Το Vagante είναι άλλο ένα φιλόδοξο roguelike που προσπαθεί να ξεχωρίσει μέσα στην, πυκνοκατοικημένη πλέον, θάλασσα του είδους. Θα τα καταφέρει;
Σενάριο
Η πλοκή, όπως και τα περισσότερα στοιχεία του παιχνιδιού, είναι μια επιστροφή σε μια άλλη εποχή. Για να έχουμε κάτι να πούμε, θα παραθέσουμε την επίσημη περιγραφή της ιστορίας όπως παρουσιάζεται στο eShop, αφού μέσα στο παιχνίδι δε μαθαίνουμε κουβέντα παραπάνω:
Το Vagante είναι μια περιπέτεια που διαδραμτίζεται σε έναν dark fantasy κόσμο γεμάτο τέρατα, δαίμονες και απατεώνες. Παρόλους τους κινδύνους, οι τυχοδιώκτες συχνά ταξιδεύουν στις αφιλίξενες αυτές περιοχές αναζητώντας υστεροφημία, πλούτη και δύναμη.
Μια πρόσφατη φήμη λέει πως μια σπηλιά στο τέλος του δάσους κρύβει ανείπωτους θησαυρούς. Παρόλο που μια παράτολμη ομάδα από τυχοδιώκτες ήδη έχει μπει στο σπήλαιο, κανείς τους δεν επέστρεψε. Το γεγονός αυτό όμως, αλλά και ο κίνδυνος δεν εμποδίζει το δικό σας καραβάνι από τη δική του εκστρατεία…
Όλο το setup, αλλά και όλο το παιχνίδι ακολουθούν μια συνταγή που έχουμε ξαναδεί δεκαετίες πριν. Είναι η πεμπτουσία του τι σήμαινε Dungeons & Dragons τους καιρούς της 2ης και (σε μικρότερο βαθμό) της 3ης έκδοσης όχι μόνο σε επίσημες tabletop περιπέτειες, αλλά και στα πάμπολλα videogames που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή.
Το Vagante λοιπόν σίγουρα έχει τις σωστές επιρροές για ένα roguelike, όπου ο κίνδυνος παραμονεύει σε κάθε βήμα και ο θάνατος σημαίνει νέο χαρακτήρα και «φτου κι απ’ την αρχή». Μπορεί όμως το Vagante να ανταποκριθεί στην ποιότητα και την αίσθηση των κλασικών D&D adventures ή μήπως είναι επιφανειακές αυτές οι ομοιότητες; Ώρα να το ανακαλύψουμε:
Gameplay – Η πεμπτουσία του dungeon crawling σε δύο διαστάσεις
Το Vagante λοιπόν είναι ένα 2D action/platformer με τυχαία παραγόμενο χάρτη κάθε φορά που ξεκινάτε ένα καινούριο χαρακτήρα σε τέσσερα διαφορετικά περιβάλλοντα, καθένα με τη δική του αισθητική.
Σε κάθε περιβάλλον σας περιμένουν διαφορετικοί εχθροί, παγίδες και κίνδυνοι που μπορούν να θέσουν τον χαρακτήρα σας στον τάφο πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο φαντάζεστε. Αυτή είναι άλλωστε και η ομορφιά ενός roguelike: Εφόσον ο χάρτης είναι τυχαίος κάθε φορά, το ίδιο ισχύει και για τις θέσεις οτιδήποτε μπορεί να σας σκοτώσει αλλά και να σας βοηθήσει. Συνήθως η μόνη βοήθεια που έχετε είναι η εμπειρία που αποκτάτε ως παίκτης μετά από κάθε κακοτοπιά, οπότε σε βάθος χρόνου ξέρετε πώς να αντιμετωπίσετε το κάθε εμπόδιο. Ετοιμαστείτε λοιπόν για μπόλικο trial and error όσο μαθαίνετε δια πυρός και σιδήρου.
Θα πρέπει λοιπόν να αποφασίσετε από μόνοι σας αν σας ελκύει ως ιδέα το ατελείωτο πηγαίο gameplay ή αν είστε από αυτούς που προτιμούν ένα rollercoaster game: Ένα παιχνίδι δηλαδή όπου οι δημιουργοί σας παίρνουν από το χεράκι για να δείτε τα αξιοθέατα, όπου όμως κάθε διαδρομή παραμένει η ίδια.
Στην παρούσα περίπτωση, ξεκινάτε διαλέγοντας μία από τις τρεις κλάσεις (Πολεμιστής, Μάγος και Κλέφτης) με άλλες δύο να σας περιμένουν να τις ξεκλειδώσετε στην πορεία. Αυτή η επιλογή σας θα κρίνει τα talent trees που έχετε στη διάθεσή σας και, κατ’ επέκτασιν, τον τρόπο που παίζετε το παιχνίδι.
Όσο εξερευνείτε κάθε περιοχή θα βρείτε σεντούκια με επιπλέον loot, μαγαζάτορες που ανταλλάζουν το χρυσάφι που μαζεύετε από τα κουφάρια των τεράτων με πολύτιμα αντικείμενα και όπλα, αλλά χρήσιμα αντικείμενα (όπως αμόνια) που θα πρέπει να ανακαλύψετε μόνοι σας πώς λειτουργούν.
Ο χειρισμός που ανταποκρίνεται άμεσα, ενώ εντύπωση μας έκανε ο έξυπνος σχεδιασμός των μενού όσον αφορά τη διαχείριση του inventory αλλά και των στατιστικών σας.
Μηχανισμοί
Όλα λειτουργούν όπως θα περιμένατε σε ένα 2D action platformer. Τρέχετε, πηδάτε κι εξερευνείτε ένα χάρτη όσο ψάχνετε την έξοδο για το επόμενο, βαθύτερο επίπεδο.
Η υγεία σας είναι το πολυτιμότερο αγαθό σας, καθώς οι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να την αναπληρώσετε είναι απειροελάχιστοι. Ο πιο συχνή μέθοδος που θα αναπληρώσετε την υγεία είναι στα λιγοστά bonfires που θα βρείτε (à la Dark Souls). Ακόμη κι εκεί όμως θα γεμίσετε μόλις 20HP, οπότε αντιλαμβάνεστε πως θα είστε ξεβράκωτοι στα αγγούρια αν δεν προσέχετε… ή αν πέσετε πάνω σε κανέναν εχθρό-απάτη χωρίς να έχετε τον απαραίτητο οπλισμό. Στα ίδια σημεία μπορείτε να κάνετε save and quit αν πρέπει να σταματήσετε να παίζετε για να συνεχίσετε τη βαρετή σας καθημερινότητα.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να κάνουμε στο σύστημα μαγείας που λειτουργεί με βάση τους κανόνες του D&D (αλλά όχι κατά γράμμα). Κάθε ξόρκι το βρίσκετε σε περγαμηνές και μπορεί να το εκτελέσει οποιαδήποτε κλάση. Οι μάγοι όμως μπορούν, λόγω έμφασης στο INT (ευφυία) να τα χρησιμοποιήσουν περισσότερες φορές και πολύ πιο αποτελεσματικά.
Οι επιρροές όμως του D&D δε σταματούν εδώ: Όλα τα αντικείμενα που θα βρείτε είναι πάντα unidientified, δηλαδή δεν έχετε ιδέα τι είδους επιπλέον ιδιότητες μπορεί να έχουν αν δεν τα κάνετε identify… ή μπορείτε απλά να τα φορέσετε με συχνά ξεκαρδιστικά αποτελέσματα.
Οι παγίδες βρίσκονται παντού και θα πρέπει να γίνετε αετομάτηδες για να μάθετε να τις ξεχωρίζετε αν δε θέλετε να μοιάζετε με σκαντζόχοιρο. Το καλύτερο είναι πως οι παγίδες επηρεάζουν και τους εχθρούς σας, οπότε τοποθετηθείτε κατάλληλα!
Οπτικοακουστικός τομέας
Τα γραφικά του Vagante μας άφησαν, περιέργως, ευχαριστημένους. Το pixel art είναι σε γενικές γραμμές πολύ όμορφο παρά την έλλειψη ποικιλίας στο περιβάλλον, που είναι κατά κύριο λόγο, σπηλαιώδες. Ως εκ τούτου είναι σκοτεινό και τείνει να επαναλαμβάνεται. Τα animations αλλά και το artwork είναι θαυμάσια και μας θύμισαν λίγο από Final Fantasy Tactics.
Κάτι πολύ σημαντικό, που επιτέλους βλέπουμε σε παιχνίδι του είδους, είναι η δυνατότητα να επιλέξετε το zoom in της. Καίριας σημασίας αν παίζετε σε τηλεόραση και σε λογική απόσταση. Αν πάλι είστε από αυτούς που αρέσκονται να αγγίζουν το πάνελ με τη μύτη τους, τότε μπορείτε να απολαύσετε το μέγιστο zoom out και να απολαύσετε τα γραφικά για μυρμήγκια.
Το UI είναι μικρό, αλλά δεν περνάει τα όρια του δυσανάγνωστου. Μάλιστα, όσοι παίζετε φορητά μπορείτε να μεγαλώσετε το UI για να μη χρειάζεται να βγάλετε τα μάτια σας προσπαθώντας να διαβάσετε τι γράφει.
Ο ήχος, από την άλλη, μας έκανε ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη από τα γραφικά. Τα εφέ είναι αξιόλογα και κάνουν τη δουλειά τους περίφημα, αλλά είναι οι μελωδίες που κλέβουν την παράσταση. Είναι πραγματικά πολύ όμορφες, πολύ καλύτερες απ’ ότι περιμέναμε και ήταν ένας επιπλέον λόγος να κάνουμε άλλο ένα ξεκίνημα μετά το άδοξο τέλος ενός χαρακτήρα μας.
Παγίδες στα σκοτάδια
Είναι όμως ολα ρόδινα στον κόσμο του Vagante;
Όχι ακριβώς.
Η παντελής απουσία καθοδήγησης δεν βοηθάει την κατάσταση, ειδικά όταν το παιχνίδι έχει τόσο πολλά γρανάζια που κινούνται παρασκηνιακά με τους μηχανισμούς που για να ξέρετε πώς λειτουργεί το οτιδήποτε θα πρέπει είτε να παρακολουθούσατε την πολυετή ανάπτυξη του τίτλου από κοντά ή να έχετε ένα wiki ανά χείρας. Σίγουρα δεν είναι και ό,τι καλύτερο.
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα που έχουμε με το παιχνίδι είναι η έλλειψη οποιουδήποτε permament upgrade που να διευκολύνει μεταγενέστερα runs. Παιχνίδια όπως το Darkest Dungeon προσφέρουν μεθόδους να βελτιώσετε την κατάστασή σας, ακόμη και μετά από μια αποτυχημένη εξόρμηση. Το μόνο που προσφέρει το Vagante, από την άλλη, είναι ένα σύστημα από unlockable modifiers (backgrounds στην περίπτωση του Vagante) που λειτουργούν ακριβώς όπως τα κρυφά modes του Castlevania: Circle of the Moon.
Προσφέρουν μεν replayability για τους μαζοχιστές, αλλά όσοι θέλουν κάτι πιο χειροπιαστό για τους κόπους τους δε θα μείνουν ικανοποιημένοι.
Τέλος, η ήδη αυξημένη δυσκολία του τίτλου εκτοξεύεται απότομα ακόμη πιο ψηλά στο δεύτερο μισό του. Το αποτέλεσμα είναι πολύς χαμένος χρόνος για το τίποτα, συχνά για μηδενική ανταμοιβή, καθώς όπως είπαμε το παιχνίδι δεν προσφέρει κάτι που να μπορείτε να κρατήσετε σε επόμενο run μετά από μια άδικη κατάληξη.
Vagante – Επιτυχημένος μισθοφόρος ή τυχάρπαστος τυχοδιώκτης;
Roguelikes λοιπόν υπάρχουν πολλά, ακόμα και στο Switch. Τόσο πολλά που ακόμη κι εμείς έχουμε παρουσιάσει δύο: Το εκπληκτικό Darkest Dungeon (που αναφέραμε νωρίτερα) και το Residual.
Το Vagante είναι σίγουρα απολαυστικό και άκρως εθιστικό, προσφέρει δράση, συγκινήσεις και το διασκεδάσαμε αρκετά. Προσφέρει επίσης δυνατότητες multiplayer διαδικτυακά (μέσω Switch Online) αλλά και τοπικό συνεργατικό, που όχι μόνο wireless, αλλά και με έως και τέσσερις παίκτες στην ίδια οθόνη!
Παρόλα αυτά, έχει μερικές ελλείψεις που θα μπορούσαν ίσως σε βάθος χρόνου να διορθωθούν. Η δημιουργός ομάδα άλλωστε έχει επιδείξει υποδειγματικό ζήλο μετά από εννιά χρόνια (!) ανάπτυξης οπότε πιστεύουμε πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Από την άλλη, ο κυνικός μέσα μας λέει πως μετά από τόσα χρόνια μάλλον πρόκειται για σχεδιαστικές επιλογές.
Σε τελική ανάλυση λοιπόν, παρόλο που δεν είναι το καλύτερο παιχνίδι του είδους, το προτείνουμε ανεπιφύλακτα σε λάτρεις της πρόκλησης και της υπέρμετρης δυσκολίας, αλλά και τους νοσταλγούς των παλιών, καλών καιρών. Οι νεότεροι και όσοι δεν έχετε την απαιτούμενη ιδιοσυγκρασία ίσως καλύτερα να προσανατολιστείτε αλλού.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: 2D Action / Platform / Roguelite / RPG
- Εκδότης: Blitworks
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Nuke Nine
- Διάθεση: Ψηφιακή από το Nintendo eShop
- Παίχτες: 1-4 (Τοπικά ή μέσω Switch Online)
- Online στοιχεία: Cloud Saves, Online Multiplayer
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας
- Ο κωδικός της παρουσίασης είναι μια ευγενική προσφορά της Blitworks