Οι επανεκδόσεις και τα remakes παλιότερων τίτλων είναι συνηθισμένο φαινόμενο στο Switch και, πριν μερικά χρόνια, το Link’s Awakening ήταν από τα πιο πολυαναμενόμενα. Άξιζε τον κόπο;
Εισαγωγικά
Όπως και να το δει κανείς το Legend of Zelda: Link’s Awakening, όταν κυκλοφόρησε αρχικά στο Game Boy το 1993, ήταν απλά εντυπωσιακό. Όχι μόνο ήταν μια καταπληκτική μετατροπή των μηχανισμών που είχαμε δει στο παιχνίδι του SNES ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά ήταν κι ένα μαγευτικό ταξίδι σε ένα άγνωστο κόσμο, πέρα από τα στενά όρια της Hyrule – κάτι που ακόμη και σήμερα η σειρά Zelda τολμά να κάνει πολύ σπάνια.
Είτε το παίξατε στο Game Boy…
…το παιχνίδι σίγουρα θα σας έμεινε αξέχαστο. Ένα παιχνίδι-διαμάντι για τα δεδομένα του αρχικού Game Boy λοιπόν, που δέχθηκε ένα remaster λίγα μόλις χρόνια αργότερα στο Game Boy Color. Ένα Deluxe remaster που έδωσε χρώμα στο γκρίζο κόσμο του και το εμπλούτισε λίγο παραπάνω εδώ κι εκεί.
Μπορεί όμως ένα 8-μπιτο παιχνίδι να σταθεί στα πόδια του μια εικοσαετία αργότερα; Για να δούμε:
Η περιπέτεια ξεκινά…
…Με κάτι (σχεδόν) ανήκουστο για τα Zelda της ίδιας της Nintendo μέχρι και σήμερα:
Για να παραθέσουμε το πρωτότυπο βιβλίο οδηγιών, μετά τη νίκη του επί του Ganon στο Legend of Zelda: A Link to the Past, ο ήρωάς μας εκπλήρωσε την προφητεία και η ειρήνη επέστρεψε στη γη της Hyrule. Ο λαός όμως παρέμεινε ανήσυχος, με πολλούς να αναρωτιούνται ποιο νέο κακό θα προκύψει από τις στάχτες του Ganon.
Ως άγρυπνος φρουρός της χώρας, ο Link αποφάσισε να κινήσει για ένα ταξίδι μακριά από την πατρίδα αναζητώντας διαφώτιση, σοφία και περισσότερα εφόδια για να είναι σωστά προετοιμασμένος όταν έρθει η επόμενη απειλή. Έτσι κι έγινε. Μήνες και μήνες πέρασαν με το Link να υπομένει τις δυσκολίες της ξενιτιάς.
Το μακρύ ταξίδι όμως απέφερε καρπούς και ο Link πήρε επιτέλους το δρόμο της επιστροφής, με τη θαλάσσια αύρα να δροσίζει το πρόσωπό του από το κατάστρωμα του πλοίου του.
Μια τρομερή φουρτούνα τον χτύπησε καταμεσής της θάλασσας και, παρόλες τις τολμηρές του προσπάθειες, ένας κεραυνός χτύπησε μεσίστια το καράβι και το έκανε ροκανίδια. Ο κόσμος βυθίστηκε στο σκοτάδι, όσο το αναίσθητο κορμί του Link παρασερνόταν στα βάθη.
Μια φωνή όμως τον επανέφερε από τον παγερό ζόφο λέγοντάς του:
«Θα γίνεις καλά! Τι ανακούφιση…»
Ήταν η φωνή της Πριγκίπισσας Zelda!
Ένας θαυμαστός νέος κόσμος
Η περιπέτεια ξεκινά με εσάς εντελώς άοπλους να συνέρχεστε από τη σκοτοδίνη του παρολίγον πνιγμού σε ένα κρεβάτι.
Ναυαγημένοι σε ένα άγνωστο τόπο, σύντομα θα μάθετε ότι βρίσκεστε στη νήσο Koholint και το σπαθί σας είναι ακόμα στην ακτή όπου ξεβράστηκε. Τα πρώτα βήματα είναι αβέβαια…
Από την αρχή και τα πρώτα σας βήματα στο Mabe Village θα ανακαλύψετε πολλές ανεξήγητες νότες στο αλλόκοτο νησί. Από τους εκκεντρικούς κατοίκους, όπως τον παντογνώστη παππού που σας μιλάει μόνο μέσω τηλεφώνου, μέχρι το μυστηριώδη βωμό του ύπνου και το “trendy game”…
…είναι φανερό πως το Koholint είναι ένας τόπος τελείως σουρεαλιστικός.
Σήμα κατατεθέν του νησιού είναι, φυσικά, το όρος Tamaranch με το γιγάντιο αυγό στην κορυφή. Ένα αυγό που, σύμφωνα με τις δοξασίες του νησιού, μέσα του κοιμάται το θρυλικό Wind Fish και που μπορεί να ξυπνήσει μόνο με τη μουσική των Σειρήνων.
Αναζητώντας απάντηση στα μυστήρια που περιβάλλουν το νησί θα ταξιδέψετε σε μαγεμένα δάση, στοιχειωμένα νεκροταφεία, θα κολυμπήσετε σε θάλασσες για να μιλήσετε σε γοργόνες, θα εισβάλλετε σε ένα κάστρο με τη βοήθεια… μαϊμούδων (ναι, σοβαρά) και θα κατεβείτε καταρράκτες καβάλα σε μια σχεδία! Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για ένα κόσμο έναν κόσμο που είναι τόσο παράξενος κι όμως τόσο συνεκτικός!
Καινοτομίες
Το Link’s Awakening έκανε μερικές πρωτοποριακές προσθήκες στη ροή της δράσης. Προσθήκες που καθιερώθηκαν για πολλές γενιές στα παιχνίδια Zelda, αρχής γενομένης από την ακολουθία ανταλλαγών που κάνετε από χαρακτήρα σε χαρακτήρα…
Η σοφή κουκουβάγια που σας καθοδηγεί στα επόμενα βήματα της περιπέτειας έκανε εδώ την πρώτη της εμφάνιση ενώ ορισμένες φορές το παιχνίδι λαμβάνει πλάγια προοπτική για να αποδώσει καλύτερα το χώρο και να κάνει μια αναφορά στις εποχές του Zelda II.
Η ασπίδα-καθρέφτης και η οκαρίνα που σας επιτρέπει να παίζετε μελωδίες με μαγικές δυνάμεις έκαναν εδώ την πρώτη τους εμφάνιση, μαζί με το ψάρεμα και πολλές ακόμη δραστηριότητες.
Επιπλέον, να αναφέρουμε πως μπορείτε ακόμα να κλέψετε αντικείμενα από το μαγαζί του χωριού, αλλά θα το πληρώσετε ακριβά…
Φυσικά, στο επίκεντρο βρίσκονται τα 8 σε αριθμό dungeons τα οποία, πιστά στην ως τότε παράδοση, διαθέτουν ένα χάρτη που σχετίζεται με την ονομασία τους.
Σε καθένα σας περιμένουν μερικές έξυπνες προκλήσεις που θα δοκιμάσουν την οξυδέρκειά σας, αλλά και εχθροί που θα προσπαθήσουν να σας πάνε μια βόλτα μέχρι τα κυπαρισσάκια. Φυσικά, δε μπορούν να λείπουν οι πελώριοι αρχηγοί και τα απαραίτητα mini-bosses που φρουρούν τα μουσικά όργανα των Σειρήνων!
Στο Link’s Awakening είδαμε για πρώτη φορά τον ήρωα να κάνει άλματα κατά βούληση (άκουσον, άκουσον!), και ήταν από τις τελευταίες φορές που παιχνίδι Zelda έδωσε στον παίκτη μαγικά αντικείμενα ή τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί μαγεία γενικότερα.
Τόσο μπροστά ήταν για την εποχή του το παιχνίδι που, όταν η Nintendo συνεργάστηκε με την Capcom για να μας φέρουν τα Oracle of Seasons και Oracle of Ages, πολύ λίγα ήταν τα πράγματα που άλλαξαν.
Ένα παλιό παιχνίδι για τη νέα γενιά
Εμφανώς, το άλμα από το Game Boy στο Switch είναι τεράστιο…
Για αρχή, τα ολοκαίνουρια 3D γραφικά κάνουν το παιχνίδι, με την υπερυψωμένη προοπτική του, να μοιάζει με τον ξάδερφο του Animal Crossing: New Horizons! Αυτό μεταφράζεται σε πεντακάθαρη εικόνα, εντυπωσιακά ειδικά εφέ όπως καπνό, εκρήξεις, φωτιές, φωτισμό και όχι μόνο, ενώ μπορείτε να σκάψετε παντού με το κατάλληλο εργαλείο.
Επίσης, με τους περιορισμούς του Game Boy να έχουν κάνει περίπατο, ο κόσμος πλέον δε χωρίζεται σε τετράγωνα. Βλέπετε αρχικά, όταν φτάνατε στο όριο της οθόνης, το παιχνίδι έπρεπε να κάνει μια μετάβαση στο επόμενο τετράγωνο αλλά πλέον υπάρχει μια ροή στη δράση, τουλάχιστον στον πάνω κόσμο!
Η μουσική έχει ανανεωθεί κι αυτή με τη σειρά της, με αποτελέσματα που είναι του ύψους και του βάθους. Από τη μία είναι πολύ νοσταλγική και ορισμένες φορές πετυχαίνει το ονειρικό, αιθέριο feel. Άλλες φορές, οι νότες ηχούν παράφωνες όπως όταν σας μιλά η κουκουβάγια, όταν βρίσκεστε σε τηλεφωνικό θάλαμο, εν μέσω μιας μεγάλης μάχης (μελανό σημείο σε όλα σχεδόν τα Zelda) αλλά και σε πολλά dungeon.
Από την άλλη, πολύ μας άρεσε το συνολικό soundscape που ζωντανεύει το νησί: Θα ακούσετε π.χ. πουλάκια να κελαηδάνε, ενώ πάντα σας συνοδεύει ένα ambience που ταιριάζει γάντι σε κάθε στιγμή και τον εξοπλισμό σας να κουδουνίζει με κάθε βήμα!
Επιπλέον, χάρη στα περισσότερα πλήκτρα επί του χειριστηρίου, το σπαθί και η ασπίδα είναι μόνιμοι κάτοικοι του B και του R αντίστοιχα, με τα X και Y να είναι στη διάθεσή σας για να βάλετε όποια αντικείμενα χρειάζεστε! Λίγο-πολύ δηλαδή τα χέρια σας λύνονται, άρα τέλος στις αλλεπάλληλες παύσεις στη δράση για να ασχοληθείτε με τα μενού.
Το φωτογραφείο που υπήρχε κάποτε για τους κατόχους Game Boy Printer έδωσε τη θέση του στην καλύβα του Dampé, ο οποίος προσφέρει υπηρεσίες Zelda Dungeon Maker για να φτιάξετε και να παίξετε στα δικά σας dungeons. Δυστυχώς, στην πράξη, σας παρέχει μόνο δωμάτια από dungeons που έχετε ήδη βγάλει οπότε οι δυνατότητες είναι πολύ περιορισμένες και πιθανότατα δε θα ασχοληθείτε καν.
Τέλος, υπάρχουν μερικά ακόμη θετικά που πρέπει να αναφέρουμε: Η χρήση του μεγεθυντικού φακού έχει επεκταθεί, ενώ υπάρχουν πολλά περισσότερα Pieces of Heart και Secret Seashells για να βρείτε, μαζί με ένα νέο ραντάρ για να τα εντοπίζετε πιο εύκολα.
Οι Quality-of-Life αλλαγές όπως ο χάρτης και τα hints κάνουν το παιχνίδι πιο χρηστικό και γενικότερα υπάρχει πολύ περισσότερο side content, όπως τα figurines. Το αν είναι ποιοτικό side content είναι κάτι συζητήσιμο, είναι όμως περισσότερο content πάραυτα.
Εφιάλτες
Για αρχή, η λογοκρισία που υπήρχε σε ορισμένες εκδόσεις του αρχικού παιχνιδιού δίνει κι εδώ το παρών, με ένα γυμνό «μοντέλο» να είναι πλέον ντυμένο αλλά κι ένα μπικίνι που έχει αντικατασταθεί μόνιμα από ένα περιδέραιο.
Δυστυχώς, το d-pad δεν υποστηρίζεται από το παιχνίδι ενώ κάποια ιδιοφυία είχε τη φαεινή ιδέα να μην υπάρχει επιλογή για button remapping (ξέρουμε, επιλογές και Nintendo games είναι όροι ασύμβατοι) οπότε αν δε σας βολεύει να κάνετε επιθέσεις με το B, ή να χρησιμοποιείτε Y/X για άλματα φερ’ ειπείν, τότε κρίμα.
Η νοοτροπία “you’re only allowed to play the right way” δίνει το παρών και στα «ανανεωμένα» physics του παιχνιδιού που, με τη σειρά τους, επηρεάζουν η συμπεριφορά πολλών εχθρών.
Τώρα πρέπει να το κάνουμε «όπως πρέπει», που σημαίνει τρία μπρος-πίσω για να πάρουμε ένα κλειδάκι. Είναι ένα φαινόμενο που απαντάται αρκετά συχνά, ακόμα και με mini-bosses, ενώ επηρεάζει ιδιαίτερα αρνητικά ένα συγκεκριμένο γρίφο με «άλογα» …κι ο νοών νοείτο.
Τα εντυπωσιακά γραφικά έχουν ένα αντίβαρο, αφού το παιχνίδι στοχεύει μεν στα 60, αλλά κυμαίνεται πιο πολύ κι από επιτόκιο οπότε συχνά μεταπίπτει στα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Συχνά-πυκνά δηλαδή θα έρθετε αντιμέτωποι με slowdowns, ενώ φορτώνει αισθητά όταν μπαινοβγαίνετε σε κτίρια. Ύστερα υπάρχουν ορισμένα στοιχεία, όπως το κωμικό timing ορισμένων σκηνικών, που έχουν πάει περίπατο, ενώ η δυσκολία έχει ελαττωθεί ακόμα περισσότερο.
Κι ύστερα υπάρχει η χαμένη προσωπικότητα του παιχνιδιού αφού τα πάντα, από τα μενού μέχρι και το art style, είναι πεζά κι έχουν «ανανεωθεί» με τον πιο ρηχό κι επιφανειακό τρόπο. Όλα τα μενού έχουν πολύ τετριμμένο design…
Ευτυχώς για τη Nintendo, τα παιχνίδια του Switch δεν έχουν πλέον βιβλία οδηγιών, γιατί έτσι μπορούν να πασάρουν τον Link ως παιδάκι και το παιχνίδι το ίδιο ως κάτι αθώο και νηπιακό… «αφού έτσι ήταν τα γραφικά στο Game Boy».
Ο Aonuma τουλάχιστον θα ήταν υπερήφανος, αφού όλα μοιάζουν με τις ξύλινες μαριονέτες που τόσο αγαπάει. Στα δικά μου μάτια όμως η αναπαραγωγή των τύπων και όχι της ουσίας του παιχνιδιού έχει αντίκτυπο στην πνευματική πτυχή της ιστορίας που έχει χαθεί εντελώς, μαζί με την πιο ενήλικη μορφή του Link.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening Remake – Ένα remake-όνειρο ή να αλλάξουμε πλευρό;
Ξεκινάμε από την τιμή του, αφού το θέτει σε απευθείας αντιπαράθεση με παιχνίδια που, από όλες τις απόψεις, είναι κλάσεις ανώτερα κι έχουν πολύ περισσότερα να προσφέρουν. Κι αν λάβουμε υπόψιν αντίστοιχα παιχνίδια όπως του Metroid Prime, που στοιχίζει όσο θα έπρεπε να στοιχίζει και το Link’s Awakening, τότε φαντάζει ακόμα πιο φτωχό.
Το νέο presentation ξηλώνει κυριολεκτικά τη μαγεία και το μυστήριο του αρχικού τίτλου – μαγεία που έχει χαθεί από τη σειρά γενικότερα, τόσο σε επίπεδο μηχανισμών όσο και σε επίπεδο worldbuilding – και τα αντικαθιστά με ένα ύφος που όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται, αλλά υποβιβάζει την ουσία του.
Εφόσον λοιπόν έχουμε να κάνουμε όχι με remaster, αλλά με remake και αφού οι δυνατότητες υπήρχαν, θα θέλαμε να δούμε τη Nintendo να κάνει το βήμα να δώσει πραγματική πνοή ζωής σ’ ένα ιστορικό παιχνίδι με τον τρόπο που του αξίζει.
Να δούμε το νησί Koholint, με όλα του τα αξιοθέατα, στις τρεις διαστάσεις και να χαθούμε, παλιοί και νέοι, στο μαγικό του κόσμο. Όχι να αρκεστούμε σε ένα κυνικό προϊόν που σκοπό έχει να εκμεταλλευτεί τη νοσταλγία των γηραιότερων και την τυφλή αγάπη των fans για τη «μαμά Nintendo».
Βέβαια, αν ανήκετε στη νέα γενιά των Nintendo gamers ή αν είστε σκληροπυρηνικοί fans που θεωρείτε το πρωτότυπο ιαπωνικό marketing πετυχημένο, θα διαφωνήσετε κάθετα με τα προαναφερθέντα προβλήματα πάνω στην αισθητική του remaster.
Αξίζει λοιπόν το Link’s Awakening;
Σε τελική ανάλυση έχουμε να κάνουμε με ένα remake που είναι ένα βήμα μπρος και δύο πίσω. Ένα remake ενός πραγματικά εντυπωσιακού handheld game που όμως πωλείται ως ολοκαίνουριο full-price console game.
Έτσι λοιπόν, δεδομένου ότι το original διατίθεται δωρεάν για τους συνδρομητές του Nintendo Switch Online, δύσκολα θα προτείναμε στον gamer που σέβεται τον εαυτό του και τα χρήματά του.
Επειδή όμως η αντίληψή σας μπορεί να διαφέρει, μπορείτε κάλλιστα να δοκιμάσετε το παιχνίδι στο Game Boy app – πρόκειται άλλωστε για μια μοναδική περιπέτεια. Ύστερα θα μπορείτε να κρίνετε από μόνοι σας αν αξίζει να δώσετε 60€ για το ίδιο παιχνίδι με πιο σύγχρονα γραφικά.
- Κονσόλα: Nintendo Switch
- Είδος: Action / Adventure
- Εκδότης: Nintendo
- Εταιρεία Ανάπτυξης: Grezzo
- Διάθεση: Φυσική από τα καταστήματα, ψηφιακή μέσω Nintendo eShop
- Παίχτες: 1
- Online στοιχεία: Cloud Saves
- Δείτε εδώ την πολιτική βαθμολογίας μας