίστριάς μας, της Europa, είναι ανάμεσα στα θύματα αυτής της κατάρας. Η ίδια όμως, παρόλη τη μιζέρια και την καταστροφή, άντεξε. Για 9 ολόκληρα χρόνια, ενάντια στις κακουχίες και τις αντιξοότητες, έμεινε δυνατή και ζωντανή. Αποφασισμένη να βρει την πηγή του κακού, κατέληξε σε ένα πελώριο κάστρο απ’ όπου λέγεται πως ξεκίνησε ο μαρασμός. Όποιος όμως μπαίνει, δεν ξαναβγαίνει από εκεί.
Η Europa δεν έχει τίποτα πλέον να χάσει και είναι αποφασισμένη να δώσει ένα τέλος σε όλα αυτά…
Πώς παίζεται το 9 Years of Shadows;
Θα μπορούσαμε να πούμε απλά «2D side-scrolling Metroidvania» αλλά, επειδή το είδος έχει τέτοιο όγκο από κυκλοφορίες τα τελευταία χρόνια, είναι εύκολο να το παρεξηγήσει ή να το παραβλέψει κανείς σαν άλλο ένα τέτοιο παιχνίδι.
Δώστε προσοχή όμως, γιατί αυτό που θα πούμε είναι άκρως σημαντικό και πρέπει να το υπογραμμίσουμε: To 9 Years of Shadows είναι ό,τι πιο κοντινό έχουμε παίξει στο θρυλικό Castlevania: Symphony of the Night τόσο όσον αφορά την αισθητική όσο και την αίσθηση που έχει. Ο τρόπος που «ρέει» η εντολή από τα δάχτυλά σας μέχρι την κίνηση της Europa επί της οθόνης είναι ίδιος κι απαράλλαχτος με το κλασικό Castlevania του PlayStation. Ο χειρισμός δηλαδή είναι άψογος και ανταποκρίνεται άριστα και άμεσα με αναζωογονητική φυσικότητα.
Φυσικά, ως είθισται, έχετε ένα τεράστιο χάρτη να ανακαλύψετε. Γεμάτο παγίδες, εχθρούς, εμπόδια και, το σημαντικότερο, τοίχους που σπάνε και κρύβουν πολύτιμα αντικείμενα που θα σας βοηθήσουν να δυναμώσετε! Η αξία τους είναι ανεκτίμητη αφού, αντίθετα με τα IGAvania (ή το Bloodstained: Ritual of the Night), εδώ δεν υπάρχουν RPG στοιχεία όπως level-up ή μενού για εξοπλισμό ή αμέτρητα αντικείμενα και αξεσουάρ.
Βλέπετε το παιχνίδι δανείζεται την ιδέα του φανταστικού Demon’s Crest αφού, στην πορεία, θα αποκτήσετε επιπλέον πανοπλίες που συνδέονται με στοιχεία της φύσης. Πανοπλίες που όχι μόνο προσφέρουν διαφορετικά elemental attributes στις επιθέσεις σας αλλά, επιπλέον, αλλάζουν το ρυθμό των combo attacks που έχετε στη διάθεσή σας.
Σα να μην έφταναν όμως όλα αυτά, όλες τους προσφέρουν μια επιπλέον δύναμη μεταμόρφωσης που ανοίγει ολοένα και περισσότερες δυνατότητες για κινητικότητα και εξερεύνηση. Το καλύτερο; Αντίθετα με το Demon’s Crest, δε χρειάζεται να σκαλίζετε διαρκώς τα μενού αφού αρκεί να πατήσετε L ή R για να κάνετε εναλλαγές μεταξύ κάθε πανοπλίας ανά πάσα στιγμή!
Έχω τη δύναμη!
Πέρα από την εξερεύνηση θα χρειαστεί να παλέψετε για τη ζωή σας. Ευτυχώς η μάχη είναι μια απολαυστική διαδικασία αφού θα κληθείτε να εκτελέσετε ένα φονικό μπαλέτο από επιθέσεις ακριβείας, backdashes και άλματα. Στην πορεία θα αντιμετωπίσετε εχθρούς που είναι ευάλωττοι σε κάποιο συγκεκριμένο στοιχείο, με το περίγραμμά τους να υποδηλώνει την αδυναμία τους.
Φυσικά δε μπορούν να λείπουν και τα bosses, που ποικίλουν από πελώρια θηρία μέχρι ανθρωπόμορφα όντα, τα οποία θα δοκιμάσουν όλες σας τις ικανότητες και θα απαιτήσουν να αξιοποιήσετε έξυπνα όλες σας τις δυνάμεις για να επιβιώσετε. Όλοι τους έχουν patterns που μπορείτε να αναγνωρίσετε και να εκμεταλλευτείτε, οπότε για κάθε σας Game Over θα ξέρετε πως ευθύνεστε μόνο εσείς και κανένας άλλος.
Πέρα από τις δικές σας δυνάμεις όμως έχετε στο πλευρό σας ένα λούτρινο αρκουδάκι, τον Apino. Είναι ένα πνευματάκι από φως που ελέγχετε με το δεξί stick πριν «πυροβολήσετε» με το ZR. Κάθε βολή απαιτεί μαγική ενέργεια (η μπλέ ράβδος στο πάνω μέρος της οθόνης) που ταυτόχρονα εκτελεί χρέη ασπίδας για σας. Αν αδειάσει εντελώς και χτυπηθείτε, τότε θα χάσετε ένα κόκκινο ρουμπίνι κι αν ξεμείνετε από κείνα… καληνύχτα!
Η μαγική σας ενέργεια ξαναγεμίζει χτυπώντας εχθρούς με το όπλο σας, αυτό όμως ισχύει μόνο αν δεν έχει αδειάσει εντελώς. Αν έχει αδειάσει θα πρέπει να τη γεμίσετε είτε πατώντας το ZR την κατάλληλη στιγμή (σαν το active reload του Synthetik ένα πράγμα), είτε κρατώντας το ZR πατημένο για να κάνετε λίγη ώρα αγκαλιά τον Apino.
Οι βολές του Apino, πέρα από μέθοδος επίθεσης, μπορούν να σπάσουν τους μαύρους κρυστάλλους που θα βρείτε διάσπαρτους στο κάστρο για να ανοίξετε ακόμη περισσότερες διόδους. Εννοείται βέβαια πως, στην πορεία, οι δυνάμεις του Apino θα εξελιχθούν κι αυτές για ακόμη περισσότερες δυνατότητες πλοήγησης και επίθεσης.
Έργο τέχνης
Αυτές είναι οι μόνες λέγεις που μπορούν να περιγράψουν επαρκώς τον οπτικό τομέα του 9 Years of Shadow. Όχι μόνο διαθέτει πραγματικά εκπληκτικό pixel art που συναγωνίζεται στα ίσα οποιοδήποτε IGAvania, αλλά η προσοχή που έχει δοθεί στην παραμικρή λεπτομέρεια είναι άξια συγχαρητηρίων. Η σκιά που αφήνει πίσω της η Europa, το ομαλότατο animation της ίδιας αλλά και του κάθε χαρακτήρα – από τα εντυπωσιακά bosses μέχρι τον πιο ασήμαντο εχθρό – που είναι άψογα ζυγισμένο (έχει δηλαδή το απαραίτητο βάρος για να αποδώσει σωστά κάθε κίνηση), τα γραφικά είναι απλά χάρμα οφθαλμών.
Τα εκτυφλωτικά οπτικά εφέ αλλά και οι μοντέρνες πινελιές, όπως φωτισμός ή πολύχρωμα 3D particles, εμπλουτίζουν ακόμα περισσότερο ένα ήδη εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Η όλη αισθητική είναι πραγματικά ξεχωριστή και διδάσκει σε παιχνίδια όπως το Metroid Dread (θα έρθει κι ώρα του για review) πώς να χτίσεις έναν ολοκαίνουριο κόσμο πατώντας σε γνώριμα μονοπάτια δίχως να γίνεσαι τετριμμένος. Το κερασάκι στην τούρτα είναι φυσικά το θαυμάσιο artwork που απλά δίνει ρέστα και ακροβατεί θαυμάσια ανάμεσα μεταξύ σέξι κα καλαίσθητου.
Κι όλα όσα γράψαμε για τα γραφικά ισχύουν άλλο τόσο για τον ήχο. Το παραμικρό εφέ ταιριάζει γάντι, από τα βήματα ως τα χτυπήματα και τους προειδοποιητικούς χτύπους όταν λιγοστεύει η μαγεία σας. Φυσικά δεν υπάρχει voice acting – αλλά δε μας έλειψε ιδιαίτερα, αφού αφήνει τη φαντασία μας να δουλέψει και να δώσει φωνή στους χαρακτήρες του τίτλου.
Η μουσική, από βετεράνους συνθέτες με ιστορία όπως τη Michiru Yamane ή το Norihiko Hibino (που εμφανίζονται ως NPCs και μέρος του side content), αποτελείται από αιθέριες και παραμυθένιες μελωδίες που δικαίως διαφημίζει η εταιρεία. Δυστυχώς δεν είναι όσο αξιομνημόνευτες θα θέλαμε, αλλά δίνουν τη δική τους πινελιά στο αριστουργηματικό presentation.
9 Years of Shadows – Φως στο σκοτάδι ή εφτά χρόνια φαγούρα;
Κάθε πτυχή του παιχνιδιού είναι άριστα σχεδιασμένη και είναι ένα παιχνίδι που μας πόρωσε όπως τα παλιά, καλά Castlevania που απολαμβάναμε στο GBA και το Nintendo DS αλλά με μερικές ολόφρεσκες ιδέες και κάποιες πανέξυπνες βελτιώσεις στη γνωστή και δοκιμασμένη συνταγή.
«Τότε πού είναι το πρόβλημα;»
Για αρχή, το παιχνίδι είναι μεν εθιστικότητατο και άψογα φτιαγμένο αλλά δεν έχει την πληθώρα του επιπλέον περιεχομένου που περιμένουμε από τέτοια παιχνίδια μετά τον τερματισμό. Είναι δηλαδή ένα καταπληκτικό playthrough που θα σας πάρει περίπου 6-7 ώρες για το 100% και αυτό ήταν.
Το μεγαλύτερο θέμα όμως εντοπίζεται σε παραβλέψεις ή κάποιες πτυχές τεχνικής φύσεως. Για αρχή, δεν υπάρχει τρόπος να κάνετε skip διαλόγους, όπως αυτούς που προηγούνται κάποιας μάχης με bosses – κάτι που, αργά ή γρήγορα, σίγουρα θα σας εκνευρίσει. Ύστερα παρατηρήσαμε μερικά οπτικά glitches στα εφέ της φωτιάς που δε απεικονίζονται σωστά αφού παρουσιάζονται ως μοβ τετράγωνα επί της οθόνης.
Παρατηρήσαμε επίσης πως υπάρχουν κάποια scripted σημεία που μπορείτε να «σπάσετε» και να μην τα φορτώσει σωστά το παιχνίδι αλλά, ευτυχώς, δεν οδηγούν σε πιθανά soft locks, όπως σε κάποια πρόσφατα Metroid φερ’ ειπείν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι η τελική, κρυφή, boss battle. Μετά από τον κόπο να κάνετε όλα τα side quests θα φτάσετε στην πηγή, αλλά δε θα πιείτε νερό.
Γιατί;
Γιατί είναι ζόρικη μάχη, επιπέδου Demon’s Crest, αλλά κυρίως γιατί εκεί το framerate αποφασίζει να καταρρεύσει ολοκληρωτικά – σε σημείο που επηρεάζει ακόμα και την απόκριση του χειρισμού.
Ξέρουμε ότι αυτά είναι θέματα που διορθώνονται με patches αλλά, μετά από επικοινωνία μας με την εκδότρια, δεν είχαμε νεότερα επί του θέματος οπότε πρέπει να ξέρετε ακριβώς τι σας περιμένει αν αγοράσετε το παιχνίδι αυτή τη στιγμή στο eShop.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: 2D Metroidvania
- Εκδότης: Freedom Games
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Halberd Studios
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης είναι μια ευγενική προσφορά της Freedom Games