Πάνε 7 χρόνια από τότε που παρουσιάσαμε το Q.U.B.E. για πρώτη φορά, στα πρώτα βήματα του NintendoNext. Έκτοτε περάσαμε από το WiiU στην εποχή του Switch, κάποιες αξίες όμως παραμένουν ανεξίτηλες!
Σενάριο
Η πλοκή, για όσους είχαν την τύχη να δοκιμάσουν το μοναδικό αυτό παιχνίδι στην αρχική του μορφή ή στην Director’s Cut που είδαμε στο WiiU, παραμένει ως έχει, δίχως ιδιαίτερες αλλαγές.
Ξυπνάτε μέσα σε ένα κατάλευκο τοπίο, δίχως αίσθηση του πού ακριβώς βρίσκεστε και γιατί. Γνωρίζετε μόνο όσα σας λέει η καθησυχαστική φωνή της κοσμοναύτη Nowak που επικοινωνεί μαζί σας από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό: Ότι είστε παγιδευμένοι μέσα σε μια κυβική κατασκευή η οποία κατευθύνεται απειλητικά προς τη Γη.
Κάθε προσπάθεια να αναχαιτιστεί απέτυχε, οπότε οι αρχές έκριναν απαραίτητο να τηλεμεταφέρουν κάποιους γενναίους ανθρωπους στο εσωτερικό του, με την ελπίδα να βρεθεί μια λύση πριν να είναι πολύ αργά. Δυστυχώς η τροχιά που ακολουθεί ο ΔΔΣ σημαίνει ότι η επαφή σας με τη Nowak είναι διακεκομμένη και δεν έχετε τρόπο να της απαντήσετε.
Και κάπως έτσι ξεκινά ένα ταξίδι μέσα σε ένα σουρεαλιστικό περιβάλλον, που θυμίζει κάτι από τη σειρά ταινιών Cube, όπου προσπαθείτε να βρείτε όχι μόνο ένα τρόπο να σώσετε τον κόσμο, αλλά να θυμηθείτε ποιος είστε (η διαδικασία της τηλεμεταφοράς είχε επιπτώσεις στο μνημονικό του πρωταγωνιστή) και να καταφέρετε να διαφύγετε.
Δημουργική σκέψη στο τετράγωνο
Παίζετε από προοπτική πρώτου προσώπου και κινείστε μέσα σε ένα λαβύρινθο ο οποίος σας επιφυλάσσει κάθε είδους σπαζοκεφαλιά – από την πιο απλή μέχρι την πιο εφευρετική (ή διαβολική, ανάλογα με την προοπτική σας).
Η στολή σας έχει τη δυνατότητα να αλληλεπιδρά με μερικούς κύβους οι οποίοι υπάρχουν διάσπαρτοι μέσα στα διάφορα puzzle rooms. Κάθε κύβος ξεχωρίζει επειδή είναι η μόνη πινελιά χρώματος μέσα σε ένα κατάλευκο (ή, αργότερα, κατάμαυρο) φόντο. Το χρώμα που έχει κάθε κύβος υποδηλώνει και τις ιδιότητες που παρουσιάζει. Οι κόκκινοι κύβοι επεκτείνονται και μαζέυονται μέσα από τοίχους. Οι μπλε κύβοι λειτουργούν σαν ελατήρια και ούτω καθ’ εξής.
Άλλες φορές θα βρείτε panels με ξεχωριστές ιδιότητες, όπως μαγνητισμό (που προσελκύει κάποια μπλοκ), ένα μοβ βέλος που περιστρέφει ένα κομμάτι της αίθουσας ή ένα πλήκτρο “play” το οποίο απελευθερώνει μια μπάλα η οποία ακολουθεί τους νόμους της φυσικής με εσάς να πρέπει να τη «βοηθήσετε» να κυλήσει μέχρι το στόχο της.
Φυσικά, τα πράγματα ποτέ δεν είναι απλά και, στην πορεία, το παιχνίδι θα σας φέρνει αντιμέτωπους σε ολοένα και πιο δημιουργικούς γρίφους που θα κάνουν ακόμα και τα πιο απαιτητικά shrines του Breath of the Wild να φαντάζουν απλές οδοντόκρεμες.
Μιλάμε για περίπλοκες κατασκευές που αποτελούνται από πολλά κινούμενα και αλληλένδετα μέρη, τα οποία θα απαιτήσουν όχι μόνο προνοητικότητα, ακρίβεια στην εκτέλεση αλλά και συντονισμό των κινήσεών σας.
Όπως είπαμε και στην περίπτωση του Director’s Cut, το βασικό παιχνίδι θα σας πάρει από 4 μέχρι 6 ώρες (ίσως και παραπάνω αν δυσκολευτείτε με κάποιο περίπλοκο κομμάτι). Το ευτύχημα όμως, και αυτό που προσθέτει επιπλέον αξία στην επετειακή αυτή έκδοση, είναι το επιπλέον κεφάλαιο που προσθέτει άλλες τόσες ώρες ενασχόλησης και απευθύνεται σε δυνατούς λύτες!
Με λίγα λόγια, έχει μπόλικο «ψωμί» χωρίς όμως ποτέ να φτάνει σε σημείο να καταντά κουραστικό.
Κυβισμός
Όσον αφορά την αισθητική, το Q.U.B.E. παραμένει σε ύφος μινιμαλιστικό, λιτό και απέριττο. Βλέποντας τις χρωματικές επιλογές θα λέγαμε πως είναι το άκρο αντίθετο σε σχέση με κάτι σαν το (παρεμφερές όσον αφορά το είδος) Faraday Protocol που παρουσιάσαμε εδώ.
Δηλαδή λευκά παρασκήνια, τουλάχιστον στα πρώτα βήματα, που δημιουργούν έντονες και ξεχωριστές αντιθέσεις με τα διάφορα στοιχεία του περιβάλλοντος που μπορείτε να αλληλεπιδράσετε. Ίσως αυτό το αποστειρωμένο λευκό είναι που έκανε πολλούς να κάνουν παραλληλισμούς με τα Portal, αλλά εμάς μας έφερε στο νου την ταινία Cube 2: Hypercube (πράγμα που μόνο καλό το λες).
Δυστυχώς στον τεχνικό τομέα έχουμε μερικά προβλήματα και γι’ αυτό θα λέγαμε ευθύνεται εν μέρει και η επιλογή να «χτιστεί» το νέο αυτό remaster στην Unreal Engine 4. Τα γραφικά είναι, από τεχνικής φύσεως, όντως ανανεωμένα με πλουσιότερους shaders και διάφορα πιο εξελιγμένα εφέ σε σχέση με τη Director’s Cut edition του WiiU αλλά, παρ’ όλα αυτά, μην περιμένετε όλα αυτά που θα απολαύσουν όσοι θα παίξουν το παιχνίδι σε πιο δυνατές πλατφόρμες – όχι ότι είναι και απαραίτητα τα «στολίδια» των γραφικών σε ένα τέτοιο παιχνίδι εδώ που τα λέμε.
Εκεί όμως που στο WiiU είχαμε θεματάκια με το framerate, που ήταν κολλημένο στα 30 παρόλη την απλότητα της εικόνας, εδώ συμβαίνει κάτι άλλο. Παραδόξως, το 2015 είχαμε πει ότι αν το παιχνίδι έτρεχε σε ανάλυση 480p δε θα φάνταζε παράταιρο στο Wii αλλά δεν περιμέναμε εκεί στην Toxic Games να το εκλάβουν αυτό ως προτροπή! Βλέπετε, η ανάλυση της εικόνας είναι σοκαριστικά χαμηλή με αποτέλεσμα τα γραφικά να μοιάζουν σα μουτζούρες επί της οθόνης. Αυτό σημαίνει, φυσικά, ότι τα screenshots που θα βρείτε στο eShop είναι απατηλά (bullshots δηλαδή) και μπορείτε να καταλάβετε με την πρώτη ματιά ποια στιγμιότυπα προέρχονται από την κονσόλα μας και ποια από το eShop!
Ο ήχος και η μουσική από την άλλη κυμαίνονται σε αποδεκτό επίπεδο, με αιθέριες και μυστηριώδεις μελωδίες που συνοδεύουν πολύ όμορφα όλο το ταξίδι σας…
Οι ηθοποιοί που υποδύονται τους χαρακτήρες που επικοινωνούν μαζί σας κάνουν αρκετά καλή δουλειά οπότε ηχητικά ο τίτλος κρίνεται αρκούντως ικανοποιητικός αλλά όχι κάτι παραπάνω, αφού δεν υπάρχει καν surround ήχος.
Q.U.B.E. 10th Anniversary – Διασκέδαση στον κύβο ή μήπως να το κλείσουμε στο κουτί του;
Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε πως αξίζει, παρόλο που τα χρόνια αλλά και οι τεχνικοί περιορισμοί της Switch version ξεθώριασαν την αλλοτινή του αίγλη.
Ακόμη κι έτσι όμως, θα πρέπει να πούμε πως παραμένει ένα από τα πιο δημιουργικά και έξυπνα first-person puzzle games που έχουμε παίξει, με τη διαφορά πως στα 10 χρόνια που μεσολάβησαν από την παρθενική του εμφάνιση ο ανταγωνισμός έχει γίνει πολύ πιο σκληρός.
Κάτι ενδιαφέρον είναι η επιλογή να παίξετε το παιχνίδι με το πρωτότυπο ή το director’s cut soundtrack, με την πρώτη επιλογή να αφαιρεί παντελώς τα story στοιχεία χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα παίξετε όντως το πρωτότυπο παιχνίδι. Κρίμα, γιατί θα θέλαμε να δούμε τις διαφορές μεταξύ των εκδόσεων.
Είναι επίσης κρίμα που, ενώ υπήρχαν υπόνοιες για ένα πολύ μεγάλο μυστήριο ή, τουλάχιστον, ένα διακλαδούμενο μονοπάτι (η κάποια εναλλακτική κατάληξη στην πλοκή τέλος πάντων) το τελικό αποτέλεσμα, κατά τη γνώμη μας πάντα, αποδείχθηκε πολύ πεζό.
Μπορεί να ακουγόμαστε ιδιαίτερα επικριτικοί, αλλά θέλουμε να υπογραμμίσουμε κάποια στοιχεία που μας προβλημάτισαν για να μπορείτε έτσι κι εσείς να προβείτε σε μια αγορά γνωρίζοντας τι σας περιμένει. Αν λοιπόν μπορείτε να παραβλέψετε τα ψεγάδια του ή αν τα θεματάκια που είχαμε εμείς σας φαίνονται ανούσια προσθέστε ένα 2.0 στην τελική βαθμολογία.
Εν πάσει περιπτώσει όμως, για άλλη μια φορά το συστήνουμε σίγουρα στους λάτρεις των puzzle games αν και, σε τελική ανάλυση, θα σας προτείναμε να το προτιμήσετε σε κάποια άλλη πλατφόρμα αν έχετε αυτή τη δυνατότητα.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: First-Person / Puzzle
- Εκδότης: Toxic Games
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Toxic Games
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίκτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης ήταν μια ευγενική προσφορά της Toxic Games